Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPTPP4/443-266/12-4/BM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2012, sygn. IPTPP4/443-266/12-4/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn.: ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi obecnie działalność gospodarczą w zakresie świadczenia szeroko pojętych usług budowlanych. Ww. usługi budowlane są opodatkowane stawką 23 % bądź 8 % podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej uptu). Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją dotychczasową działalność gospodarczą o następujące zakresy:

  1. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, PKD 87.30Z
  2. Działalność fizjoterapeutyczna, PKD 86.90.A
  3. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską PKD 87.10.Z
  4. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi, PKD 87.20.Z
  5. Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem, PKD 87.90.Z

W tym celu Wnioskodawca zamierza rozpocząć budowę (inwestycję) Placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku. Taka placówka będzie funkcjonować w oparciu o odpowiednie zezwolenia wojewody. W związku z podjęciem ww. inwestycji Wnioskodawca złoży w najbliższym czasie wniosek o dofinansowanie w ramach , ogłoszonego przez Zarząd Województwa. Zakres inwestycji będzie obejmował budowę ww. domu opieki społecznej wraz z kompletnym wyposażeniem placówki zgodnie z obowiązującymi wymogami dla tego typu obiektów.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dotyczące inwestycji będą wystawiane wprost na firmę Wnioskodawcy. Inwestycja, o której mowa we wniosku będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług

Wnioskodawca wskazał, iż wniosek o dofinansowanie inwestycji został złożony wg projektu z, nr wniosku. Tytuł projektu:.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach VAT dotyczących przedmiotowej inwestycji, zgodnie z art. 86 uptu...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 uptu nie daje mu prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z przedmiotową inwestycją, co wynika wprost z brzmienia tego przepisu W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Brak możliwości odliczenia podatku VAT w fakturach związanych z przedmiotową inwestycją wynika z faktu, że ww. zakupy inwestycyjne dotyczyć będą działalności gospodarczej zwolnionej przedmiotowo z podatku VAT. Przyszła działalność gospodarcza Wnioskodawcy wymieniona w pkt a, c, d i e w części G wniosku jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b uptu, natomiast działalność gospodarcza wymieniona w pkt b w części G wniosku jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a uptu.

Generalnie, jeśli nabywane towary i usługi będą dotyczyć działalności wyłącznie zwolnionej z podatku VAT, to art. 86 ust. 1 uptu pozbawia możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach VAT dotyczących działalności zwolnionej z podatku VAT. Uptu przewiduje wyjątki od tej zasady, tzn. daje możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących czynności zwolnionych, ale dotyczy to wyłącznie następujących czynności wprost wymienionych w art. 86 ust. 9 uptu Podatnik ma również prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 281 jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Wymienione wyżej czynności nie dotyczą przyszłej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a więc nie ma on prawa w swoim przypadku do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją. Reasumując, Wnioskodawca składając wniosek o dofinansowanie swojego projektu w ramach powinien w swoich nakładach inwestycyjnych uwzględnić ceny brutto poniesionych wydatków, ponieważ nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w tych zakupach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność w zakresie usług budowlanych opodatkowanych stawką podatku VAT 23% i 8%. Wnioskodawca zamierza rozpocząć budowę (inwestycję) Placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku. Wnioskodawca złoży w najbliższym czasie wniosek o dofinansowanie w ramach . Faktury dotyczące inwestycji będą wystawiane wprost na firmę Wnioskodawcy. Inwestycja, o której mowa we wniosku będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, iż wniosek o dofinansowanie inwestycji został złożony wg projektu z. Tytuł projektu:...

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu (opisana we wniosku inwestycja) nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dotyczących realizacji projektu pn.: , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym wskazano, iż inwestycja, której dotyczy wniosek będzie wykorzystana do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. wykorzystywania ww. inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 312 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi