Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Spółka wykonuje usługi polegające na nadzorowaniu przeładunku towarów masowych i drobnicowych (węgiel, śruta sojowa, paliwa i in.), które stanowią zazwyczaj ładunki środków transportu morskiego (statków przeznaczonych do przewozu towarów, tankowców). Świadczone usługi polegają na:
- Sprawdzaniu jakości (ocena organoleptyczna towaru, stwierdzenie obecności zanieczyszczeń, nadzór nad załadunkiem / wyładunkiem towarów, kontrola czystości ładowni, pobieranie próbek do badań laboratoryjnych, podzlecane badania laboratoryjne)
- Sprawdzaniu ilości (kontrola wagi, pomiar zanurzenia).
Usługi te zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych jako PKWiU 63.40.20-00.00 "usługi wspomagające i pomocnicze na rzecz transportu, pozostałe".
Usługi te nie są świadczone na rzecz armatorów morskich, ale dla firm zajmujących się zarobkowo handlem towarami masowymi i drobnicowymi. Spółka nie dysponuje szczegółową informacją, co do dalszego przewozu towarów w transporcie morskim międzynarodowym, wewnątrzunijnym czy wewnątrzkrajowym, nie zna też pochodzenia danego towaru z importu, morskiego transportu wewnątrzunijnego czy transportu krajowego.
Spółka świadczy również usługi na towarach zdeponowanych w magazynie, których poszczególne partie pochodzą z różnych źródeł i których nie można powiązać z żadnym środkiem transportu morskiego.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1. Przywołany pkt 1 wymienia: statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp., pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00), tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00), statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00), statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00, statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30), pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33 93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
Z opisanego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Spółkę usługi służą bezpośrednio potrzebom morskich środków transportu oraz ich ładunkom. Sprawdzenie ilości i jakości ładunków są czynnościami niezbędnymi dla bezpiecznego przewozu ładunków statkiem morskim. Stanowią również podstawę do wystawienia dokumentów spedycyjnych, w tym konosamentów oraz są niezbędne do dokonania odprawy celnej przewożonych ładunków. Specyfikacja ilości, wagi, jakości ładunku jest koniecznym warunkiem, jaki musi spełniać statek aby otrzymać niezbędne dokumenty i wypłynąć z portu.
Kodeks morski nakłada na przewoźnika obowiązek dołożenia należytej staranności, aby przy rozpoczęciu podróży statek był zdatny do żeglugi (art. 110 ustawy Kodeks morski z dnia 18.09.2001r. Dz. U. Nr 138, poz. 1545) natomiast w myśl art.123. § 1. frachtujący obowiązany jest dostarczyć przewoźnikowi we właściwym czasie dokumenty dotyczące ładunku, potrzebne do jego przewozu. Jednym z takich dokumentów jest konosament, który zgodnie z art. 132 § 2 Kodeksu morskiego, zawiera określenie ładunku z podaniem jego rodzaju oraz miary, objętości, ilości sztuk, ilości lub wagi oraz określenie zewnętrznego stanu ładunku i jego opakowania. Zatem usługi świadczone przez Pytającego są konieczne i niezbędne dla uzyskania tego dokumentu, a tym samym dla dokonania przewozu towarów środkiem transportu morskiego. Służą więc bezpośrednim potrzebom ładunku oraz statku morskiego.
Dodatkowo określenie stanu, jakości i objętości ładunku, jego wilgotności, badania organoleptyczne, badania zanieczyszczeń i badania laboratoryjne, kontrola załadunku, pomiar zanurzenia statku jest konieczne dla takiego rozmieszczenia ładunku, aby nie narazić statku na niebezpieczne przechyły, zapobiec przemieszczaniu się ładunku w ładowni czy wystąpieniu reakcji chemicznych, które mogą być niebezpieczne dla statku.
Jeżeli więc usługi świadczone przez Pytającego są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa ładowanych towarów, należy uznać, iż wskazana działalność służy bezpośrednim potrzebom ładunków i środków transportu morskiego. Zatem, jeśli Podatnik świadczy usługi służące bezpośrednim potrzebom środka transportu morskiego wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, ma prawo do skorzystania z preferencji podatkowej w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 17ustawy. Należy jednak podkreślić, iż w myśl art. 83 ust. 2 ustawy Pytający będzie mógł stosować do świadczonych usług obniżoną stawkę podatku VAT jedynie w przypadku prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie będzie wynikać, iż czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Zaznaczyć należy, że art. 83 ust 1 pkt 17 ustawy nie uzależnia zastosowania stawki preferencyjnej 0% podatku do usług wymienionych w tym przepisie od świadczenia ich na rzecz armatora morskiego. Odesłanie do pkt 1 tegoż artykułu dotyczy tylko środków transportu morskiego - bezpośrednim potrzebom których służyć mają usługi opodatkowane stawką 0% w myśl art. 83 ust 1 pkt 17.
W sytuacji natomiast, gdy Pytający świadczy usługi na rzecz towarów zdeponowanych w magazynach, których nie można powiązać z żadnymi środkami transportu morskiego - usługi te należy opodatkować wg stawki VAT właściwej ze względu na charakter wykonywanych usług, które wg załączonej przez Podatnika opinii organu statystycznego zastały zaliczone do grupowania: