Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 12.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie numeru NIP Gminy Miejskiej i Urzędu Miejskiego
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
W piśmie z dnia 12.09.2005 r. Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny w sprawie:
Urząd Miejski i Gmina Miejska posiadają odrębne numery NIP i składają odrębne deklaracje VAT ?7.
Wnioskodawca zapytuje, którym numerem NIP należy posługiwać się przy składaniu deklaracji podatkowej VAT ? 7, numerem NIP Gminy Miejskiej czy numerem NIP Urzędu Miejskiego oraz na kogo mają być wystawiane faktury.
Zdaniem Wnioskodawcy powinien być stosowany NIP, który został nadany Gminie Miejskiej, gdyż ona posiada osobowość prawną.
W oparciu o przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do brzmienia art. 15 ust. 2 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy o podatku VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego przepisu wynika, iż organy władzy publicznej (m. in. Prezydent Miasta) oraz urzędy obsługujące te organy (m. in. Urząd Miejski) na gruncie podatku od towarów i usług mogą występować w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują w oparciu o reżim publicznoprawny zadania nałożone na nich przepisami prawa,
- podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc w ramach reżimu prywatnoprawnego.
A zatem czynności wykonywane przez organy władzy publicznej oraz przez urzędy obsługujące te organy w ramach ich zadań własnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli jednak czynności te realizowane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Podobne w tym zakresie rozwiązania wynikają z przepisów rozporządzeniaMinistra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania przepisówustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) dlajednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 w/wrozporządzenia zwolniono od podatku VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, iż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego i osoba prawna jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie uregulowanym w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT. Zwolnieniu od podatku podlegają natomiast wykonywane przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność czynności związane z realizowaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Tutejszy organ podatkowy zauważa, iż jednostki samorządu terytorialnego nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153 poz. 1752 z późn. zm.) wynika, iż urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno ? organizacyjnej te osoby prawne.
W świetle powyższego Gmina Miejska i Urząd Miejski powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP. W celu rozliczenia podatku od towarów i usług od czynności wykonywanych przez Gminę i Urząd powinna być składana jedna deklaracja VAT ?7.
Podobne stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 2 marca 2005 r. nr PP-1-0602-10/OP/BM6-138/2005 oraz w piśmie nr OS5 - 065 - 171 - MG/2633/05 z dnia 18 maja 2005r.
Reasumując, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że na deklaracji podatkowej VAT ? 7 jaki i na wystawianych fakturach VAT powinien być umieszczany NIP nadany przez organ podatkowy Gminie Miejskiej.