Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.01.2005r. ( data wpływu 31.01.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 24.02.2005r. ( data wpływu 03.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług remontu statków wymienionych w klasie PKWiU 35.11 traktowanych jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta z UE
stwierdzam , że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Firma prowadzi między innymi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowych silników okrętowych oraz podzespołów do silników okrętowych.
Zakres świadczonych usług to - usługi remontowe silników okrętowych oraz innych urządzeń mechanicznych znajdujących się na statkach wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11.
Usługi te polegają na :
- sprawdzeniu stanu technicznego urządzeń,
- demontażu zużytych części,
- regeneracji części, które możliwe są do ponownego montażu,
- montażu nowych części dostarczanych przez zleceniodawcę,
- kontroli sprawności urządzeń po dokonanym remoncie.
Podatnik jest głównym wykonawcą prac. Część prac podzleca innym podmiotom, które po wykonaniu zleconych czynności obciążają firmę podatnika
Podatnik remonty statków traktuje jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Przez ruchomy majątek rzeczowy należy rozumieć towary niebędące nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem. Zaś prace na ruchomym majątku rzeczowym to wszelkiego rodzaju procesy, które wykonywane są na tych towarach.
Miejsce wykonywania usług : statki wymienione w klasie PKWiU 35.11 przebywające w portach morskich i stoczniach na terytorium:
- Polski,
- Unii Europejskiej.
Z uwagi na fakt, iż są to wyłącznie remonty bieżące, remontowane jednostki opuszczają terytorium kraju na którym była wykonana usługa w terminie nie późniejszym niż 30 dni od wykonania na nich usług. Ponadto do kosztów wykonanych prac podatnik dolicza koszty dojazdu do miejsca wykonywania zleconych prac. Bardzo często z uwagi na szybki termin realizacji zlecenia nie ma możliwości uzyskania od dostawcy właściwego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W związku z wprowadzeniem nowych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług od miesiąca maja 2004 r. podatnik ma wątpliwości czy prawidłowo zgodnie z art. 83.ust.1 pkt 15 opodatkowuje czynności w zakresie prac remontowo" stawką 0% - sprzedaż usług na terytorium kraju ( z powodu braku numeru identyfikacyjnego nabywcy), natomiast stawką 22% - koszty transportu - dojazdu.
Z uwagi na fakt, iż koszt dojazdu jest jednym z elementów wykonania całości zlecenia - usługi remontowej powinien być opodatkowany również stawką 0%. Jest to świadczenie pomocnicze, którego celem jest lepsze wykorzystanie świadczenia głównego. W takim przypadku nie można dokonywać sztucznego wyodrębniania poszczególnych elementów składowych w celu odrębnego ich opodatkowania.
Podatnik prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
Jak opodatkować i wykazać w deklaracji podatkowej sprzedaż armatorowi ww. usług, który podał numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych - czy jako sprzedaż opodatkowaną 0%- zgodnie z art.83 ust. l pkt 15, czy zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt.2 lit.d miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa, które wydało nabywcy usługi ten numer.
Odbiorcami, na rzecz których świadczone są usługi są:
- kontrahenci - armatorzy posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, posiadający numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej,
- kontrahenci- armatorzy posiadający siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.
Stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie:
Podatnik ma stałe miejsce prowadzenia działalności i jest firmą zarejestrowaną na potrzeby VAT wyłącznie na terytorium RP. Nie jest firmą zarejestrowaną w kraju siedziby usługobiorcy. Dla usług remontowych statków, jako usługi świadczone na rzeczowym majątku zgodnie z zapisem art. 27 ust. 2 pkt 3 lit.d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkuj od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art.28.
Zgodnie z zapisem art. 28 ust. 7 iw. ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
Mając powyższe na uwadze, w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym, zdaniem podatnika w jego sytuacji występują następujące możliwości opodatkowania:
- w przypadku podania przez usługobiorcę numeru pod którym został zidentyfikowany na potrzeby VAT:
miejscem świadczenia usługi jest kraj , który nadał numer VAT UE ( zgodnie z art. 28 ust. 7 ww. ustawy)
Podatnik wystawia fakturę VAT bez stawki i kwoty podatku, wpisując numer VAT UE nabywcy.
Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku jest usługobiorca.
- w przypadku wykonywania usług na terytorium RP w sytuacji gdy usługobiorca nie podał numeru pod którym został zidentyfikowany na potrzeby VAT, bądź nie jest podatnikiem VAT UE:
Podatnik wystawia fakturę VAT i na podstawie art. 83 ust. l pkt 15 opodatkowuje stawką krajową 0%.
Z uwagi na fakt, iż większość świadczonych przez firmę podatnika usług wykonywana jest na terytorium RP oraz fakt, iż termin realizacji prac po zakończeniu których wystawiane są faktury VAT jest krótki, uniemożliwiający zweryfikowanie numeru NIP nabywcy, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. podatnik przyjmuje, iż miejscem opodatkowania jest terytorium RP i zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 stosuje stawkę VAT-0% i wykazuje w deklaracji VAT.
Stan prawny
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy usługi remontu na statkach. Usługi te dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług należy traktować jako świadczenia związane z pracami na majątku ruchomym.
W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d cyt. ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.
Jednocześnie zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
Na podstawie natomiast art. 28 ust. 8 ustawy w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.
Zatem, w świetle przywołanych przepisów usługi na ruchomym majątku rzeczowym mogą być opodatkowane:
- w kraju, gdzie są faktycznie wykonywane,
- na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, czyli na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, a które wydało nabywcy usługi ten numer, z zastrzeżeniem wynikającym z treści cyt. przepisu art. 28 ust. 7 ustawy.
Jeżeli zatem kontrahent unijny na rzecz którego podatnik świadczy usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a statek przed upływem
30 dni od zakończenia na nim prac opuści terytorium kraju, wykonywane usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Podatnik powinien wówczas ustalić czy świadczone przez niego usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w kraju, który wydał nabywcy usług numer VAT-UE.
Niespełnienie przesłanek art. 28 ust. 7 i 8 ustawy spowoduje uznanie usług za wykonywane na terytorium kraju, a tym samym ich opodatkowanie podatkiem VAT w Polsce.
Należy zwrócić uwagę, że powyższa czynność winna zostać zgodnie z art.106 ust.2 ustawy udokumentowana fakturą VAT, wg zasad wskazanych w § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 97, poz.971).
I tak faktury te nie muszą jednak zawierać stawki podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, muszą jednak posiadać adnotację, że podatek zostanie rozliczony przez nabywcę. Powinny również zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany.
W przypadku wykonywania usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego miejscem świadczenia jest miejsce ich faktycznego wykonania. Jeżeli podatnik wykonuje usługi remontowe na statku sprowadzonym na terytorium kraju, przedmiotowe usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU 35.11 oraz ich części składowych.
Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 2 cyt. ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Zatem, jeżeli zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d w związku z art. 28 ust 7 i 8 ustawy usługi remontu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju, jednostki na których są świadczone zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 35.11, a podatnik prowadzi stosowną dokumentację, wykonywane prace podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%.
Jednocześnie w myśl art. 19 ust. 2 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Na podstawie ust. 4 przywołanego przepisu ustawy jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Zgodnie natomiast z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) fakturę wystawia się z nie później niż siódmego dnia od wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 17 i 18.
Obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług remontowych przez podatnika powstanie z chwilą wystawienia faktury, co podatnik jest obowiązany uczynić nie później niż siódmego dnia od wykonania usługi.
Należy również nadmienić, iż w sytuacji, gdy dostawa towaru i usługa transportowa objęte są jedną umową, to dodatkowe koszty poniesione przez podatnika w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, takie jak np. prowizja, koszty opakowania, transportu, ubezpieczenia zwiększają wartość dokonanej czynności, a tym samym podstawę opodatkowania.
Powyższe dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub świadczeniem usługi, które zwiększają łączną należną kwotę z tytułu transakcji.
Zasada włączenia w/w świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar został przerzucony na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnej pozycji ( odrębnego świadczenia ), lecz przyjmuje się je jako element świadczenia zasadniczego, i stosuje się stawkę podatkową właściwą dla świadczenia zasadniczego (art.11(A)(2)(b)VI Dyrektywy- por.komentarz do VI Dyrektywy VAT pod redakcją K.Sachsa, str.244, pkt 17 C.H.Beck, Warszawa 2003).
Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione w niniejszym wniosku jest prawidłowe.