Temat interpretacji
Stan faktyczny w sprawie:
Podatnik wykonuje usługi polegające na obsłudze ładunku w porcie. Poza tym zajmuje się wyłącznie spedycją i pośrednictwem w zakresie usług transportowych. Nie posiada własnych środków transportu. Zleceniodawcami usług są zarówno firmy krajowe jak i zagraniczne.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Ad 1
Co do zasady zgodnie z art. 27 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą ? w przypadku świadczenia usług miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust.2 ? 6 i art. 28.
Ust. 2 pkt 3 b w/w art. 27 ustawy stanowi: W przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności ? miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28?.
Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczony na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu. Przy czym zgodnie z ust.2 art. 83 ustawy, w/w stawka VAT 0% ma zastosowanie do w/w usług w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Pojęcie transportu międzynarodowego definiuje art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, i tak jest to:
pkt 1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Zgodnie z powyższą definicją za transport międzynarodowy uważa się transport, który rozpoczyna się w Polsce i kończy w kraju spoza UE, rozpoczyna się w kraju spoza UE i kończy w Polsce oraz, który rozpoczyna się i kończy w krajach spoza UE, jeżeli transport w części przebiega przez Polskę lub zaczyna się w kraju UE i kończy poza UE, albo też zaczyna poza UE i kończy w kraju UE, gdy trasa w pewnym odcinku przebiega przez Polskę.
Zgodnie z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym, Podatnik wykonuje usługę na terenie polskiego portu morskiego, która związana jest z transportem z kraju trzeciego na terytorium kraju (Chiny ? Polska), a zatem związana jest z usługą spełniającą definicję usług transportu międzynarodowego.
Przy czym należy zaznaczyć, że ustawodawca w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy określił, dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 (usług transportu międzynarodowego).
Reasumując, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3b w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, podatnik ? w przedstawionym stanie faktycznym - ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 0% do świadczonej usługi na terenie polskiego portu morskiego, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów.
Ad 2, 3, 4
Podatnik wskazał, że zajmuje się wyłącznie spedycją i pośrednictwem, nie posiada własnych środków transportu, zleceniodawcami usług są zarówno firmy krajowe jak i zagraniczne.
Uwzględniając powyższe jak również zaprezentowany w pkt 2-4 stan faktyczny organ podatkowy stwierdza, że zakres świadczonych usług opisany w w/w punktach jest analogiczny tj. usługi te związane są z transportem, który odbywa się w relacjach określonych w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT (usługi transportu międzynarodowego). I tak podatnik określił wykonywane usługi spedycyjne i pośrednictwa, jako związane z transportem na następujących trasach:
- Polska ? Columbia, podatnik wykonuje usługę na tracie Braniewo ? Gdynia (do Portu),
- Polska ? Kanada, podatnik wykonuje usługę Kraków ? Gdynia (do Portu),
- Polska ? USA.
Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT ? przez usługi transportu międzynarodowego (o którym mowa w ust. 1 pkt 23) rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane m. in. z usługami, o których mowa w pkt 1 tegoż przepisu.
Zatem świadczone przez podatnika usługi można uznać za usługi spełniające definicję usług transportu międzynarodowego.
Miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów ustalane jest w oparciu o zasady ogólne określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli jest to miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest więc odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce.
W myśl przepisu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w odniesieniu do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.
W tym miejscu organ podatkowy pragnie również zwrócić uwagę na zastosowanie przepisu § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którym ?obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego?.
Dla skorzystania ze stawki 0% podatnik powinien posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów, wymienione w art. 83 ust.5 pkt 1 ustawy.
Organ podatkowy wskazuje również, iż przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów prawa bez znaczenia w zaprezentowanych stanach faktycznych jest osoba zleceniodawcy (tj. kontrahent krajowy czy zagraniczny).
Reasumując, świadczone przez Podatnika usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej jako usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonywanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust.5 ustawy.
Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że co do zasady miejsce świadczenia usług pośrednictwa ustala się tak jak miejsce świadczenia usługi ?głównej?, z którymi usługi te są związane - art. 28 ust. 5 ustawy.
Ad.5
Na wstępie należy zwrócić uwagę, że Podatnik zadając w przedmiotowym zakresie pytanie błędnie powołał się na przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Dane jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży określają bowiem przepisy § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz.971). Wśród obligatoryjnych danych na fakturze ustawodawca wskazał: nazwa towaru lub usługi (ust.1 pkt 4), stawka podatku (ust.1 pkt 8).
Zgodnie z § 12 ust. 7 w/w rozporządzenia: w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art.41 ust 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust.1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust.3 ustawy, dane określone w ust.1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.
Uwzględniając zatem powyższe Podatnik nie ma obowiązku podawać na fakturze podstawy prawnej zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku (tj. niższej niż 22%) tylko wtedy, gdy w wystawionej fakturze określa symbol towaru lub usługi według przepisów o statystyce publicznej (tj. symbol wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ? PKWiU), który to symbol powołują też przepisy regulujące podatek VAT.