Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216 , art. 217 oraz art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tekst jednolity / Dz.U Nr. 8 poz. 60 z 2005 r. / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 4 marca 2005 r./ wpływ 7 marzec 2005 r. / uzupełnionego 27 kwietnia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług umorzonej części pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska z przeznaczeniem na inwestycje w środki trwałe
Na podstawie art. 14 a § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe , kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym . Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie .
Pismem z dnia 4 marca 2005 r. uzupełnionym dnia 27 kwietnia 2005 r. Spółka z o.o zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług części umorzonej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska . Spółka korzysta z pożyczek WFOŚ przeznaczonych na cele ekologiczne .Po spłaceniu części pożyczki wraz z odsetkami Spółka zwraca się do WFOŚ o umorzenie pozostałej części pożyczki , która zostanie przeznaczona na kolejne inwestycje ekologiczne tj. środki trwałe . Czy otrzymana dotacja jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?.
Zdaniem podatnika otrzymanie dotacji nie jest jako takie żadną czynnością opodatkowaną . Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności , z którym są związane . Typowa refundacja / refundacja , dopłata , subwencja / nie jest odrębnym zdarzeniem opodatkowanym , nie stanowi również wynagrodzenia za świadczoną przez otrzymującego czynność opodatkowaną . W orzecznictwie ETS dotacje o charakterze ogólnym , przeznaczone np. Na pokrycie kosztów , a nie będące dofinansowaniem , czy też refundacją usługi lub dostawy towarów nie są zaliczane do podstawy opodatkowania . Podobnie dotacje przeznaczone na zakup środków trwałych nie mogą podlegać opodatkowaniu , gdyż nie są związane bezpośrednio z żadną konkretną czynnością opodatkowaną .
W opinii tut. Organu podatkowego pożyczka która podlega spłacie nie stanowi dotacji , subwencji czy też innej dopłaty o podobnym charakterze . Jeżeli jednak pożyczka w części zostanie umorzona , będzie ona stanowiła dotację albowiem stanowić będzie bezzwrotną pomoc finansową udzieloną na określony cel . W przedstawionej powyżej sytuacji zostanie przeznaczona na kolejne przedsięwzięcia ekologiczne realizowane przez Spółkę tj. zakup środków trwałych .
Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz.u Nr. 54 poz. 535 / podstawą opodatkowania jest obrót . Obrotem jest kwota należną z tytułu sprzedaży , pomniejszona o kwotę należnego podatku . Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy . Obrotem jest także otrzymana dotacja , subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług .
Z powyższego wynika , że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dotację do ceny towaru , usługi , to stanowi ono obok ceny , uzupełniający ją element opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi . Dotacje które taki związek wykazują uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej czynności opodatkowanych zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w sytuacji , gdy związek bezpośredni nie występuje dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu , ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności określonej instytucji nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług . Nie występuje bowiem bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją , a
konkretną dostawą towaru czy usługi .
Jednocześnie należy zaznaczyć , iż zgodnie z art. 90 ust. 7 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których podatnikowi nie przysługujeprawo do obniżenia kwoty podatku należnego , wlicza się kwotę otrzymanych subwencji / dotacji / innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy . Chodzi tu o subwencje / dotacje / ,które przekazywane są podmiotom ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności , czyli takie które nie mają bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniem usług .
Reasumując należy stwierdzić , że umorzenie udzielonej pożyczki ze wskazaniem na konkretny cel , traktowane jako uzyskanie dotacji ogólnej z istoty swej wyłączone jest z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług . W związku z tym , że wspomniana dotacja nie stanowi obrotu , nie należy jej utożsamiać ze sprzedażą zwolnioną i nie należy ujmować jako sprzedaży zwolnionej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług .
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje , że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług . Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika .
Zgodnie z art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja , o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5 .
Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14 a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia .
Zażalenie podlega opłacie skarbowej zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej / tekst jednolity z 2004 r. Dz.U Nr. 253 poz. 2532 / .