Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub inna forma odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) i z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź innej formy odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych UE jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź innej formy odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych UE.
Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 12 czerwca 2012 r. i z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu) o doprecyzowanie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca Stowarzyszenie .. jest zrzeszeniem osób fizycznych, zawiązanym w celu realizacji inicjatyw społecznych, obywatelskich, rozwoju kulturalnego, sportowego i poprawy warunków i jakości życia lokalnej społeczności. Stowarzyszenie nie zatrudnia osób, nie prowadzi działalności gospodarczej i wszystkie działania wykonuje charytatywnie, zgodnie z zapisami w statucie i KRS - działalność statutowa nieodpłatna.
Wnioskodawca wskazał, iż chcąc zrekompensować dzieciom, młodzieży i dorosłym utrudniony dostęp do dóbr kultury oddalonych od wioski, pragnie stworzyć na J. odpowiednie miejsce i w miarę możliwości wyposażyć go tak, aby dało możliwość odpoczynku, relaksu, spotkań o przeznaczeniu i dostępie ogólnym, za korzystanie, z których nigdy nie będą pobierane żadne opłaty.
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca zwraca się, ponieważ realizuje projekt z zakresu, operacja w zakresie działania., który jest częściowo refinansowany z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z., gdzie na etapie pisania kosztorysu Wnioskodawca wykazał w kosztach, kwotę podatku od towarów i usług i oświadczył, że VAT uiszczony w związku z poniesieniem kosztów zakupu i usług, i zaliczony przez instytucję dotującą jako koszt kwalifikowalny na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez .(Dz. Urz. UE L277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), nie może być w żadnej części odzyskany przez Stowarzyszenie.
Interpretacja ta będzie dołączona do wniosku o płatność z razem z zewnętrznymi fakturami za zakupy i usługi przewidziane w kosztorysie, w ramach działalności statutowej nieodpłatnej stowarzyszenia. VAT naliczony stanowi dla Wnioskodawcy koszt, który poniesie i jako małe stowarzyszenie, nie jest i nie będzie czynnym podatnikiem VAT, co wynika z art. 113 ust. l ustawy ptu. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów i działania, jak również efekty działań, nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego, również w zakresie podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizowanym projektem będą wystawiane na Stowarzyszenie.., które jest Beneficjentem projektu.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu opodatkowane podatkiem VAT będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do stworzenia miejsca rekreacyjno edukacyjnego o przeznaczeniu publicznym, bezpłatnym, ogólnodostępnym, w postaci: wykonania obmiarów geodezyjnych, sporządzenia map, zagospodarowanie dzierżawionego terenu w mini centrum parkowo - rekreacyjno - edukacyjne, składające się: z elementów placu zabaw, ławek, koszy, tablic informacyjnych, boisk do gry w piłkę, utwardzonych alejek, miejsca ogniskowo -biesiadnego, edukacyjnego, co podniesie standard życia mieszkańców wsi J., oddalonej od podobnych miejsc o dostępie publicznym w mieście i będzie miejscem integracji również międzypokoleniowej.
Wnioskodawca wskazał ponadto, że efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystane przez stowarzyszenie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bądź innej formy odzyskania podatku VAT, który stanowi koszt poniesiony i wykazany w otrzymanych zewnętrznych fakturach na zakupy rzeczy i usług dokonanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych UE (na operacje w zakresie w ramach.)...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ani innej możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).
Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.
Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - realizuje projekt z zakresu , z w ramach. Faktury VAT dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizowanym projektem będą wystawiane na Stowarzyszenie w J., które jest Beneficjentem projektu. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani też prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu objętego., ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Zauważa się, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 193 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi