POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-53/06/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.05.2006, sygn. 1435/PP1/443-53/06/AW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 30.03.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 31.03.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybieart. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 30.03.2006r. za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka będzie jako podwykonawca świadczyć usługi budowlane na nieruchomościach znajdujących się na terytorium Polski. Generalnym wykonawcą budów na których spółka będzie świadczyła usługi budowlane będzie podatnik podatku od wartości dodanej z innego niż Polska państwa członkowskiego UE, niezarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku VAT. Usługi budowlane polegają na budowie nowych względnie na modernizacji już istniejących obiektów sportowych.

W opinii Wnioskodawcy w przypadku wykonywania przez Spółkę usług budowlanych na rzecz klientów na nieruchomościach położonych w Polsce, miejscem świadczenia usług budowlanych będzie Polska. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że klient nie jest podmiotem zarejestrowanym na potrzeby podatku VAT w Polsce, gdyż w odniesieniu do usług związanychz nieruchomościami, status nabywcy usługi nie determinuje miejsca świadczenia usługw rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z tym, iż dla świadczonych przez Spółkę usług budowlanych miejsce świadczenia będzie się znajdowało na terytorium Polski usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z ogólną zasada zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługi posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności: w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Ze względu na specyfikę niektórych usług, od zasady ogólnej ustalania miejsca świadczenia ustanowiono szereg wyjątków wskazujących inne miejsce opodatkowania. Jeden z nich dotyczy usług związanych z nieruchomościami. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Biorąc pod uwagę powyższe regulacje w przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi budowlanej. Spółka oświadczyła, iż jako podwykonawca będzie świadczyła usługi budowlane na nieruchomościach położonych w Polsce, zatem miejscem świadczenia tej usługi jest kraj położenia nieruchomości, czyli Polska. W związku z tym przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu w Polsce jako kraju właściwym ze względu na miejsce położenia obiektu i nie ma w tym przypadku znaczenia fakt, że nabywca tej usługi nie jest podmiotem zarejestrowanym na potrzeby podatku VAT w Polsce. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście