Temat interpretacji
Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 poz.60 z 2005 r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie nr Ldz(125)/2005 z dnia 17.01.2005r (data wpływu 2005.01.18) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa nabywanego do eksploatacji samochodu ciężarowego.
Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji Ustawy z dnia 29 sierpnia1997r Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem nr Ldz(125)/2005 z dnia 17.01.2005r (data wpływu 2005.01.18) Jednostka Wasza zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej w sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa nabywanego do eksploatacji samochodu ciężarowego.
Z przesłanego pisma wynika, iż Jednostka Wasza zakupiła w 1998r samochód ciężarowy Lublin II 3222.Towos o ładowności 900 kg i 9 miejscach siedzących co potwierdza załączony wyciąg ze świadectwa homologacji z dnia 7 stycznia 1998r. W roku 2002 samochód ten został zmodyfikowany i po przeróbkach stał się samochodem ciężarowym przystosowanym do przewozu 6 osób i towaru. Zmiany te zostały wprowadzone w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Zdaniem Jednostki w świetle obowiązującej do końca kwietnia 2004r ustawy o VAT wynikało prawo do odliczenia naliczonego VAT od zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu. Od dnia 1 maja 2004r ze względu na przepis art.88 ust.1 pkt.3 ustawy o VAT , przy nabywaniu paliwa do takiego samochodu podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa, ponieważ ładowność określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest większa niż określona wzorem zawartym w art.86 ust.3 , gdyż ta - dla samochodu z 6 miejscami siedzącymi wynosi 765 kg. Natomiast z danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym wynika że ładowność wynosi 850 kg.
Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:
Z przedłożonych dokumentów wynika, iż na okoliczność dokonanych przeróbek w rzeczonym samochodzie Rzeczoznawca Samochodowy z Biura Techniki Motoryzacyjnej w dniu 7 listopada 2002r wydał ocenę techniczną zgodnie z którą samochód marki Lublin 3324 jest samochodem ciężarowym o dopuszczalnej ładowności 850 kg z 6 miejscami ( w tym kierowca). Powyższe dane potwierdzone zostały w dowodzie rejestracyjnym.
Zgodnie z postanowieniami art.88 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się między innymi do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
Dopuszczalna ładowność = 357 kg + ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy x 68 kg
Jeżeli zatem będzie to paliwo do samochodu o ładowności niższej niż określona według powyższego wzoru, podatek od zakupionego paliwa nie podlega odliczeniu. W pozostałych przypadkach odliczenie podatku zawartego w cenie paliwa stosuje się na ogólnych zasadach.
Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984r zgodnie z art.55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz.35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984r. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane.
Reasumując należy stwierdzić, że na dany typ pojazdu ciężarowego musi być wydane stosowne świadectwo homologacji potwierdzające dokonane przeróbki, które można uzyskać w podanych wyżej instytucjach. Z posiadanych natomiast przez Jednostkę dokumentów (opinia rzeczoznawcy samochodowego, aktualny dowód rejestracyjny) wynika bezspornie, iż przeróbki zostały dokonane a ładowność rzeczonego samochodu wynosi 850 kg. Z podanego wyżej wzoru wynika, że wyliczona ładowność przy uwzględnieniu 6 miejsc (wraz z kierowcą) wynosi 765 kg i jest mniejsza od ładowności podanej zarówno w dowodzie rejestracyjnym (850 kg) jak i w wyciągu ze świadectwa homologacji przed przeróbką (900 kg) a zatem spełnia warunki określone w cytowanym przepisie do odliczenia podatku naliczonego.
W świetle przywołanego przepisu nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.
Zdaniem tutejszego organu jeżeli podatnik nie jest w posiadaniu świadectwa homologacji a wiadomym jest, że na dany pojazd wydane zostało takie świadectwo homologacji a z innych będących w posiadaniu dokumentów dotyczących przedmiotowego samochodu wynika bezspornie, iż obliczona (z wykorzystaniem danych zawartych w świadectwie homologacji wydanym dla danego typu samochodu) ładowność zgodnie z ww. wzorem wskazuje, że jest to samochód ciężarowy, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego zawartego w cenie zakupionego paliwa zgodnie z zasadami ogólnymi dotyczącymi odliczenia podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.
Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.
Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.