Gmina X jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i ... - Interpretacja - U.S.IV-443/12/2005/VAT

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.08.2005, sygn. U.S.IV-443/12/2005/VAT, Urząd Skarbowy w Rykach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Gmina X jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004r. ze zm.) i posiada nadany numer NIP. Czynności z zakresu gospodarki komunalnej realizują mające odrębny status podatnika jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Zadania w zakresie gospodarki wodnej i ściekowej realizuje Zakład Komunalny w X (zakład budżetowy), natomiast inne czynności podlegające opodatkowaniu tj.: dzierżawa majątku własnego, najem, sprzedaż nieruchomości wykonuje gmina. W roku 2005 Gmina X wystąpiła z wnioskami o współfinansowanie realizowanych inwestycji: budowa sieci wodociągowej z przyłączeniami i inwestycji w zakresie budownictwa drogowego. Zadania realizowane są z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach programu ZPORR. W złożonych wnioskach Gmina występuje jako beneficjent.Po zakończeniu zadań, inwestycje pn. "budowa drogi gminnej" zostanie przejęta w stan środków trwałych urzędu gminy natomiast zadanie pn. "budowa sieci wodociągowej z przyłączeniami" przekazane zostanie do eksploatacji Zakładowi Komunalnemu w X, który to zgodnie ze statutem zakładu wykonuje zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i posiada odrębny status podatnika VAT.

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji powyższych inwestycji współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Gmina jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonuje zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej jako zadania własne lub nałożone na gminę w drodze ustawy, wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa jako zadania zlecone. Wszystkie zadania gmina wykonuje we własnym imieniu, czyli wspólnoty samorządowej i na własną odpowiedzialność czyli własny rachunek.W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591) stanowi iż gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W celu wykonania zadań zgodnie z art. 9 ww. ustawy może tworzyć jednostki organizacyjne, zawierać umowy z innymi podmiotami bądź bez ograniczeń prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (o gospodarce komunalnej). Z kolei z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. W szczególności zaś zadania własne gminy obejmują sprawy:- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (pkt 2 cyt. przepisu)- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji itp. (pkt 3 cyt. wyżej przepisu). Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 z 2004r. ze zm.) stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Oznacza to, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową sieci wodociągowej z przyłączeniami i inwestycji w zakresie budownictwa drogowego, gdyż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego zakupy te nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina bezpośrednio nie wykonuje działalności podlegającej opodatkowaniu w zakresie dróg gminnych natomiast zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przekazała do realizacji Zakładowi Komunalnemu, który ma odrębny status podatnika.W ustawie o podatku od towarów i usług i rozporządzeniach wykonujących tę ustawę brak jest również przepisów, które pozwoliłyby na otrzymanie przez Gminę w rozpatrywanym przypadku zwrotu VAT.

Urząd Skarbowy w Rykach