Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), art. 41 ust. 1 i art. 146 ... - Interpretacja - PO III 443-55 /05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.12.2005, sygn. PO III 443-55 /05, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), art. 41 ust. 1 i art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po rozpatrzeniu wniosku Pana M W z dnia 18.11.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia: uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 18.11.2005 r. Pan M W zwrócił się o wydanie wiążącej interpretacji dotyczącej przepisów VAT w oparciu o ustawę z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).Przedmiotem jej miała być odpowiedź na pytanie dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług poprzez określenie właściwej stawki VAT dla usług kominiarskich wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym we wniosku ? pytający podał, że prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą wykonuje następujące usługi: konserwacja, czyszczenie przewodów kominowych, dymowych, wentylacyjnych z sadzy i innych nieczystości, prace remontowe przewodów zagruzowanych, usuwanie gniazd ptaków, wymiana kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych w piwnicach oraz kontrola stanu technicznego przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego tut. organ uznał, iż podatnik jest uprawniony do złożenia przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym.

W odpowiedzi na zapytanie podatnika należy stwierdzić:Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, zgodnie z ust. 3 tego artykułu, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.Obiektami budownictwa mieszkaniowego są, na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy, budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Pojęcie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług, dlatego w celu ich zdefiniowania zaistniała konieczność posłużenia się przepisami z zakresu prawa budowlanego. I tak pojęcia robót budowlanych jak i remontu zostały określone w ustawie z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.):

  • art. 3 pkt 7 - roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • art. 3 pkt 8 - remont - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym;

natomiast pojęcie konserwacji znalazło się w § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836):

  • konserwacja - wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

Mając na uwadze wyżej przedstawione przepisy, należy uznać, iż świadczone przez Podatnika usługi, polegające na wykonywaniu czynności opisanych we wniosku, tj. konserwacja, czyszczenie przewodów kominowych, dymowych, wentylacyjnych z sadzy i innych nieczystości, prace remontowe przewodów zagruzowanych, usuwanie gniazd ptaków, wymiana kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych w piwnicach w budynkach budownictwa mieszkaniowego mieszczą się w zakresie wyżej wskazanych pojęć konserwacji i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego i podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku od towarów i usług. Natomiast pozostałe usługi kominiarskie, w tym kontrola stanu technicznego przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych, objęte były, zgodnie z art.41 ust.1 ustawy wg stawki podstawowej, tj. 22%.Podatnik w przedstawionym własnym stanowisku stwierdził, że ?usługi czyszczenia pieców i kominów? klasyfikowane przez PKWiU do grupowania 74.70.15-00.00 oraz usługi kominiarskie polegające na naprawie lub wymianie drzwiczek wycierowych w przewodach kominowych, wymianie kratek wentylacyjnych, przewodów wentylacyjnych, zakładaniu wkładów kominowych chroniących przewody przed działaniem spalin klasyfikowane przez PKWiU do grupowania 45.34.32-00.00 ?Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane? świadczone w obiektach budownictwa mieszkaniowego od dnia 01.05.2004 r. do dnia 31.12.2007 r. podlegają opodatkowaniu według stawki 7% na podstawie art. 146 ust.1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Natomiast inne usługi kominiarskie, w tym polegające na kontroli drożności przewodów kominowych, kontroli stanu technicznego przewodów kominowych oraz wszelkiego rodzaju palenisk i urządzeń grzewczych podlegają opodatkowaniu wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.Ponieważ w przedstawionym własnym stanowisku pytający przyjął stanowisko jak powyżej, to tut. organ podziela go.

Powyższa informacja została udzielona na podstawie stanu faktycznego opisanego w piśmie z dnia 18.11.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w tym dniu i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, postanowienie zawierające interpretację nie jest wiążące dla podatnika, płatnika czy inkasenta natomiast jest wiążące dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej i może zostać zmienione albo uchylone wyłącznie w drodze decyzji.

Urząd Skarbowy w Dębicy