Temat interpretacji
I.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza, w odpowiedzi na pismo z dnia 25 października 2004 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego: 29 października 2004 r.) uzupełnionego pismem z dnia 4 listopada 2004 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego: 5 listopada 2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 ze
zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2004 r.) informuje, iż:
Z przedstawionego przez Bursę stanu faktycznego wynika, że otrzymuje od Urzędu Miasta dotacje na utrzymanie placówki oraz dotacje na żywienie młodzieży odpowiadające w 100% wpłatom młodzieży. Pytanie Podatnika dotyczy sposobu rozliczenia proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90ust. 3-8 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z otrzymanymi ww. dotacjami.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia od nabywcy pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest również kwota otrzymanych dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze związanych z dostawą lub świadczeniem usług oraz kwota otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług). Na podstawie brzmienia przepisu art. 29 ww. ustawy uznać należy, iż do podstawy opodatkowania wliczane są te dotacje, subwencje lub inne dopłaty, które zachowują związek z dokonaną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania dotacji powstaje w myśl art. 19 ust. 21 ustawy, z chwilą uznania tych kwot na rachunku bankowym Podatnika.Jak wynika z powyższego, kwota otrzymanej przez Bursę dotacji przedmiotowej (tj. dotacja na żywienie młodzieży) po pomniejszeniu jej o wartość należnego podatku VAT liczonego wg stawki właściwej dla dotowanego towaru lub usługi, w chwili jej otrzymania zwiększy w okresie rozliczeniowym wartość sprzedaży w odpowiedniej stawce podatku. Natomiast dotacja podmiotowa otrzymana przez Bursę na utrzymanie placówki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 90 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego.Jeżeli zaś wyodrębnienie całości lub części kwot nie jest możliwe, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wówczas proporcję taką ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tyt. czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
Zatem przepis art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy oznaczenia części podatku przy zastosowaniu tzw. proporcji wstępnej opartej o strukturę sprzedaży z zeszłego roku. Sposób obliczenia proporcji wstępnej został określony w przepisach art. 90 ust. 3 - 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W art. 163 ust. 1 ustawy określono, iż w przypadku, gdy w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł. z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami podlegały opodatkowaniu lub nie podlegały opodatkowaniu, przy obliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z przepisem art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w przepisie art. 90 ust. 3-7 wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy.
W związku z tym, iż dotacje przedmiotowe związane ze świadczeniem usług (tj. wyżywienia młodzieży) zgodnie z obowiązującymi przepisami podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do określenia proporcji rocznego udziału obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, należy wliczyć dotacje uzyskane w 2003 r., które były związane ze świadczonymi przez Bursę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w 2004 r.
W myśl przepisu art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w celu określenia proporcji rocznego udziału obrotu, do obrotów uzyskanych z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się dotacje inne niż te, które powiększają podstawę opodatkowania tj. dotacje na utrzymanie placówki. Do tej części obrotów nie będą wliczane te dotacje, które są związane ze świadczeniem usług.
II.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wg. stanowiska podatnika podatek VAT od czynszów pracowników za mieszkania służbowe wynosi 0%.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy, gdzie w poz. 4 wyszczególnione zostały usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.
Tak więc stanowisko wyrażone przez Podatnika w zapytaniu jest nieprawidłowe.