Temat interpretacji
Usługi polegające na realizowaniu programu Szkoły Promocji Zdrowia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca nie spełnił żadnej z przesłanek uregulowanych w tych przepisach. W konsekwencji świadczone przez niego usługi będą podlegać podstawowej stawce podatku VAT w wysokości 23%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012r. (data wpływu 3 lutego 2012r.), uzupełnione pismem z dnia 29 marca 2012r. (data wpływu 30 marca 2012r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-125/12-2/MM z dnia 21 marca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usług polegających na prowadzeniu Szkoły Promocji Zdrowia jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 lutego 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usług polegających na prowadzeniu Szkoły Promocji Zdrowia. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 21 marca 2012r. znak IPPP2/443-125/12-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Samorząd Województwa jest organem tworzącym Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Jednym z zadań Samorządu Województwa, jest promocja i ochrona zdrowia. W ramach tego zadania realizowany jest wieloletni program Szkoła Promocji Zdrowia. Program powstał w 1999 z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Do 2011 roku Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej otrzymywał środki na realizację programu Szkoła Promocji Zdrowia w formie dotacji.
W 2012 roku Samorząd chce przekazać środki na realizację tego programu w ramach umowy sprzedaży usług realizowanych przez SZPZOZ. Głównym zamierzeniem Programu Szkoła Promocji Zdrowia jest przybliżenie młodzieży wiedzy z zakresu promocji zdrowia, upowszechnianie wiedzy na temat prozdrowotnego stylu życia, kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie oraz odpowiedzialności za własne postępowanie wobec środowiska oraz innych ludzi. Zajęcia w Szkole Promocji Zdrowia prowadzone są według programu przedmiotu, który ściśle koresponduje z programem ogólnym klasy biologicznej z elementami wiedzy medycznej. Nauczanie przedmiotu jest pomyślane jako rozszerzenie wiedzy zdobywanej w trakcie zajęć w szkole z biologii, chemii i fizyki.
Cele programu Szkoła Promocji Zdrowia:
- upowszechnienie wiedzy na temat prozdrowotnego stylu życia;
- kształtowanie odpowiedzialności za własne postępowanie wobec świata przyrody ożywionej i nieożywionej, samego siebie i innych ludzi;
- kształtowanie umiejętności rozumienia własnego rozwoju fizycznego, psychicznego i intelektualnego oraz pozytywnej jego stymulacji;
- podejmowanie konkretnych praktycznych działań na rzecz innych ludzi (opieka nad ludźmi chorymi, starymi i niepełnosprawnymi, udzielanie pierwszej pomocy);
- kształtowanie postawy humanistycznej m.in. poprzez promowanie idei wolontariatu i ochrony środowiska;
- rozwijanie postawy badawczej i twórczej uczniów, pomysłowości i samodzielności w działaniu oraz wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka;
- upowszechnienie wiedzy o funkcjonowaniu szpitala oraz o prawach pacjenta szpital otwarty;
- kształtowanie umiejętności paramedycznych, rozwijanie zainteresowań ekologią, medycyną, polityką społeczną i zdrowotną, edukacja zdrowotna w zakresie profilaktyki alkoholowej, narkotykowej i nikotynowej.
Program Szkoły jest podzielony na lata oraz moduły do realizacji w każdym roku szkolnym:
Klasa 1:
moduł I - promocja zdrowia, moduł II - zaburzenia homeostazy, moduł III - pierwsza pomoc
Klasa II:
moduł IV - przeciwdziałanie uzależnieniom, moduł V - niepełnosprawność - rehabilitacja,
moduł VI - podstawy psychologii, moduł VII mikrobiologia
Klasa III:
moduł VIII - żywienie, moduł IX - problemy etyczne w medycynie
Wykładowcami programu są głównie pielęgniarki, lekarze, fizjoterapeuci, chiropraktycy będący pracownikami SZPZOZ dodatkowo pracujący na umowę zlecenia. Słuchaczami programu jest młodzież szkolna w wieku 16 - 19 lat ucząca się w Liceum Ogólnokształcącym.
Zadania realizowane są w formie:
- wykładów połączonych z dyskusją zawierające foliogramy, szkielety, fantomy, multimedia i inne pomoce dydaktyczne niezbędne do zajęć,
- zajęć praktycznych w pracowniach diagnostycznych szpitala np. pracownia tomografu, usg, hemodynamiki, rezonansu, pracownia rehabilitacji, patomorfologii itp., gdzie młodzież uczy się wykonywania pomiarów: ciśnienia krwi, tętna, cukru aparatami typu glukometr, trójglicerydów, cholesterolu typ acutend, tlenku węgla w wydychanym powietrzu, BMl, WHR,
- akcji prozdrowotnych, gdzie młodzież współuczestniczy w praktycznym wykorzystaniu zdobytej na zajęciach wiedzy,
- lekcji edukacyjnych organizowanych w różnych instytucjach typu Instytut Energii Atomowej
- kursu pierwszej pomocy przedmedycznej, w czasie którego młodzież uczy się zasad postępowania w stanach zagrożenia życia, utonięć, upadków, oparzeń, odmrożeń, złamań, nagłego zatrzymania krążenia itp.
- organizowania konkursów wiedzy, marszy, happeningów z zakresu chorób cywilizacyjnych oraz konkursów plakatowych związanych z nikotyną, narkomanią, AIDS i innymi zagadnieniami przewidzianymi w programie zajęć szkoły.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:
- nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
- nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- usługi opisane we wniosku nie kwalifikują się do usług w zakresie kształcenia lub wychowania w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
- usługi w zakresie Szkoły Promocji Zdrowia nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
- usługi opisane we wniosku nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości ze środków publicznych,
- w zakresie przedmiotowych usług Szpital nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy usługa polegająca na prowadzeniu Szkoły Promocji Zdrowia w ramach programu Szkoła Promocji Zdrowia wykonywana za odpłatnością przez Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na prowadzeniu Szkoły Promocji Zdrowia w SZPZOZ jest usługą w zakresie opieki medycznej zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
Stanowisko Wnioskodawcy podyktowane jest następującymi argumentami:
- usługa wykonywana jest przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej,
- zajęcia prowadzone są przez pracowników wykonujących zawody medyczne (lekarz, pielęgniarka),
- środki otrzymane na realizację programu finansowane są w całości ze środków publicznych i w całości będą wydatkowane na Szkolę Promocji Zdrowia,
- głównym celem usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
- program realizuje cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia,
- cel, program i zadania programu Szkoła Promocji Zdrowia mieszczą się w definicji profilaktyki zdrowotnej Światowej Organizacji Zdrowia. Zgodnie z tą definicją profilaktyka zdrowotna ma również na celu cyt. zapobieganiu powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższenia ryzyka choroby.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Powołane przepisy stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) i lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.), (dalej zwana Dyrektywą), zgodnie z którymi zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, a także świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zajętym w wyroku C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system podatku VAT. Zatem, zdaniem Trybunału, powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654), zwanej dalej ustawą podmiotami leczniczymi są:
- przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej we wszystkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej
w zakresie w jakim wykonują działalność leczniczą.
Jak wynika z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Działalność lecznicza może również polegać na:
- promocji zdrowia lub
- realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej podmiot wykonujący działalność leczniczą może uczestniczyć, a podmiot wykonujący działalność leczniczą w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, uczestniczy w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach regulujących kształcenie tych osób.
Precyzując czynności, określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej.
Profilaktyka to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zachowywanie rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie. Interpretując słowo ratowanie, należy odwołać się do słów ratować i ratownictwo. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia. Słowo przywracać oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Poprawa to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.
W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał stwierdził, iż pojęcia opieki medycznej oraz świadczeń opieki medycznej () odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, iż pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Analizując przedstawione powyżej regulacje zauważyć należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT pojęcie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia odpowiada określeniom używanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212, pkt 40). W powołanym orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, iż () to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie do zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi.
Usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad odbiorcami lub opieki medycznej świadczonej na rzecz odbiorców.
Świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego usługodawcy. W odniesieniu do świadczeń medycznych Trybunał stwierdził, że zważywszy na cel zwolnienia usług opieki medycznej jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej i które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić działalność ściśle związaną w rozumieniu tego przepisu (sprawa C-262/08 CopyGene A/S przeciwko Skatteministeriet).
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie Szkoły Promocji Zdrowia. Głównym zamierzeniem tego programu jest przybliżenie młodzieży wiedzy z zakresu promocji zdrowia, upowszechnianie wiedzy na temat prozdrowotnego stylu życia, kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie oraz odpowiedzialności za własne postępowanie wobec środowiska oraz innych ludzi. Zajęcia w Szkole Promocji Zdrowia prowadzone są według programu przedmiotu, który ściśle koresponduje z programem ogólnym klasy biologicznej z elementami wiedzy medycznej. Nauczanie przedmiotu jest pomyślane jako rozszerzenie wiedzy zdobywanej w trakcie zajęć w szkole z biologii, chemii i fizyki.
Celami programu Szkoła Promocji Zdrowia są: upowszechnienie wiedzy na temat prozdrowotnego stylu życia; kształtowanie odpowiedzialności za własne postępowanie wobec świata przyrody ożywionej i nieożywionej, samego siebie i innych ludzi; kształtowanie umiejętności rozumienia własnego rozwoju fizycznego, psychicznego i intelektualnego oraz pozytywnej jego stymulacji; podejmowanie konkretnych praktycznych działań na rzecz innych ludzi (opieka nad ludźmi chorymi, starymi i niepełnosprawnymi, udzielanie pierwszej pomocy); kształtowanie postawy humanistycznej m.in. poprzez promowanie idei wolontariatu i ochrony środowiska; rozwijanie postawy badawczej i twórczej uczniów, pomysłowości i samodzielności w działaniu oraz wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka; upowszechnienie wiedzy o funkcjonowaniu szpitala oraz o prawach pacjenta szpital otwarty; kształtowanie umiejętności paramedycznych, rozwijanie zainteresowań ekologią, medycyną, polityką społeczną i zdrowotną, edukacja zdrowotna w zakresie profilaktyki alkoholowej, narkotykowej i nikotynowej.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz orzecznictwo TSUE stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na prowadzeniu Szkoły Promocji Zdrowia nie mogą stanowić usług ściśle związanych z usługami medycznymi, bowiem usługi ściśle związane z usługami medycznymi to takie, które w procesie świadczenia usług medycznych stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym usługi medyczne świadczone przez Wnioskodawcę będą służyć.
Zrealizowanie programu Szkoły nie jest bowiem niezbędne do wykonania usługi podstawowej jaką jest udzielanie przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych, promocji i ochrony zdrowia. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę posiadają walor typowej działalności edukacyjno szkoleniowej, które w żaden sposób nie kwalifikują się do usług opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
W świetle powyższego realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w ramach programu Szkoły Promocji Zdrowia nie będą korzystały ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Z uwagi na fakt, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT koniecznym stało się przeanalizowanie świadczonych usług pod kątem brzmienia przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 29 ustawy o VAT.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 str. 1) obowiązujące od dnia 1 lipca 2006r. do 30 czerwca 2011r. wyjaśniało, co należy przez usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1), które obecnie określa pojęcia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, którego podstawowym celem jest udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia, a do zadań szczegółowych należy m.in. prowadzenie działalności naukowo - dydaktyczno - badawczej oraz profilaktyki i promocji zdrowia, świadczy usługi, których celem jest zrealizowanie Programu Szkoły Promocji Zdrowia, w ramach którego młodzież z liceum ogólnokształcącego zdobywa wiedzę z zakresu promocji zdrowia, upowszechnianie wiedzy na temat prozdrowotnego stylu życia, kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie oraz odpowiedzialności za własne postępowanie wobec środowiska oraz innych ludzi. Zajęcia w Szkole Promocji Zdrowia prowadzone są według programu przedmiotu, który ściśle koresponduje z programem ogólnym klasy biologicznej z elementami wiedzy medycznej. Nauczanie przedmiotu jest pomyślane jako rozszerzenie wiedzy zdobywanej w trakcie zajęć w szkole z biologii, chemii i fizyki.
Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Ponadto wskazał, że usługi opisane we wniosku nie kwalifikują się usług w zakresie kształcenia lub wychowania, nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości ze środków publicznych. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Biorąc opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stoi na stanowisku, że usługi polegające na realizowaniu programu Szkoły Promocji Zdrowia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca nie spełnił żadnej z przesłanek uregulowanych w tych przepisach. W konsekwencji świadczone przez niego usługi będą podlegać podstawowej stawce podatku VAT w wysokości 23%.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 289 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie