POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-521/06/SZU

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.09.2006, sygn. 1472/RPP1/443-521/06/SZU, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 14.06.2006r., sygn. GK9/362-20/06, (data wpływu do tutejszego Urzędu 14.06.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowegopostanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Zgodnie z treścią wniosku Spółka posiada samochody o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, które spełniają wymogi określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku VAT. W celu uzyskania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie warunków technicznych określonych w ww. przepisach, dokonano dodatkowych badań technicznych tych pojazdów. Badania zostały wykonane w terminie od 02.06.2006r. do 12.06.2006r., a kopie zaświadczeń dostarczono do Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 14.06.2006r. Wnioskodawca odlicza podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie paliwa do napędu ww. pojazdów. Wątpliwości Strony dotyczą utraty (po 22 sierpnia 2005r.) prawa do odliczenia podatku naliczonego od paliwa nabywanego do napędu samochodów, których dodatkowe badanie techniczne zostało wykonane po 31.05.2006r., a kopie zaświadczeń zostały dostarczone do Urzędu Skarbowego w dniu 14.06.2006r. oraz po tej dacie. Zdaniem Spółki, pomimo nie uzyskania zaświadczeń w określonym terminie, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanego paliwa, ponieważ uzyskane zaświadczenia potwierdzają spełnienie przez pojazdy wymagań określonych przepisami. Ustawa wprowadzająca obowiązek uzyskania zaświadczeń nie przewiduje żadnych konsekwencji przekroczenia terminu, zatem Wnioskodawca uważa, iż w takim przypadku nie traci prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia paliwa.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 22.08.2005 r.), wyłącza stosowanie obniżenia w przypadku nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3, czyli o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. W myśl art. 86 ust. 4, ograniczenie to nie znajduje zastosowania w odniesieniu do pojazdów samochodowych wymienionych w tym przepisie. Zgodnie z art. 86 ust. 5 spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ww. art. 86 ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. W myśl art. 86 ust. 5a kopię takiego zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego. Z treści tego przepisu nie wynika, iż w przypadku, gdy nastąpi uchybienie terminowi do zawiadomienia urzędu skarbowego o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, podatnik traci prawo do odliczenia VAT od paliwa nabywanego do samochodów spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy.W przypadku samochodów nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005r. Nr 90, poz. 756), czyli przed 1.06.2005 r., zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, dodatkowe badanie techniczne przeprowadzone powinno zostać w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż po upływie 12 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy (czyli do 31.05.2006 r.). Powyżej cytowane przepisy wskazują, iż ustawodawca uzależnił prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, od spełnienia przez dany pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4. Zaświadczenie okręgowej stacji kontroli pojazdów, ma jedynie potwierdzać prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa. Jeżeli więc Spółka uzyskała zaświadczenie potwierdzające spełnienie przez konkretny pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt. 1-4 ustawy, to pomimo wykonania badania lub dostarczenia zaświadczenia, po terminie określonym w ww. przepisach, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tych samochodów.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie