Temat interpretacji
Opodatkowanie usług produkcji audiowizualnych o autorskim, twórczym charakterze w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2010 r.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 30 września 2011 r., data wpływu do BKIP w Płocku 06 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2011 r.(data wpływu 03 stycznia 2012r.) oraz z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22 grudnia 2011r. i 05 stycznia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług produkcji audiowizualnych o autorskim, twórczym charakterze w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2010 r. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06 października 2011 r. do BKIP w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług produkcji audiowizualnych o autorskim, twórczym charakterze w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2010r. Wniosek uzupełniono pismem z dnia z dnia 30 grudnia 2011 r.(data wpływu 03 stycznia 2012r.) oraz z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 22 grudnia 2011r. i 05 stycznia 2012r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przygotowywaniu materiałów dziennikarskich oraz produkcji video materiałów promocyjnych i dziennikarskich. Realizowane dzieła mają różnorodny charakter - od pracy na zamówienie i pod kontrolą zleceniodawcy (przykładowo przygotowywanie materiałów reporterskich dla T.), przez produkcję materiałów o charakterze reklamowym, po produkcję autorskich materiałów video polegającą na przygotowaniu koncepcji i scenariusza, organizacji procesu zdjęciowego i montaż. Ta część działalności ma twórczy, autorski charakter. W jej ramach podatnik zrealizował produkcje na zamówienie N. Były to wywiady video ze znanymi postaciami związanymi z kulturą oraz filmy promujące kulturę. Żaden z materiałów nie miał charakteru reklamowego - wszystkie stanowiły dzieła na pograniczu audiowizualności i publicystyki związanej z kulturą i sztuką. Wszystkie materiały były pełną produkcją telewizyjną stanowiącą jednocześnie autorską, twórczą działalność podatnika - odpowiadał za scenariusz, reżyserię i montaż materiałów. Mimo autorskiego charakteru opisywanych dzieł produkowanych na zlecenie N. do wynagrodzenia podatnik doliczył podatek VAT wstawce podstawowej - 22% w roku 2010 i 23% w roku 2011.
Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.
Wnioskodawca w wyniku realizacji przedmiotowych usług każdorazowo dochodzi do przeniesienia pełni praw autorskich na zamawiającego usługę. Fakt ten reguluje cytowany poniżej fragment umowy zawieranej rutynowo między Podatnikiem wnioskującym o interpretację przepisów prawa podatkowego a kontrahentem:
Producent Wykonawczy przenosi na N. wszelkie autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni korzystania i rozporządzania każdym z dzieł stanowiących Rejestracją w całości i we fragmentach dowolnie wybranych przez N. w kraju i za granicą oraz udziela N. wyłącznego prawa zezwalania na wykonanie praw zależnych.
- Przeniesienie praw, o których mowa w ust. 1 następuje na cały czas ich trwania.
- Przeniesienie praw, o których mowa w ust. 1 obejmuje następujące pola eksploatacji:
- utrwalenie na jakimkolwiek nośniku audiowizualnym, a w szczególności na nośnikach video, taśmie światłoczułej, magnetycznej i dysku komputerowego, w sieci multimedialnej ( w tym w Internecie).
- zwielokrotnianie jakąkolwiek techniką, w tym techniką magnetyczną na kasecie video, dyskach audiowizualnych, techniką światłoczułą i cyfrową, techniką zapisu komputerowego, w sieci multimedialnej.
- publiczne odtwarzanie i wyświetlanie,
- nadawanie w całości lub we fragmentach dowolnie wybranych przez N. za pomocą wizji i fonii przewodowej, bezprzewodowej, jakąkolwiek techniką niezależnie od systemu, standardu i formatu, w tym nadawanie przez stację naziemną i nadawanie kablowe, nadawanie za pośrednictwem satelity,
- prawo obrotu w kraju i zagranicą,
- prawo do udzielania sublicencji,
- reemisja,
- adaptacja, opracowanie w tym sporządzanie wersji obcojęzycznych wraz z prawem do rozporządzania i korzystania z nich,
- najem, wyposażenie, sprzedaż, wymiana nośników, na których Rejestrację utrwalono lub zwielokrotniono,
- wprowadzanie do pamięci komputera i do sieci multimedialnej, w tym Internet,
- wykorzystanie w utworach multimedialnych, audiowizualnych,
- wykorzystanie i/lub udostępnienie na stronach internetowych, w tym na stronach N.,
- publiczne udostępnienie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w całości lub we fragmentach,
- wprowadzenie do obrotu przy użyciu Internetu i innych technik przekazu danych tak, aby każdy mógł do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.
- Egzemplarze nośników, na których Rejestracja została utrwalona i przekazana, przechodzą na własność N.
Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż wspomniana powyżej umowa nie definiuje wynagrodzenia Podatnika jako honorarium, jednakże cytowane poniżej zapisy umowy między Podatnikiem a instytucją zlecającą realizację usługi wskazują, że wynagrodzenie otrzymywane przez Podatnika realizuje w pełni definicję honorariów określonych przez GUS jako:
Wynagrodzenie z tytułu korzystania lub rozporządzania prawami autorskimi lub pokrewnymi.
Obejmują w szczególności:
- wynagrodzenie przekazane autorowi lub artyście wykonawcy z tytułu korzystania z utworu lub artystycznego wykonania przez podmioty wypłacające wynagrodzenie, jeżeli utwór lub artystyczne wykonanie zostały stworzone przez pracowników na podstawie umowy o pracę lub przez osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
- wynagrodzenia (tantiemy) wypłacane twórcom lub artystom wykonawcom przez organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi,
- wynagrodzenia za opracowania naukowe i badawczo-rozwojowe wykonywane przez pracowników jednostek naukowych i jednostek badawczo-rozwojowaych, stanowiące wykładnik działalności twórczej.
Honoraria obejmują także:
- wynagrodzenia i tantiemy wypłacane twórcom przez stowarzyszenia twórców,
- wynagrodzenia za opracowania naukowo-badawcze i rozwojowe wykonywane przez pracowników placówek naukowych i szkół wyższych poza obowiązującym ich czasem pracy lub poza obowiązującym wymiarem zajęć wyłącznie w zakresie prac twórczych.
Źródło definicji: Zasady metodyczne statystyki rynku pracy i wynagrodzeń; GUS
Odpowiedni zapis umowy między Podatnikiem a instytucją zlecającą usługę:
Wynagrodzenie określone w ust. 1 uwzględnia:
- wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych do Rejestracji,
- wynagrodzenie z tytułu przeniesienia własności egzemplarzy nośników, na których Rejestrację utrwalono i przekazano N.,
- zezwolenie na wykonywanie autorskich praw zależnych do Rejestracji,
- wynagrodzenie za korzystanie i rozporządzanie Rejestracją na wszystkich polach eksploatacji określonych w paragrafie 8 ust. 3,
- całość kosztów produkcji Rejestracji i zysk Producenta Wykonawczego
()
Kwota, o której mowa w ust.1, stanowi zaspokojenie wszelkich roszczeń Producenta Wykonawczego z tytułu Umowy, w szczególności z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do Rejestracji oraz przeniesienia własności egzemplarza nośnika/ów, na których Rejestrację utrwalono i przekazano N.
Zdaniem Podatnika powyższe wyjaśnienia wskazują, że wykonywane dzieła mają charakter autorski i z tego względu prawidłowe jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT (7% w latach ubiegłych, 8% aktualnie). Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 17.01.2012r. wyjaśnił, iż przedmiotowy wniosek o interpretację dotyczy zastosowania stawki VAT na usługi opisane szczegółowo we wniosku, tj. realizacji produkcji (wywiady video ze znanymi postaciami związanymi z kulturą oraz filmy promujące kulturę) na zamówienie N. obowiązującej w latach 2010 i 2011. Wymienione usługi opisane są zgodnie z PKWiU numerem 59.11.11.0 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy podatnik prawidłowo zastosował podstawową stawkę VAT dla produkcji audiowizualnych o autorskim, twórczym charakterze polegających na kompleksowej obsłudze obejmującej przygotowanie autorskiego scenariusza rozmowy, reżyserii, koordynacji i organizacji planu zdjęciowego oraz montażu materiałów...
Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowa stawka VAT została w opisywanym przypadku zastosowana nieprawidłowo i wymaga korekty. W związku z twórczym charakterem prac, których sprawa dotyczy oraz autorskością ich efektu powinna zostać stosowana obniżona stawka podatku od towarów i usług - 7% w roku 2010 i 8% od roku 2011. Produkowane przez podatnika dzieła podlegają ustawie o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Podatnik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i- przed ich przekazaniem klientowi - dysponuje pełnią praw autorskich. Działanie podatnika (przygotowanie scenariusza rozmowy, reżyserię, montaż) należy zakwalifikować jako działanie artystyczne/twórcze podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką VAT - wcześniej 7% a od bieżącego roku 8% . Na tę stawkę VAT wskazuje również fakt, że całość podejmowanych działań jest de facto produkcją telewizyjną - działalnością tożsamą z działalnością przedsiębiorców produkującą w całości programy dla anten telewizyjnych. Taka działalność również objęta jest obniżoną stawką podatku od towarów i usług. Przygotowywane materiały mają każdorazowo jakość emisyjną i mogą być w dowolnym momencie wykorzystane w ogólnokrajowych kanałach telewizyjnych.
Podatnik występował wcześniej o indywidualną interpretację przepisów podatkowych w związku z inną częścią swojej działalności polegającą na rzemieślniczej pracy dziennikarskiej na zamówienie T. pod kontrolą zleceniodawcy. Był wówczas zdania, że taka forma pracy dla zleceniodawcy wymaga opodatkowania stawką podstawową. Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Izby Skarbowej przychyliło się do tej interpretacji. W uzasadnieniu napisano również, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług obniżona stawka podatku VAT obowiązuje wobec usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania bez względu na symbol PKWiU. W dalszej części uzasadnienia napisano wówczas: W myśl ust. 2 ww. artykuł, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe); 2. plastyczne; 3. fotograficzne; 4. lutnicze; 5. wzornictwa przemysłowego; 6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; 7. muzyczne i słowno-muzyczne; 8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; 9. audiowizualne (w tym filmowe) i dalej W myśl art. 8. ust. 2. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnieniem utworu.
W przeciwieństwie do usług świadczonych dla T., gdzie podatnik pracuje pod nadzorem zleceniodawcy i nie jest wyłącznym autorem dzieła, w opisywanym przypadku autorstwo jest bezsprzeczne. Podatnik jest głównym autorem wspomnianych dzieł audiowizualnych (filmowych) większą część pracy twórczej wykonując samodzielnie, zaś w elementach wymagających współpracy występujący jako producent telewizyjny kierujący pracami podwykonawców (operator kamery, montażysta) i określającym zakres oraz przedmiot ich prac.
Z powyższych argumentów wynika, że podatnik powinien dzieła powstające w ten sposób, a nie mające charakteru reklamowego, opodatkowywać obniżoną stawką VAT - 7% w 2010 i 8% w 2011 roku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotowa interpretacja rozstrzyga o stawce podatku na przedmiotowe usługi w roku 2010.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 162 tego załącznika jako opodatkowane 7% stawką podatku wymienione zostały Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.
Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wynika, iż nie ma on zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 11 tego załącznika jako zwolnione od podatku wymieniono usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10 ), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33, 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczenia wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
- wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz.12.
Oznaczenie w załączniku danej grupy ex oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.
Pod poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy został zaprezentowany katalog zwolnień od podatku dotyczący usług związanych z kulturą sklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex 92. Od tych zwolnień przedstawione został zostały wyjątki, wśród których pod pkt 5a znalazły się usługi związane z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usługi związane z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach. Z tego wynika, że usługi wymienione wśród wyjątków nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania określonemu w art. 43 ust. 1 ustawy.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przygotowywaniu materiałów dziennikarskich oraz produkcji video materiałów promocyjnych i dziennikarskich. Realizowane dzieła mają różnorodny charakter - od pracy na zamówienie i pod kontrolą zleceniodawcy (przykładowo przygotowywanie materiałów reporterskich dla T.), przez produkcję materiałów o charakterze reklamowym, po produkcję autorskich materiałów video polegającą na przygotowaniu koncepcji i scenariusza, organizacji procesu zdjęciowego i montaż. Ta część działalności ma twórczy, autorski charakter. W jej ramach Wnioskodawca zrealizował produkcje na zamówienie N. Były to wywiady video ze znanymi postaciami związanymi z kulturą oraz filmy promujące kulturę. Żaden z materiałów nie miał charakteru reklamowego - wszystkie stanowiły dzieła na pograniczu audiowizualności i publicystyki związanej z kulturą i sztuką. Wszystkie materiały były pełną produkcją telewizyjną stanowiącą jednocześnie autorską, twórczą działalność podatnika - odpowiadał za scenariusz, reżyserię i montaż materiałów. Z uzupełnienia wniosku wynika, iż w wyniku przedmiotowych usług każdorazowo dochodzi do przeniesienia pełni praw autorskich na zamawiającego usługę. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż wynagrodzenie otrzymywane przez niego spełnia definicję honorarium określonych przez GUS. Wymienione usługi opisane są zgodnie w PKWiU 59.11.11.0. Zdaniem wnioskodawcy wykonane dzieła mają charakter autorski i do ich realizacji powinna być zastosowana preferencyjna stawka podatku.
W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz.U. z 2008r. nr 207, poz. 1293), zmienionego § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r. (Dz.U. z 2009r. nr 222, poz. 1753), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.).
Od dnia 1 stycznia 2011r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosować należy Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). § 1 ww. Rozporządzenia stanowi, iż wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiąca załącznik do rozporządzenia.
Zauważyć należy, iż klasyfikacja statystyczna wskazana przez Wnioskodawcę, tj. PKWiU 59.11.11.0 na gruncie podatku od towarów i usług, stosowana jest od dnia 1 stycznia 2011r. Natomiast w roku 2010, a więc w okresie, którego dotyczy przedstawiony stan faktyczny, obowiązywała klasyfikacja statystyczna wprowadzona ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Korzystając z zawartego na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (http://www.stat.gov.pl/klasyfikacje/pkwiu_08/) klucza powiązań pomiędzy obydwoma ww. klasyfikacjami statystycznymi, stwierdzić należy, iż obecnie obowiązującemu PKWiU 59.11.11.0 odpowiadało w 2010r. PKWiU 92.11.31-00.00.
Wskazać należy, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W myśl ust. 2 ww. artykułu, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
- wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
- plastyczne;
- fotograficzne;
- lutnicze;
- wzornictwa przemysłowego;
- architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
- muzyczne i słowno-muzyczne;
- sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
- audiowizualne (w tym filmowe).
Z treści ww. przepisów można wywieść, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie przejaw działalności twórczej, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dokonując z kolei interpretacji art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych dochodzimy do konstatacji, że artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1, gdyż usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 92.11.31-00.00 ustawodawca umieścił pośród wyjątków od zwolnienia wymienionego pod poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Odnosząc się do kwestii możliwości zastosowania stawki preferencyjnej do świadczenia usług opisanych we wniosku zwrócić należy uwagę, iż ustawodawca w poz. 162 załącznika nr 3 do ustawy, wymienił, bez wskazania PKWiU usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazywanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Wnioskodawca, jak sam wskazuje, z tytułu realizacji przedmiotowego dzieła jest twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, świadczone usługi wynagradzane są w formie honorarium. Mając zatem na powyższe stwierdzić należy, iż do usługi polegającej na produkcji audiowizualnych o autorskim, twórczym charakterze polegających na kompleksowej obsłudze obejmującej przygotowanie autorskiego scenariusza rozmowy, reżyserii, koordynacji i organizacji planu zdjęciowego oraz montażu materiałów będzie miała zastosowania obniżona stawka 7%, wskazana w załączniku nr 3 poz. 162 ustawy w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy, bowiem Wnioskodawca z tyt. realizacji przedmiotowego dzieła audiowizualnego jest twórcą w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, świadczone usługi wynagradzane są w formie honorarium.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w odniesieniu do stawki podatku przedmiotowych usług w roku 2011 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPP1/443-1480/11-6/EK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie