POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1471/NTR1/443-185/06/LS

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.08.2006, sygn. 1471/NTR1/443-185/06/LS, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona podpisała umowy z kontrahentami dokonującymi na Jej rzecz dostawy towarów lub świadczenia usług, które upoważniają Ją do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy. W stosunku do części umów nie został dotrzymany jeden z warunków określonych w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r, nr 95, poz. 798 ze zm.), tj. 10-cio dniowy termin przekazania pisemnej informacji naczelnikom urzędów skarbowych właściwym dla stron umowy o jej zawarciu. Z uwagi na fakt, iż umowy te były prawnie nieskuteczne, Strona zawarła nowe umowy.
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenia stanowiska, iż faktury wystawione przez Stronę w imieniu i na rachunek dostawcy lub usługodawcy na podstawie poprzednich umów, winny być uznane za prawidłowe i w związku z tym nie zachodzi konieczność dokonania ich korekt, jak również korekt deklaracji od podatku od towarów i usług za okresy, w których wynikający z nich podatek został rozliczony.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 8 ust. 1, mogą wystawić faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "Faktura VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 14, w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:1)nabywca towarów lub usług:a) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,b) ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;2)naczelnikom urzędów skarbowych właściwych dla obu stron umowy wymienionej w pkt 1 lit. b) zostanie w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia dostarczona pisemna informacja o zawarciu takiej umowy, zawierająca w szczególności dane:a) dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi oraz nabywcy,b) datę zawarcia umowy,c) okres obowiązywania umowy. Z powyższego wynika, iż aby przepis § 10 ust. 1 miał zastosowanie, oba wymienione w nim warunki winny być spełnione łącznie. Jeżeli zatem przesłanka, o której mowa w ust. 2, nie zostanie spełniona, tj. naczelnikom właściwych urzędów skarbowych nie zostanie przekazana informacja o zawarciu takiej umowy w terminie 10 - dnia od dnia jej zawarcia, jest ona prawnie nieskuteczna.W związku z tym w przypadku ww. umów Strona nie była uprawniona do wystawienia w imieniu i na rachunek dostawców towarów lub usługodawców faktur dokumentujących dokonane przez nich czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem po towarów i usług. W rezultacie należy stwierdzić, iż wystawione na podstawie tych umów faktury zostały wystawione przez podmiot nieuprawniony. Z tych samych co wyżej wymienione względów Strona nie jest (i nie była) uprawniona do wystawiania faktur korygujących te faktury. Także dostawca (usługodawca), w imieniu i na rachunek którego zostały one wystawione, nie ma takiej możliwości.Dlatego też w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego jedynym możliwym, acz nie wynikającym wprost z przepisów o podatku od towarów i usług sposobem wycofania ich z obiegu prawnego, jest ich "anulowanie" przez Stronę po wcześniejszym zwróceniu egzemplarza (kopii) faktury przez dostawcę (usługodawcę). Należy w tym miejscu również zauważyć, iż o ile po stronie dostawców (usługodawców) powyższe uchybienie nie spowoduje zmian w zakresie podatku należnego, to na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących. W związku z tym w przypadku gdy Strona w deklaracjach dla podatku od towarów i usług uwzględniła podatek wynikający z faktur wystawionych w imieniu i na rachunek dostawców lub usługodawców na podstawie ww. prawnie nieskutecznych umów, które to faktury w związku z ww. przepisem nie stanowiły podstawy od obniżenia podatku należnego, winna dokonać stosownych korekt tych deklaracji poprzez odpowiednie obniżenie kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie