Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej nie naliczania podatku VAT z tytułu importu usług, w sytuacji nabycia usługi transportowej na trasie z Niemiec do Francji od przewoźnika spoza UE, któremu nabywca podał swój NIP UE.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest Spółką świadczącą usługi, m.in.:
- transportu międzynarodowego towarów,
- spedycji,
- wewnątrzwspólnotowego transportu towarów,
polegające na świadczeniu usług przewozowych własnymi środkami transportowymi oraz podzlecaniu wykonania usług przewozu innym przewoźnikom.
W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Spółka zleca wykonanie usługi transportowej m.in. przewoźnikowi spoza UE (np. ze Szwajcarii), który nie posiada NIP UE, oraz nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Przewóz następował na trasie z Niemiec do Francji. Spółka dla tej transakcji podaje swój NIP UE.
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskująca zwróciła się o wyjaśnienie, czy i jak należy rozliczyć podatek VAT z tytułu importu usług w ww. opisanym stanie faktycznym oraz, czy w tej sytuacji, Spółka winna podawać dla tej transakcji swój NIP UE ?
Zdaniem Wnioskującej, Spółka podaje swój NIP UE i nie dokonuje naliczenia podatku VAT z tytułu importu usług.
Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
W myśl art. 28 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie zaś do art. 28 ust. 3 przywoływanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Ponadto, w myśl przepisu art. z art. 2 ust. 9 przywoływanej ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazywanej ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Natomiast w myśl art. 17 ust. 2 przywoływanej ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
Ponadto, jak stanowi art. 17 ust. 4 ww. ustawy, w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.
Z analizy przywołanych przepisów wynika, że zasadnicze znaczenie dla opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, ma fakt, czy usługobiorca tejże usługi, świadczonej na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego, jest podatnikiem podatku lub podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w państwie członkowskim i czy podał usługodawcy swój numer identyfikacji podatkowej. Sposób opodatkowania zależny jest zatem od statusu zleceniodawcy (usługobiorcy). W takim bowiem przypadku miejscem opodatkowania usługi będzie zawsze to państwo, w którym usługobiorca jest zarejestrowany dla tej usługi jako podatnik i to na nim ciąży obowiązek podatkowy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca podaje swój NIP UE przewoźnikowi świadczącemu usługę transportową na trasie z Niemiec do Francji. Została więc spełniona przesłanka wynikająca z ww. art. 28 ust. 3 ustawy, zatem należy stwierdzić że miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi będzie terytorium Polski, natomiast z uwagi na ww. regulację art. 17 ust. 2 ustawy, podatnikiem w takim przypadku będzie zawsze usługobiorca. Wobec powyższego, na Wnioskującej ciąży obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu importu usług.
W związku z powyższym, stanowisko Podatnika, wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za nieprawidłowe i postanowić jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.