Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2005r. Nr 90, poz. 756) ustawod... - Interpretacja - PP/443-76/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2005, sygn. PP/443-76/05, Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2005r. Nr 90, poz. 756) ustawodawca zmienił brzmienie art. 86 ust. 3-5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 znowelizowanej ustawy, obniżenia kwoty lub różnicy podatku VAT należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, tj. o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy, przepis ust. 3 nie dotyczy:
1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą , klasyfikowanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu: do odliczenia, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,
3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielone elementy pojazdu,
5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy,
6. pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie,
7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest : odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub oddanie w odpłatne użytkowanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 ustawy stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).Przepis art. 86 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, obliguje podatnika do dostarczenia kopii tego zaświadczenia, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego. Dodatkowe badanie techniczne do pojazdów nabytych przed wejściem w życie znowelizowanej ustawy musi być dokonane w terminie najbliższego obowiązującego badania okresowego, jednak nie później niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Zaświadczenie to ma potwierdzić prawidłowość dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku VAT naliczonego od zakupu paliwa do tych pojazdów.
Jeśli zaświadczenie nie potwierdzi spełnienia tych wymagań, oznacza to, że podatnik nie miał prawa dokonać odliczenia podatku i winien dokonać stosownej korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług.
Jeżeli podatnik ma jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy posiadane przez niego samochody spełniają określone w ustawie wymagania, może dokonać stosownych badań wcześniej.
Od dnia 22 sierpnia 2005r. prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup paliwa przysługuje, jeżeli pojazdy te spełniają wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy i wymagania te są potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz właściwa adnotacja w dowodzie rejestracyjnym.
W związku z powyższym - jeżeli przedstawiony opis stanu faktycznego, dokonany przez podatnika odpowiada prawdzie - podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do posiadanych samochodów pomimo braku zaświadczenia o dokonanych dodatkowych przeglądach technicznych na dzień wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzonych z dniem 22 sierpnia 2005r.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji z dnia 28.08.2005r. jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej