Temat interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym dopuszczalne jest zaniechanie obowiązku instalowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni osoba fizyczna, od kilku lat prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą usługi budowlane. Ze względu na to, iż dotychczas usługi wykonywane były na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą Zainteresowana była zwolniona z obowiązku instalowania kasy rejestrującej. W roku 2008 Wnioskodawczyni podpisała imienną umowę ze zleceniodawcą będącym osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Za wykonaną usługę budowlaną rozbudowę domu jednorodzinnego Zainteresowana wystawiła fakturę na kwotę 117.165 zł brutto. W fakturze są umieszczone dane identyfikacyjne odbiorcy: imię, nazwisko, adres, NIP. Odbiorca ww. faktury jest jedynym w historii firmy kontrahentem będącym osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Na rzecz usługobiorcy wystawiono jedną fakturę ilustrującą świadczenie jednej usługi. Zainteresowana nie zainstalowała kasy rejestrującej obroty z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionym stanie faktycznym dopuszczalne jest zaniechanie obowiązku instalowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej...
Zdaniem Wnioskodawczyni, mimo przekroczenia kwot zwalniających z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie ma ona obowiązku instalowania kasy, ponieważ wypełnia wszystkie warunki zgodnie z poz. 35 pkt 1 i pkt 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Świadczenie usługi na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zostało udokumentowane fakturą z danymi osobowymi identyfikującymi odbiorcę. Dokonano nie więcej niż 50 operacji świadczenia usług dla nie więcej niż 20 odbiorców. Zatem Wnioskodawczyni uważa, iż nie ma obowiązku ewidencjonowania przedmiotowych usług za pomocą kasy rejestrującej. W związku z powyższym jest ona zwolniona z obowiązku instalowania kasy rejestrującej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z art. 111 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.
Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwanego dalej rozporządzeniem, a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust 1 ustawy (§ 3 ust. 4 rozporządzenia).
Natomiast mocą § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 35 załącznika do rozporządzenia, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
- każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę,
- liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2008 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.
Powyższe zwolnienie z ewidencjonowania, nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaż towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.
W § 4 ust. 1 rozporządzenia postanowiono, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:
- do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
- przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;
- przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
- przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);
- przy dostawie:
- przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
- przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;
- przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
- przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.
a) sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
b) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Dotychczas Zainteresowana świadczyła usługi wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w związku z tym była zwolniona z obowiązku instalowania kasy rejestrującej. W roku 2008 Wnioskodawczyni podpisała imienną umowę ze zleceniodawcą będącym osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Za wykonaną usługę budowlaną rozbudowę domu jednorodzinnego Zainteresowana wystawiła fakturę na kwotę 117.165 zł brutto. W fakturze są umieszczone dane identyfikacyjne odbiorcy: imię, nazwisko, adres, NIP. Odbiorca ww. faktury jest jedynym w historii firmy kontrahentem będącym osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Na rzecz usługobiorcy wystawiono jedną fakturę ilustrującą świadczenie jednej usługi.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż obrót z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył w 2008 r. kwotę 40.000 zł, Zainteresowana utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego wynikającego z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Jednakże podkreślić należy, iż przysługuje jej prawo do zwolnienia przedmiotowego określonego w § 2 rozporządzenia, ponieważ spełnia warunki określone w poz. 35 załącznika do rozporządzenia.
Zatem, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku instalowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu