P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US.PPM/443-32/PJ/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.07.2005, sygn. US.PPM/443-32/PJ/05, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia... w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

postanawia

uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w sprawie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Do wniosku Spółka dołączyła zestawienie sprzedaży na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych za okres... oraz kopie faktur VAT.

W piśmie z dnia.... Spółka poinformowała, że w 2002 roku nie dokonała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników indywidualnych.

Natomiast w 2003 roku Spółka dokonała jedenastu transakcji sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych na łączną kwotę... Cała sprzedaż przeprowadzona została za pomocą faktur VAT. W maju 2003 roku sprzedaż na rzecz wyżej wymienionych osób przekroczyła kwotę 40.000 zł.

W dniu styczniu 2004 roku wystąpiła kolejna sprzedaż na rzecz osoby prowadzącej wyżej wymienioną działalność. Niniejsza sprzedaż udokumentowana została fakturą VAT. Faktura została wystawiona przez Spółkę z tytułu usługi maklerskiej przy sprzedaży pszenicy na sesji przetargowej na giełdzie towarowej. W związku ze sprzedażą pszenicy, jednostka była zobowiązana do wniesienia opłaty na rzecz giełdy. Opłata została udokumentowana fakturą VAT, w przypadku której podatek naliczony wyniósł 26,40 zł, zaś 30% tej kwoty to 7,92 zł.

Kwota 7,92 zł miałaby stanowić, zdaniem wnioskodawcy, ewentualną sankcję, z art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), w przypadku naruszenia obowiązku określonego w ust. 1 cytowanego artykułu. Przepis ten stanowi, iż podatnicy naruszający obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej, do czasu rozpoczęcia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Pytanie Spółki dotyczy obowiązku zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej opisanej transakcji sprzedaży ze stycznia 2004 roku.

Zdaniem jednostki dokonana w styczniu 2004 roku sprzedaż usługi na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej nie podlegała zaewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ponieważ była zwolniona z powyższego obowiązku na mocy poz. 1 oraz 48 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 29 ust 1 obowiązującej, w chwili dokonania w 2004 r. sprzedaży, ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie ust. 3 pkt 2 cytowanego wyżej artykułu minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2002 r. nr 234, poz. 1971 z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2004 roku zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej czynności wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 48 załącznika nr 1 zwolniono z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. każda sprzedaż usługi dokonana przez podatnika jest dokumentowana fakturą, w której zawarte są m. in. dane identyfikujące odbiorcę oraz jego podpis,
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji sprzedaży usług, o których mowa w pkt 1, w 2002 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego jednostka spełniła powyższe warunki, ponieważ w 2002 roku nie dokonała sprzedaży na rzecz wymienionej grupy osób, a transakcję zawartą w 2004 roku na rzecz osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo rolne, Spółka udokumentowała fakturą VAT.

Z kolei wystawiona przez giełdę towarową faktura VAT nie dotyczy rozstrzyganej w niniejszym postanowieniu sprawy, ponieważ dokumentuje transakcję zakupu dokonaną przez wnioskodawcę.

Reasumując, w ocenie Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, dokonana w styczniu 2004 roku sprzedaż usługi na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, nie podlegała zaewidencjonowaniu przy użyciu kasy rejestrującej, ponieważ była z tego obowiązku zwolniona na podstawie poz. 48 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 roku w sprawie kas rejestrujących.

Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.

Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt lit a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (jednolity tekst: Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532).

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy