Temat interpretacji
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatne świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 tejże ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 wym. ustawy.
Wobec powyższego, w świetle przedstawionych faktów oraz na podstawie załączonych do sprawy dokumentów stwierdzam, iż brak jest podstaw do stwierdzenia, że wykonane przez Podatnika czynności nie posiadają znamion którejkolwiek czynności wymienionej w art. 5 ustawy o p.t.u. Stworzenie i obsługa strony internetowej dotyczącej wyborów do Parlamentu Europejskiego, które to czynności zostały wykonane na zlecenie Parlamentu Europejskiego w ramach programu informacyjnego, oraz sfinansowane z budżetu Unii Europejskiej, spełnia zarówno warunek odpłatności, jak również warunek wykonania określonej usługi na rzecz innego podmiotu.
To, iż Podatnik przy wydatkowaniu otrzymanych środków był ograniczony szczegółowymi uzgodnieniami z księgowością Parlamentu Europejskiego nie zmienia faktu, że wykonał on konkretne zlecenie, a osoby je realizujące otrzymały z tych środków uzgodnione wynagrodzenie.
Ponadto, nie można twierdzić, iż wykonana usługa, sfinansowana ze środków otrzymanych w ramach programów pomocy z Unii Europejskiej, pozostaje poza ustawą o podatku od towarów i usług, skoro na podstawie art. 41 ust. 16 tej ustawy Minister Finansów w § 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97 poz.970 ze zm.) obniżył stawkę podatku do wysokości 0% przy świadczeniu przez zarejestrowanych podatników usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej - jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Szczegółowe warunki zastosowania obniżonej stawki zostały określone w § 6 ust. 2-6 wym. rozporządzenia.
A zatem, wykonanie strony internetowej oraz jej obsługa - mimo, iż opłacone ze środków finansowych Unii Europejskiej, wyłącznie w ramach programu informacyjnego związanego z kampanią frekwencyjną przed wyborami w Polsce do Parlamentu Europejskiego - stanowi odpłatnie wyświadczoną usługę na rzecz tego Parlamentu. Inną rzeczą jest, iż w związku z art. 27 ust. 3 oraz ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługa ta może w ogóle nie podlegać opodatkowaniu w Polsce, jako że - zgodnie z wym. przepisami - miejscem świadczenia usług przetwarzania danych i dostarczania informacji jest co do zasady miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku ich braku stały adres lub miejsce zamieszkania.
Podatnik powinien w takim przypadku wystawić normalną fakturę VAT, zawierającą wszystkie dane określone w § 12 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97 poz. 971) z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (por. § 30 cyt. rozporządzenia).