POSTANOWIENIE - Interpretacja - POIII-443/13/ST/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.12.2005, sygn. POIII-443/13/ST/05, Urząd Skarbowy w Głubczycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku ...................... z dnia 22.09.2005 r. uzupełnionego w dniu 05.10.2005 r. (data wpływu 06.10.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach uznaje za nieprawidłowe stanowisko Strony zawarte we w/w wniosku dotyczącym opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót budowlanych w zakresie remontu nawierzchni dojazdu do budynku mieszkalnego .......................

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 22.09.2005 r. uzupełnionym w dniu 05.10.2005 r. (data wpływu 06.10.2005 r.) ................ zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny i własne stanowisko:

...................... zlecił w firmie wykonanie remontu nawierzchni dojazdu do budynku mieszkalnego, w tym obejmuje:- rozebranie z nawierzchni płyt betonowych,- przestawienie krawężników,- profilowanie i zagęszczenie podłoża,- podsypka cementowa-piaskowa,- ułożenie nawierzchni z płyt (trelinka),- regulacja pionowa studzienek dla włazów kanałowych,- podbudowa z kruszywa łamanego,- ułożenie nawierzchni z kostki brukowej.Uważam, iż w oparciu o ustawę o podatku od towarów i usług w odniesieniu do naszej jednostki, wysokość podatku VAT na usługę w zakresie remontu nawierzchni dojazdu do budynku mieszkalnego winna 7%.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego i własnego stanowiska oraz obowiązującego stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach informuje, iż stanowisko Strony nie zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 poz. 20 obowiązujący od 15.02.2005 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) w tym domy opieki społecznej (...), podlegają podatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Na podstawie art. 146 ust. 2 i 3 w/w ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.Z kolei w myśl art. 2 pkt 12 w/w ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkalnego, są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB:1) 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,2) 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,3) ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.

Biorąc pod uwagę powyższy zapis poz. 20 załącznika Nr 1 w związku § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) odnosi się on tylko do budynków a nie do infrastruktury towarzyszącej. Mając na uwadze powyżej przytoczony stan prawny stwierdzić należy, iż stanowisko Strony odnośnie wykonania robót budowlanych polegających na remoncie nawierzchni dojazdu do budynku mieszkalnego ................ jest nieprawidłowe. Dojazd do budynku mieszkalnego - ..................... PKOB 1130, nie jest elementem budynku, lecz infrastruktura towarzysząca, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie na podstawie art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Wniesienie zażalenia zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Głubczycach