Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projek... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.648.2017.2.MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.01.2018, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.648.2017.2.MN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, tylko w zakresie w jakim zakupy te będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z projektem pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z projektem pn. xxx. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 28 listopada 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.648.2017.1.MN.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 5 grudnia 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miejska (dalej Gmina/Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi od 1 stycznia 2017 r. scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku VAT.

Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. (dalej MZK Sp. z o.o.) jest spółką prawa handlowego, w której Gmina posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym. MZK Sp. z o.o. posiada odrębną osobowość prawną odrębny NIP i nie jest objęta scentralizowanym rozliczeniem z tyt. podatku VAT. Samodzielnie składa deklaracje VAT7.

Realizując zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2017 r. 1875 t.j. ze zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujące min. lokalny transport zbiorowy, Gmina zawarła w kwietniu 2017 r. umowę o dofinansowanie projektu xxx (dalej MOF).

Projekt obejmuje następujące zadania:

  1. Zakup 15 sztuk autobusów, wyposażenia (dla autobusów nowych i pozostających w taborze oraz system zajezdniowy),
  2. Zakup i montaż wiat przystankowych,
  3. Rozbudowa odcinka ul. W. w P.,
  4. Nadzór inwestorski ul. W. w P.,
  5. Wypłata odszkodowań za nieruchomości,
  6. Promocja projektu:
    • w zakresie autobusów i wyposażenia (41 plakatów),
    • w zakresie rozbudowy ul. W. (tablica informacyjno-pamiątkowa) oraz wiat przystankowych (12 plakatów).

Zakupiony w ramach projektu tabor wraz z wyposażeniem zostanie oddany przez Gminę w dzierżawę, do czasu pełnego zamortyzowania, operatorowi wewnętrznemu tj. Miejskiemu Zakładowi Komunikacji Sp. z o.o. w P.. Za dzierżawę powyższych składników Gmina będzie wystawiała MZK Sp. z o.o. fakturę.

Rozbudowa odcinka ul. W. w P. obejmuje poszerzenie istniejącej jezdni, wyrównanie i wzmocnienie istniejącej nawierzchni bitumicznej, budowę chodników, ścieżki rowerowej oraz zatok autobusowych. Na całej długości przewidziano budowę oświetlenia drogowego oraz odwodnienie poprzez budowę kanalizacji deszczowej. Zakres robót obejmuje również przebudowę i zabezpieczenie pozostałej infrastruktury (sieci wodociągowe i kanalizacji sanitarnej, gazociągi, urządzenia elektroenergetyczne i sieci teletechniczne) kolidującej z projektowaną rozbudową odcinka ul. Wysockiego.

Zakupione w ramach projektu wiaty przystankowe nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych w okresie trwałości projektu tj. co najmniej do końca 2023 r.

Po tym czasie Gmina bierze pod uwagę możliwość wynajmowania powierzchni reklamowej w wiatach. Jest to jednak uzależnione od czynników, na które Gmina nie ma wpływu np. zapotrzebowanie na wynajem tego typu powierzchni. Na dzień złożenia wniosku Gmina uznaje, że działalność tego typu nie będzie prowadzona.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że tabor autobusowy wraz z wyposażeniem będzie przedmiotem dzierżawy na rzecz MZK Sp. z o.o. na okres 10 lat.

Przewidywana miesięczna opłata z tytułu dzierżawy taboru autobusowego wraz z wyposażeniem będzie wynosić 108 908,34 zł netto plus VAT.

Kalkulacja czynszu dzierżawnego została dokonana przy uwzględnieniu następujących czynników:

  • Rozporządzenie WE Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego.
  • umowa wykonawcza z dnia 10 września 2009 r. (ze zm.) zawarta pomiędzy Gminą Miejską P. a MZK Sp. z o.o. w P. o świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego,
  • Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 października 2015r. w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym MIR/H/2014-2020/30(1)/10/2014,
  • ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010r. (Dz. U.2017 r. 2136 t.j.)
  • ogłoszenie o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z dnia 16 stycznia 2017 r.
  • Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. z 2016 poz.1047 ze zm.),
  • Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.)

Umowa wykonawcza o świadczenie usług publicznych transportu zbiorowego obowiązuje do 9 września 2019 r. Następna umowa o świadczenie usług publicznych może być zawarta na okres nie dłuższy niż 10 lat zgodnie z art. 4 ust. 3 Rozporządzenia (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (art. 22 ust. 1 pkt 2).

Zgodnie z wytycznymi przekazanie taboru operatorowi może nastąpić na podstawie umowy odpłatnej np. najmu albo dzierżawy. Czas obowiązywania takiej umowy nie może być dłuższy niż czas obowiązywania umowy o świadczenie usług publicznych (podrozdział 7.5, podsekcja 7.5.2.3., poz. 94 Wytycznych)

Kalkulacja czynszu dzierżawnego zostanie ustalona według ceny zbliżonej do zastosowanej stawki amortyzacyjnej.

Rozłożenie amortyzacji na okres 10 lat, która będzie stanowić podstawę do naliczania kosztów dzierżawy autobusów jest związana z okresem obowiązywania obecnej i przyszłej Umowy Wykonawczej.

Zgodnie z zawartymi umowami na dostawę autobusów z dnia 16 listopada 2017 r. autobusy mają zostać dostarczone w III kwartale 2018 r., pozostaje więc jeden rok obowiązywania Umowy Wykonawczej oraz dziesięć lat przyszłej Umowy Wykonawczej co uzasadnia dziesięcioletni okres amortyzacji autobusów.

Stosownie do zapisów art. 32 (ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3) ustawy o rachunkowości odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres aż do zakończenia nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego.

Na dzień przyjęcia środka trwałego do używania należy ustalić okres lub stawkę i metodę jego amortyzacji. Ponadto zgodnie z art. 16i ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych (w wykazie dla grupy 744 autobusy stawka roczna określona 20%). Ale zgodnie z art. 16i ust. 5 ww. ustawy Podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości art. 32 ust.2 przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Wysokość czynszu dzierżawnego będzie umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na zakup taboru autobusowego wraz z wyposażeniem w okresie dzierżawy tj. 10 lat.

Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Gmina podmiotowi wewnętrznemu jakim jest MZK Sp. z o.o. w P., który świadczy usługi publicznego transportu zbiorowego przekazuje rekompensatę za poniesione koszty związane z realizacją tychże usług, wyliczoną zgodnie z obowiązującą Umową Wykonawczą.

Wysokość rekompensaty ma być tak skalkulowana, aby nie dopuścić do nadmiernego wynagradzania operatora wykonującego usługi publiczne (podrozdział 7.7 pkt 141 Wytycznych).

Wysokość czynszu zostanie skalkulowana w wysokości odpisów amortyzujących i nie doprowadzi do przekazania rekompensaty nadmiernej ponieważ po stronie wydatków i dochodów będą uwzględniane takie same kwoty.

Na podstawie podpisanych umów w Wykonawcami wartość zakupionego taboru autobusowego wraz z wyposażeniem wynosi 16 074 870,00 zł brutto, w tym:

  • 13 autobusów ON 11 496 810,00 zł brutto,
  • 2 autobusy CNG 2 383 740,00 zł brutto,
  • wyposażenie 2 194 320,00 zł brutto.

Roczna kwota czynszu dzierżawnego będzie stanowić 10% wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. świadczy usługi publiczne jako zadanie własne Gminy w postaci zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy Miejskiej oraz na terenie gmin ościennych zgodnie z zawartymi porozumieniami międzygminnymi.

Zgodnie z zawartą umową Wykonawczą Gmina Miejska dofinansowuje MZK Sp. z o.o. w formie rekompensaty za poniesione koszty w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (art. 50 ust. 1 pkt 2 lit. c Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U.2017.2136 t.j.)

Rekompensata związana z realizacją usługi publicznej w ramach zadania własnego Gminy w zakresie transportu zbiorowego jest obliczana zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zgodnie z Wytycznymi Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym MIR/H/2014-2020/30(1)/10/2014 z dnia 19 października 2015 r.

MZK Sp. z o.o. zgodnie z Umową Wykonawczą przedkłada do Gminy Miejskiej w każdym roku wyliczenie rekompensaty rocznej na następny rok, która ma stanowić podstawę do otrzymania rekompensaty. Faktyczna wysokość przyznanej rekompensaty na następny rok określa Uchwała Rady Miejskiej (uchwała budżetowa). Przyznana rekompensata przekazana jest do MZK Sp. z o.o. w 12 miesięcznych ratach na podstawie wystawionej przez MZK Sp. z o.o. noty obciążeniowej.

Wartość czynszu dzierżawnego nie znajduje obecnie odzwierciedlenia w kalkulacji ceny za świadczone usługi publicznego transportu zbiorowego w Wyliczeniu rocznej rekompensaty Gminy Miejskiej na rok 2018 przedłożonym przez MZK Sp. z o.o.

Nie mniej jednak, po przekazaniu w formie dzierżawy zakupionych środków transportu wraz z wyposażeniem do MZK Sp. z o.o., będącego operatorem usług publicznego transportu zbiorowego, koszty tak przekazanych składników zostaną uwzględnione w rekompensacie, co będzie zgodne z obowiązującymi przepisami.

TABELA nr 1

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miejska ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z projektem pn. xxx?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina, stoi na stanowisku, iż przy realizacji projektu pn. xxx, będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych, jednak nie do każdego z zadań objętych powyższym programem.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Dot. zadania 1 zakup autobusów i wyposażenia: Nabywane pojazdy oraz wyposażenie będą przekazane w dzierżawę, (dostawa towarów art. 7 ust. 1 pkt 2) operatorowi wewnętrznemu MZK Sp. z o.o., a zatem dokonywane są z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej.

W tej sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są lub będą wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej, wówczas Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku.

Dot. zadania 2, 3, 4, 5 zakup i montaż wiat przystankowych, rozbudowa odcinka, nadzór inwestorski i wypłata odszkodowań dot. ul. Wysockiego:

Zdaniem Wnioskodawcy w tej części zadania Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek powiązania zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Dot. zadania 6 promocja projektu:Promocja projektu polegająca na wykonaniu i montażu plakatów reklamowych poszczególnych elementów projektu tj. zakup autobusów i wyposażenia, zakup i montaż wiat przystankowych oraz ogólna promocja projektu, jest fakturowana oddzielnie. Daje to możliwość odrębnego określenia z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.

W związku z tym, że promocja projektu (plakaty, tablice informacyjne) jest z nim nierozerwalnie powiązana, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i tak: W zakresie promocji projektu dotyczącego autobusów i wyposażenia, Gminie przysługuje prawo do całkowitego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (ścisły związek z oddaniem w dzierżawę zakupionych autobusów wraz z wyposażeniem).

W zakresie zakupu i montażu wiat przystankowych Gminie takie prawo nie będzie przysługiwało podobnie jak w przypadku zakupu przedmiotowych wiat.

Natomiast w przypadku tablicy pamiątkowej promującej cały projekt, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony będzie przysługiwało w części przy zastosowaniu przepisów art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym sposobem określenia proporcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu Gmina zawarła w kwietniu 2017 r. umowę o dofinansowanie projektu xxx.

Projekt obejmuje następujące zadania:

  1. Zakup 15 sztuk autobusów, wyposażenia (dla autobusów nowych i pozostających w taborze oraz system zajezdniowy),
  2. Zakup i montaż wiat przystankowych,
  3. Rozbudowa odcinka ul. W.,
  4. Nadzór inwestorski ul. W. .,
  5. Wypłata odszkodowań za nieruchomości,
  6. Promocja projektu:
    • w zakresie autobusów i wyposażenia (41 plakatów),
    • w zakresie rozbudowy ul. W. (tablica informacyjno-pamiątkowa) oraz wiat przystankowych (12 plakatów).

Zakupiony w ramach projektu tabor wraz z wyposażeniem zostanie oddany przez Gminę w dzierżawę, do czasu pełnego zamortyzowania, operatorowi wewnętrznemu tj. Miejskiemu Zakładowi Komunikacji Sp. z o.o. w P.. Za dzierżawę powyższych składników Gmina będzie wystawiała MZK Sp. z o.o. fakturę. Rozbudowa odcinka ul. W. w P. obejmuje poszerzenie istniejącej jezdni, wyrównanie i wzmocnienie istniejącej nawierzchni bitumicznej, budowę chodników, ścieżki rowerowej oraz zatok autobusowych. Na całej długości przewidziano budowę oświetlenia drogowego oraz odwodnienie poprzez budowę kanalizacji deszczowej. Zakres robót obejmuje również przebudowę i zabezpieczenie pozostałej infrastruktury (sieci wodociągowe i kanalizacji sanitarnej, gazociągi, urządzenia elektroenergetyczne i sieci teletechniczne) kolidującej z projektowaną rozbudową odcinka ul. Wysockiego. Zakupione w ramach projektu wiaty przystankowe nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych w okresie trwałości projektu tj. co najmniej do końca 2023 r.

Tabor autobusowy wraz z wyposażeniem będzie przedmiotem dzierżawy na rzecz MZK Sp. z o.o. na okres 10 lat. Przewidywana miesięczna opłata z tytułu dzierżawy taboru autobusowego wraz z wyposażeniem będzie wynosić 108 908,34 zł netto plus VAT.

Wysokość czynszu dzierżawnego będzie umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na zakup taboru autobusowego wraz z wyposażeniem w okresie dzierżawy tj. 10 lat. Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Gmina podmiotowi wewnętrznemu jakim jest MZK Sp. z o.o., który świadczy usługi publicznego transportu zbiorowego przekazuje rekompensatę za poniesione koszty związane z realizacją tychże usług, wyliczoną zgodnie z obowiązującą Umową Wykonawczą.

Na podstawie podpisanych umów w Wykonawcami wartość zakupionego taboru autobusowego wraz z wyposażeniem wynosi 16 074 870,00 zł brutto, w tym:

  • 13 autobusów ON 11 496 810,00 zł brutto,
  • 2 autobusy CNG 2 383 740,00 zł brutto,
  • wyposażenie 2 194 320,00 zł brutto.

Roczna kwota czynszu dzierżawnego będzie stanowić 10% wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z przedmiotową inwestycją.

Z przywołanych na wstępie przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie należy podkreślić, że w odniesieniu do zakupów dokonywanych w związku z realizacja opisanego we wniosku projektu, Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien dokonać ich alokacji do konkretnych kategorii czynności. W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Z kolei w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca rzeczywiście nie jest w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT.

Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają bowiem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące 1 zadania projektu tj. zakup 15 autobusów i wyposażenia oraz część zakupów dotyczących 6 zadania projektu tj. wykonania i montażu plakatów reklamowych zakupu autobusów i wyposażenia, bowiem zakupy te będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dzierżawa na rzecz MZK udokumentowana fakturą).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest w tej części prawidłowe.

Odnośnie natomiast wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu tj. wydatków dotyczących zadań oznaczonych numerami 2, 3, 4 i 5 oraz część zakupów dotyczących 6 zadania projektu w zakresie wykonania i montażu plakatów reklamowych wiat przystankowych, które jak wynika z wniosku nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych należy stwierdzić, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem, z uwagi na nie spełnienie przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy Gmina w ogóle nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że w związku z realizowanym projektem Wnioskodawca poniósł również wydatki na wykonanie i montaż tablicy pamiątkowej promującej cały projekt, które są związane zarówno z wykonywaniem przez Gminę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane odpłatna dzierżawa autobusów i wyposażenia) jak również do wykonywania działalności innej niż gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT), a ich przyporządkowanie wyłącznie do działalności gospodarczej jest niemożliwe.

Jak już wyżej wskazano, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych w całości ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie zaś z przywołanym wcześniej przepisem art. 86 ust. 2a ustawy, w sytuacji gdy podatnik nie jest w stanie przypisać tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej (nabywa towary i usługi wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza), dokonując odliczenia podatku naliczonego winien zastosować sposób określenia proporcji przewidziany w przepisach art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności, na tle powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę na wykonanie i montaż tablicy pamiątkowej promującej cały projekt, a więc związanych zarówno z działalnością gospodarczą jak i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, których Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika (preproporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do wydatków na wykonanie i montaż tablicy pamiątkowej promującej cały projekt, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest w tej części prawidłowe.

Zatem, oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej