Temat interpretacji
Jak stanowi art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit.
a) oraz w art. 27 ust. 3 - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce ich wykonania, z zastrzeżeniem ust. 6. Zgodnie z tym przepisem w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Ponadto jak stanowi przepis § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2. Zgodnie z
§ 4 ust. 2 cytowanego rozporządzenia w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Zatem w przedstawionym stanie faktycznym miejscem świadczenia nabywanych przez Spółkę usług pośrednictwa będzie Polska, a usługi te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania
usługi. W myśl przepisu art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18. Zgodnie z art. 19 ust. 19 przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.
Wobec powyższego w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstanie z chwilą wystawienia faktury przez pośrednika, nie później jednak niż w ciągu siedmiu dni od dnia wykonania usługi. W związku z tym, że w przedstawionym przez Spółkę zapytaniu nabywana usługa pośrednictwa ma charakter ciągły, Spółka uprawniona jest do przyjęcia ostatniego dnia miesiąca, jako dnia, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu importu usług nabytych w danym miesiącu. Jednak uprawnienie to przysługuje Spółce jedynie w przypadku, gdy za ww.
usługi pośrednictwa nie została wcześniej wystawiona faktura. W przypadku otrzymania przez Spółkę faktury z tytułu importu usług, która została wystawiona przed ostatnim dniem miesiąca, obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie z dniem wystawienia faktury. W takiej sytuacji Spółka, jeśli przyjęła za dzień powstania obowiązku podatkowego ostatni dzień miesiąca, obowiązana będzie do korekty rozliczenia. Jeżeli Spółka rozlicza osobno koszty usług telekomunikacyjnych tj. jeśli nie są one zawarte w cenie nabywanej usługi i są rozliczane na podstawie osobnej faktury moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu tych usług powstanie z chwilą upływu terminu płatności za te usługi.
Jak stanowi art. 29 ust. 17 podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.
Dodatkowe koszty, związane z usługą pośrednictwa, jakimi usługodawca obciąża Spółkę, stanowią kwotę jaką jest ona zobowiązana zapłacić na rzecz pośrednika. Będą one zatem wchodziły w skład podstawy opodatkowania importu usługi pośrednictwa. Do momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu tych kosztów zastosowanie będą miały wyżej wymienione przepisy. Wobec powyższego w przypadku otrzymania przez Spółkę obciążenia za dodatkowe koszty związane z usługą pośrednictwa po złożeniu deklaracji za dany okres rozliczeniowy będzie ona obowiązana do skorygowania wartości podstawy opodatkowania usługi za dany okres rozliczeniowy.