Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona podpisała umowy z kontrahentami dokonującymi na Jej rzecz dostawy towarów lub świadczenia usług, które upoważniają Ją do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy. W stosunku do części umów nie został dotrzymany jeden z warunków określonych w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r, nr 95, poz. 798 ze zm.), tj. 10-cio dniowy termin przekazania pisemnej informacji naczelnikom urzędów skarbowych
właściwym dla stron umowy o jej zawarciu. Z uwagi na fakt, iż umowy te były prawnie nieskuteczne, Strona zawarła nowe umowy.
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenia stanowiska, iż faktury wystawione przez Stronę w imieniu i na rachunek dostawcy lub usługodawcy na podstawie poprzednich umów, winny być uznane za prawidłowe i w związku z tym nie zachodzi konieczność dokonania ich korekt, jak również korekt deklaracji od podatku od towarów i usług za okresy, w których wynikający z nich podatek został rozliczony.
Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 8 ust. 1, mogą wystawić faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "Faktura VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 14, w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:1)nabywca towarów lub usług:a) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,b) ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;2)naczelnikom urzędów skarbowych właściwych dla obu stron umowy wymienionej w pkt 1 lit. b) zostanie w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia dostarczona pisemna informacja o zawarciu takiej umowy, zawierająca w szczególności dane:a) dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi oraz nabywcy,b) datę zawarcia umowy,c) okres obowiązywania umowy. Z powyższego wynika, iż aby przepis § 10 ust. 1 miał zastosowanie, oba wymienione w nim warunki winny być spełnione łącznie. Jeżeli zatem przesłanka, o której mowa w ust. 2, nie zostanie spełniona, tj. naczelnikom właściwych urzędów skarbowych nie zostanie przekazana informacja o zawarciu takiej umowy w terminie 10 - dnia od dnia jej zawarcia, jest ona prawnie nieskuteczna.W związku z tym w przypadku ww. umów Strona nie była uprawniona do wystawienia w imieniu i na rachunek dostawców towarów lub usługodawców faktur dokumentujących dokonane przez nich czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem po towarów i usług. W rezultacie należy stwierdzić, iż wystawione na podstawie tych umów faktury zostały wystawione przez podmiot nieuprawniony. Z tych samych co wyżej wymienione względów Strona nie jest (i nie była) uprawniona do wystawiania faktur korygujących te faktury. Także dostawca (usługodawca), w imieniu i na rachunek którego zostały one wystawione, nie ma takiej możliwości.Dlatego też w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego jedynym możliwym, acz nie wynikającym wprost z przepisów o podatku od towarów i usług sposobem wycofania ich z obiegu prawnego, jest ich "anulowanie" przez Stronę po wcześniejszym zwróceniu egzemplarza (kopii) faktury przez dostawcę (usługodawcę). Należy w tym miejscu również zauważyć, iż o ile po stronie dostawców (usługodawców) powyższe uchybienie nie spowoduje zmian w zakresie podatku należnego, to na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących. W związku z tym w przypadku gdy Strona w deklaracjach dla podatku od towarów i usług uwzględniła podatek wynikający z faktur wystawionych w imieniu i na rachunek dostawców lub usługodawców na podstawie ww. prawnie nieskutecznych umów, które to faktury w związku z ww. przepisem nie stanowiły podstawy od obniżenia podatku należnego, winna dokonać stosownych korekt tych deklaracji poprzez odpowiednie obniżenie kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.