Odzyskanie podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1434/11/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2012, sygn. ITPP2/443-1434/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą żadnej działalności dochodowej. Złożył Pan, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, wniosek w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na operację, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi - tzw. mały projekt polegający na realizacji przedsięwzięcia. W celu ujednolicenia elewacji oraz ze względów technicznych, popartych względami estetycznymi, przedmiotowy budynek wymaga niezwłocznego remontu elewacji. Zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, należy uzupełnić uszkodzone tynki na elewacji z jednoczesnym odtworzeniem faktury istniejących tynków wraz z pokryciem powłoką malarską. Przedmiotowy budynek wykorzystywany będzie wyłącznie na potrzeby własne. Jest on objęty ścisłą, prawną ochroną konserwatorską w oparciu o art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568) oraz na podstawie decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków z dnia 17 lutego 1986 r., wpisującej zespół urbanistyczny do zabytków nieruchomych województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy może Pan odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji opisanego wyżej zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje czynności sprzedaży, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do zapisów art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i niebędącą podatnikiem VAT czynnym. Złożył Pan, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, wniosek o dofinansowanie tzw. małego projektu, polegającego na renowacji budynku mieszkalnego, wykorzystywanego wyłącznie na potrzeby własne, wpisanego do rejestru zabytków. W celu ujednolicenia elewacji oraz ze względów technicznych, popartych względami estetycznymi, przedmiotowy budynek wymaga niezwłocznego remontu. Zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, należy uzupełnić uszkodzone tynki na elewacji z jednoczesnym odtworzeniem faktury istniejących tynków wraz z pokryciem powłoką malarską.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że z tytułu realizacji projektu nie przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto nie przysługuje prawo otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż treść wniosku wskazuje, że dofinansowanie, o które się Pan ubiega, nie stanowi środków wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 921 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy