Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Poprawa jakości opieki medycznej poprzez realizację robót budowlanych, zakup sprzętu i wyposażenia Hospicjum .
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 16 lutego 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Poprawa jakości opieki medycznej poprzez realizację robót budowlanych, zakup sprzętu i wyposażenia Hospicjum jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Poprawa jakości opieki medycznej poprzez realizację robót budowlanych, zakup sprzętu i wyposażenia Hospicjum . Wniosek został uzupełniony pismem sygnowanym datą 16 lutego 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.) o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Stowarzyszenia oraz o wskazanie przedmiotu wniosku.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), nie prowadzi działalności gospodarczej. Od 2010 r. Stowarzyszenie prowadzi budowę hospicjum stacjonarnego w budynku po byłej szkole, budowa ta jest prowadzona w ramach nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego. W 2017 r. Stowarzyszenie wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pod nazwą Poprawa jakości opieki medycznej poprzez realizację robót budowlanych, zakup sprzętu i wyposażenia dla Hospicjum .
Projekt pn. Poprawa jakości opieki medycznej poprzez realizację robót budowlanych, zakup sprzętu i wyposażenia dla Hospicjum swoim zakresem obejmuje roboty budowlane i zakup sprzętu. Obiekt objęty zakresem projektu zlokalizowany jest w (). Właścicielem nieruchomości, a zarazem Wnioskodawcą jest Hospicjum. Projekt planowany jest do realizacji w okresie 15 listopada 2017 r. 15 listopada 2019 r. (finansowa realizacja do 1 grudnia 2019 r.).
Wnioskodawcą i realizatorem projektu jest Stowarzyszenie stacjonarne to jedyny tego typu obiekt na terenie Subregionu świadczący opiekę paliatywną dla dzieci i dorosłych. Projekt polega na zakupie sprzętu i urządzeń medycznych do stacjonarnego hospicjum. Ma to znacząco podwyższyć dostępność i jakość świadczonych w publicznym systemie zdrowia usług medycznych w celu polepszenia warunków opieki paliatywnej w zakresie chorób cywilizacyjnych. Przedmiotowy projekt zwiększy tym samym dostępność usług świadczonych dla mieszkańców powiatu oraz województwa ulegnie skrócenie czasu oczekiwania na miejsce stacjonarne, podwyższeniu ulegnie ich jakość. Realizacja projektu zapewni Wnioskodawcy spełnienie wymogów jakie są stawiane placówkom zdrowotnym w kraju w zakresie świadczenia usług w publicznym systemie zdrowia. Zakup nowoczesnego sprzętu wpłynie na zmniejszenie bieżącego zużycia energii elektrycznej wpływając pośrednio na ochronę środowiska, a także zapewni lepszą obsługę osób z niepełnosprawnościami. Przedmiotowe przedsięwzięcie ma również charakter infrastrukturalny, ponieważ swoim zakresem obejmuje budowę windy, podjazdu dla osób niepełnosprawnych, montaż instalacji przywołania, a także dostawę i montaż klimatyzacji oraz instalację solarną. Projekt realizowany będzie w ramach typu: Inwestycje w infrastrukturę i wyposażenie podnoszące wydajność leczenia chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów złośliwych.
Ponoszone przez Stowarzyszenie w ramach projektu wydatki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie. Po zakończeniu projektu Stowarzyszenie budynek przyszłego hospicjum będzie wykorzystywało w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. W związku z powyższym realizacja Projektu zdaniem Stowarzyszenia, nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania przez podatnika VAT z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Stowarzyszenia, brak będzie bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie). Mając na uwadze fakt, że realizacja zadania jest prowadzona w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia i nie będzie generowała żadnych dochodów, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Stowarzyszenie nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie (organizacja pożytku publicznego) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), nie prowadzi działalności gospodarczej. Od 2010 r. Stowarzyszenie prowadzi budowę hospicjum stacjonarnego w budynku po byłej szkole. Budowa ta jest prowadzona w ramach nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego. W 2017 r. Stowarzyszenie wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. Poprawa jakości opieki medycznej poprzez realizację robót budowlanych, zakup sprzętu i wyposażenia dla Hospicjum . Ww. projekt swoim zakresem obejmuje roboty budowlane i zakup sprzętu. Właścicielem nieruchomości jest Wnioskodawca. Projekt planowany jest do realizacji w okresie 15 listopada 2017 r. 15 listopada 2019 r. (finansowa realizacja do 1 grudnia 2019 r.). Hospicjum stacjonarne w S. to jedyny tego typu obiekt na terenie Subregionu świadczący opiekę paliatywną dla dzieci i dorosłych. Projekt polega na zakupie sprzętu i urządzeń medycznych do stacjonarnego hospicjum. Ma to znacząco podwyższyć dostępność i jakość świadczonych w publicznym systemie zdrowia usług medycznych w celu polepszenia warunków opieki paliatywnej w zakresie chorób cywilizacyjnych. Przedmiotowy projekt zwiększy tym samym dostępność usług świadczonych dla mieszkańców powiatu oraz województwa ulegnie skrócenie czasu oczekiwania na miejsce stacjonarne, podwyższeniu ulegnie ich jakość. Realizacja projektu zapewni Wnioskodawcy spełnienie wymogów jakie są stawiane placówkom zdrowotnym w kraju w zakresie świadczenia usług w publicznym systemie zdrowia. Zakup nowoczesnego sprzętu wpłynie na zmniejszenie bieżącego zużycia energii elektrycznej wpływając pośrednio na ochronę środowiska, a także zapewni lepszą obsługę osób z niepełnosprawnościami. Przedmiotowe przedsięwzięcie ma również charakter infrastrukturalny, ponieważ swoim zakresem obejmuje budowę windy, podjazdu dla osób niepełnosprawnych, montaż instalacji przywołania, a także dostawę i montaż klimatyzacji oraz instalację solarną. Projekt realizowany będzie w ramach typu: Inwestycje w infrastrukturę i wyposażenie podnoszące wydajność leczenia chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów złośliwych.
Ponoszone przez Stowarzyszenie w ramach projektu wydatki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie. Po zakończeniu projektu Stowarzyszenie budynek przyszłego hospicjum będzie wykorzystywało w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. W związku z powyższym realizacja projektu, zdaniem Stowarzyszenia, nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Poprawa jakości opieki medycznej poprzez realizację robót budowlanych, zakup sprzętu i wyposażenia Hospicjum .
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej