Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z uwzględnieniem proporcji obliczonej zgodnie z art. 90.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 20 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z uwzględnieniem proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z uwzględnieniem proporcji obliczonej zgodnie z art. 90.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Sprawa dotyczy możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT z tytułu realizowanego przez niego projektu dotyczącego prac budowlanych w Centrum Kultury pn.: Rewitalizacja gmachu , współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działania: 10.3 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, poddziałania: 10.3.4 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej, Wnioskodawca z pierwszym wnioskiem o płatność zobowiązany jest do przedstawienia interpretacji indywidualnej Krajowej Informacji Skarbowej czy beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT z wydatków ponoszonych w ramach realizowanych projektów.
W związku z powyższym obowiązkiem Centrum Kultury występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu.
Przedmiotem projektu jest dostosowanie budynku Centrum Kultury do prowadzenia działań mających na celu usamodzielnienie osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez edukację zawodową i społeczną, działalność kulturalną, wzmocnienie potrzeby powrotu na rynek pracy pełnienia ról społecznych.
Zakres projektu obejmuje prace remontowe dachu, elewacji, fundamentów, komunikacji, pomieszczeń, instalacji wewnętrznych, dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych i przepisów p.poż. oraz zakup niezbędnego wyposażenia.
Rzeczowy zakres projektu obejmuje:
- izolację
ścian poniżej terenu i piwnic, w tym wykonanie:
- izolacji pionowej przeciwwilgociowej muru fundamentowego;
- poziomej przepony hydrofobowej preparatem hydrofobizującym ścian piwnic;
- niezbędny remont i wykończenie posadzki, ścian, sufitów i schodów piwnic;
- remont stropodachu baszty i dachu - zerwanie istniejących warstw, ułożenie warstwy termoizolacyjnej, wykończenie folią lub papą, wykonanie obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, niezbędne przemurowania kominów;
- niezbędny remont elewacji budynku: oczyszczenie, naprawa, malowanie, montaż żaluzji i logotypów;
- remont trzech ciągów schodów zewnętrznych jako schodów ewakuacyjnych;
- wykonanie podnośnika nożycowego pionowego jako transportu do magazynów piwnicznych;
- prace
remontowe wewnątrz budynku (zmiana układu i remont ścian działowych,
wymiana podłóg. sufitów, stolarki):
- połączenie pomieszczeń biurowych II piętra i garderób na zasceniu wraz ze zmianą ich przeznaczenia na 2 sale wielofunkcyjne do terapii zajęciowej (91,75 m2 i 75,87 m2);
- dostosowanie sali widowiskowej do potrzeb realizacji usług społecznych (terapeutycznych) poprzez zakup sprzętu nagłośnieniowego, elektroakustycznego, oświetleniowego, foteli oraz wykonanie mechaniki górnej sceny wraz ze stropem technicznym;
- remont sali baletowej z przekształceniem jej w salę audiowizualną z zakupem sprzętu niezbędnego do tego celu, dostosowaniem do wymogów p.poż. z uwzględnieniem klatki ewakuacyjnej i wymianą stropu;
- odtworzenie pomieszczeń pod stropem sali baletowej z ich wykończeniem;
- przebudowa wewnętrznej klatki schodowej przy scenie do wysokości II piętra wraz z przebudową antresoli, w tym: remont schodów;
- dostosowanie do wymogów bezpieczeństwa ppoż. w tym: modernizacja systemu ppoż. w celu objęcia ochroną całego budynku i umożliwienie kontaktu z KM PSP, wykonanie instalacji p.poż. z hydrantami na każdej kondygnacji, zabezpieczenia ścian środkami ognioochronnymi, niezbędne przebudowy ścian do odp. ogniowej E160, wyposażenie drzwi wyjść ewakuacyjnych na I piętrze, parterze w dźwignie antypaniczne baszty oraz klatki bocznej w samoczynne urządzenia oddymiające oraz stropodachu głównej klatki schodowej w 3 klapy dymowe, zamknięcie pomieszczeń dostępnych z korytarza na I piętrze, parterze holu głównej klatki schodowej oraz z klatek schodowych KS1 I KS2 w drzwi El30;
- przystosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym montaż windy oraz dźwigu osobowego i wind przyschodowych - dostęp z parteru na I p. odbywać się będzie poprzez platformę schodową, natomiast z zewnątrz na I p. poprzez nowy dźwig osobowy;
- remont instalacji elektrycznych, niskoprądowych, ciepłowniczej, przeciwpożarowej, wod.-kan. i c.o. wentylacji i klimatyzacji.
Realizację projektu zaplanowano na okres od 31.03.2015 r. do 31.12.2018 r. (planowany termin finansowego zakończenia inwestycji).
Obecnie Wnioskodawca w budynku wykonuje odpłatnie czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Do powyższych czynności głównie należą:
- sprzedaż biletów wstępu na koncerty, spektakle, przedstawienia kabaretowe, seanse filmowe, wystawy i inne wydarzenia kulturalne;
- sprzedaż biletów wstępu na warsztaty artystyczne;
- sprzedaż miejsca pod reklamę na własnych słupach ogłoszeniowych;
- wynajem sal i pomieszczeń budynku;
- wynajem sprzętu technicznego.
Ponieważ część nabywanych przez Centrum Kultury towarów i usług służy wykonywaniu czynności zarówno tych, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i tych czynności, przy których nie ma takiego prawa, Wnioskodawca zakupy podzielił na trzy następujące grupy:
- związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia VAT;
- związane wyłącznie z czynnościami nieopodatkowanymi, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia VAT;
- związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i nieopodatkowanymi, których nie da się bezpośrednio przyporządkować do grupy 1 lub do grupy 2.
W przypadku 3 grupy wydzielonych zakupów Wnioskodawca stosuje się do zapisów art. 90 ustawy o VAT co oznacza, że jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli jest zobowiązany do stosowania proporcji.
Wstępna proporcja obliczona na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2016 do stosowania w roku 2017 wyniosła 96%.
Centrum Kultury dodatkowo oświadcza, iż:
- posiada NIP, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7;
- środki trwałe będące wynikiem realizacji projektów będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do odpłatnego świadczenia usług;
- efekt zrealizowanych projektów będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT;
- wydatki poniesione w ramach projektów będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę;
- Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą ma prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego w całości oraz w proporcji korzystając z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Centrum Kultury będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu: Rewitalizacja gmachu z uwzględnieniem proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w ust. 2. ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z przedstawionego we wniosku stanu przyszłego wynika, że Centrum Kultury będzie realizowało projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 pn. Rewitalizacja gmachu . Przedmiotowe zadanie polega na realizacji prac budowlanych w budynku zajmowanym przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi odpłatną działalność opodatkowaną podatkiem VAT oraz zwolnioną z tego podatku.
W wyniku przeprowadzonych prac budowlanych Centrum Kultury uzyska między innym nowe pomieszczenia i odnowi część już istniejących. W pomieszczeniach tych Wnioskodawca będzie wykonywał czynności zarówno opodatkowane (wynajmy lub odpłatne imprezy własne) oraz zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT (organizowanie odpłatnych warsztatów). Prace inwestycyjne realizowane w ramach projektu służyć będą zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym z VAT, a z uwagi na różnorodną specyfikę usług świadczonych przez Centrum Kultury nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych zarówno na etapie projektowym jak i na etapie faktycznego wykorzystania obiektu po inwestycji.
Reasumując, Centrum Kultury będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu: Rewitalizacja gmachu z uwzględnieniem proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Co do zasady faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przypadku natomiast wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
- pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
- usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).
Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
- przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
- nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 pn. Rewitalizacja gmachu . Przedmiotem projektu jest dostosowanie budynku Centrum Kultury do prowadzenia działań mających na celu usamodzielnienie osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez edukację zawodową i społeczną, działalność kulturalną, wzmocnienie potrzeby powrotu na rynek pracy pełnienia ról społecznych. Zakres projektu obejmuje prace remontowe dachu, elewacji, fundamentów, komunikacji, pomieszczeń, instalacji wewnętrznych, dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych i przepisów p.poż. oraz zakup niezbędnego wyposażenia. Obecnie Wnioskodawca w budynku wykonuje odpłatnie czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Centrum Kultury jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7. Efekt zrealizowanych projektów będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Wydatki poniesione w ramach projektów będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Z uwagi na różnorodną specyfikę usług świadczonych przez Centrum Kultury nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych zarówno na etapie projektowym jak i na etapie faktycznego wykorzystania obiektu po inwestycji.
Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Zatem, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością gospodarczą, tj. związanych z zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi z opodatkowania tym podatkiem, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Rewitalizacja gmachu z uwzględnieniem proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnymi błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej