Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (D... - Interpretacja - US.PPM/443-63/BL/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2005, sygn. US.PPM/443-63/BL/05, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegow sprawie opisanej:

  1. w punkcie 1 złożonego zapytania, dotyczącej właściwości miejscowej urzędu skarbowego do złożenia deklaracji VAT-7 po połączeniu się Spółek oraz ustalenia podmiotu, który powinien być wskazany w deklaracji jako podmiot rozliczający podatek VAT za ten okres,
  2. w punkcie 2 zapytania, odnoszącej się do wskazania danych podmiotu składającego korekty deklaracji VAT-7 Spółki za okresy poprzedzające moment połączenia się Spółek oraz właściwości miejscowej urzędu skarbowego do złożenia tych korekt

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Z przedłożonych przez Spółkę w piśmie informacji wynika, że nastąpi na podstawie art. 492 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych, tzn. przez inkorporację, połączenie trzech podmiotów. W wyniku połączenia Spółka zostanie przejęta przez podmiot będący osobą prawną.

W dalszej części pisma Strona podaje, że siedziba podmiotu przejmującego (w dalszej treści niniejszego postanowienia zwanego "podmiotem przejmującym") znajduje się w innej miejscowości niż obecna siedziba Spółki. Po połączeniu Spółka jako podmiot przejmowany zostanie wykreślony z Krajowego Rejestru Sądowego.

Spółka wyjaśnia, że ze względu na dużą skalę prowadzonej działalności gospodarczej przygotowanie deklaracji VAT-7 w Spółce wymaga dużo czasu tak, że deklaracje składane są zazwyczaj w ostatnich dniach ustawowego terminu tj. 22-25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym.

Ponadto z dotychczasowej praktyki wynika, że Spółka często składa korekty deklaracji VAT-7. W związku z zaistniałą sytuacją Spółka ma następujące wątpliwości:

  1. do którego urzędu skarbowego Spółka powinna złożyć deklarację VAT-7 i który podmiot powinien być wskazany jako podmiot rozliczający podatek VAT - Spółka czy podmiot przejmujący?
  2. wskazania podmiotu składającego korekty deklaracji VAT-7 za okresy poprzedzające moment połączenia oraz ustalenia właściwości urzędu skarbowego.

W ocenie Podatnika, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Deklaracja VAT-7 Spółki za wrzesień 2005 r. powinna zostać złożona do 25 października 2005 r. W dniu 30 września 2005 r. ustanie byt prawny Spółki. Zdaniem Spółki, deklaracja VAT-7 za miesiąc wrzesień 2005 r. będzie dotyczyła okresu, w którym Spółka jeszcze istniała, lecz składana będzie w momencie, gdy Spółka nie będzie miała bytu prawnego.

Podatnik przytacza art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, w myśl którego podmiot przejmujący wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów podatkowych podmiotów przejmowanych.

Spółka dalej wywodzi, że w okresie rozliczeniowym, za który będzie składana przedmiotowa deklaracja, Spółka będzie jeszcze istniała i będzie podatnikiem VAT, zatem powinna zawierać dane Spółki (nazwa, adres, NIP, itd.) oraz należy złożyć ją w urzędzie skarbowym właściwym obecnie dla Spółki.

Odnośnie składanych korekt deklaracji VAT-7 Spółka powołuje się na przepisy art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej i twierdzi, iż podmiot przejmujący nabędzie wszelkie prawa i obowiązki, jakie posiadała Spółka. Podmiot przejmujący, zgodnie z art. 81 Ordynacji podatkowej jest uprawniony, z zachowaniem ustawowych ograniczeń, do dokonywania korekt deklaracji VAT-7 złożonych przez Spółkę przed datą połączenia.

Zdaniem Spółki korekty deklaracji za okresy przed dniem połączenia powinny zawierać dane Spółki przed połączeniem (nazwę, adres, NIP, itd.), bowiem nie wykazują nowych stanów faktycznych i powstających w związku z tym nowych zobowiązań podatkowych, lecz odnoszą się do deklaracji, które zostały złożone w momencie istnienia Spółki.

Spółka uważa, iż nie jest możliwe skorygowanie deklaracji złożonej w przeszłości bez podania danych identyfikacyjnych korygowanej deklaracji.

Strona twierdzi, iż po połączeniu Spółek urzędem skarbowym właściwym do przyjmowania korekt deklaracji dotyczących okresów przed datą połączenia Spółek, jest urząd skarbowy właściwy dla podmiotu przejmującego. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług organem właściwym do rozliczeń z tytułu podatku VAT dla osób prawnych wykonujących czynności opodatkowane w kilku lokalizacjach podlegających właściwości różnych organów podatkowych, jest organ właściwy ze względu na siedzibę podatnika.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przyjętego stanowiska.

W podanym przez Spółkę stanie faktycznym, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia, co następuje.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w art. 93 § 1 określa, iż osoba prawna powstała w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Skutkuje to dla nowo powstałego podmiotu - następcy prawnego, obowiązkiem złożenia deklaracji VAT-7 za ostatni okres rozliczeniowy działalności podmiotu (podmiotów) wykreślanych z rejestru podatników VAT.Zgodnie z § 2 tego artykułu przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby oprawnej (osób prawnych),
  2. przekształcenia spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Przejęcie wszystkich praw i obowiązków spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez nowo zawiązaną spółkę następuje z dniem połączenia tj. z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez właściwy sąd dla spółki przejmującej albo nowo zawiązanej. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie również przepisy: art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 50, poz. 535 z późn. zm.) definiuje pojęcie urzędu skarbowego przez który rozumie się taki urząd skarbowy, którym kieruje właściwy dla podatnika naczelnik urzędu skarbowego.

Natomiast właściwość organu podatkowego w zakresie rozliczeń VAT została uregulowana w art. 3 ust. 1 - właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Ust. 2 tego artykułu określa - jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym działaniem dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:

  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby;
  2. osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.

Art. 99 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Przy określaniu właściwości miejscowej urzędu skarbowego do złożenia przez Spółkę deklaracji VAT-7 mają również zastosowanie przepisy § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165, poz. 1371 z późn. zm.).

Z powyższego przepisu wynika, że organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy dla podatnika stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy dla podatnika z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług w ostatnim dniu tego okresu.

Ponadto, stosownie do art. 18a Ordynacji podatkowej, jeżeli po zakończeniu okresu rozliczeniowego następuje zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń.

W myśl art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej - skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy, należy uznać, iż deklaracja VAT-7 za ostatni okres działalności podatnika wykreślanego z rejestru powinna zostać złożona w urzędzie, który był właściwy za ten okres działalności podlegającej opodatkowaniu, zgodnie z art. 93 ustawy Ordynacja podatkowa, a obowiązek jej złożenia spoczywa na podmiocie przejmującym.

Odnośnie problemu dotyczącego wypełnienia deklaracji VAT-7 należy stwierdzić, że w związku z tym, iż do momentu wyrejestrowania Spółki, podmiot przejmowany, był odrębnym podatnikiem VAT uprawnionym do wystawiania i sporządzania deklaracji, jako potwierdzenia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, nie ma żadnych przesłanek aby uznać, że jako podatnik VAT za ten okres powinien zostać wykazany w deklaracji sukcesor prawny, czyli podmiot przejmujący. Deklaracja powinna zostać złożona przez następcę prawnego - podmiot przejmujący i podpisana przez osobę do tego umocowaną, ale powinna zawierać dane dotychczasowej Spółki: nazwę, adres, NIP itp.

Odnosząc się do pytania 2 Spółki, korekty deklaracji VAT-7 za okresy poprzedzające moment połączenia, zdaniem tutejszego organu podatkowego składa następca prawny, czyli podmiot przejmujący w urzędzie skarbowym właściwym dla niego.

W korekcie deklaracji VAT-7 należy podać dane identyfikacyjne dotyczące Spółki, jej NIP, adres, natomiast wartości korygowane należy odnieść wyłącznie do wartości określonych w deklaracji pierwotnej złożonej przez Spółkę przed przejęciem.

Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Spółki w sprawie właściwości miejscowej urzędu skarbowego do złożenia deklaracji Spółki za wrzesień 2005 r. oraz wskazania podmiotu uprawnionego do składania korekt deklaracji VAT-7 za okresy poprzedzające moment połączenia jest prawidłowe.

Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14 b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14 b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.
Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacja podatkowa.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie Z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (jednolity tekst: Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532).

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy