Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art.14a § oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Miasta i Gminy ... z dnia 1 sierpnia 2005 r. Nr 7241-50/05 uzupełnionego pismem z dnia 28 września 2005 r. Nr 7241-50/2/05 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 sierpnia 2005 r. w tut. Organie podatkowym został złożony wniosek Nr 7241-50/5, który został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2005 r. Nr 7241-50/2/05 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.
We wniosku zawarto pytanie: "czy Gmina jest zobowiązana do odprowadzenia podatku VAT od transakcji przeniesienia własności (w wyniku zgłoszonego roszczenia) części gruntu gminnego na rzecz właścicieli działki przyległej zabudowanej budynkiem wielomieszkaniowym, jeżeli tego gruntu nie można traktować jako samodzielnej działki pod zabudowę, a dopiero w wyniku połączenia z działką pod budynkiem powstanie nieruchomość spełniająca wymogi działki budowlanej?.
Z treści pisma wynika, że w 1994 r. Gmina sprzedała wyodrębnione lokale mieszkalne w budynku wybudowanym w roku 1970 wraz z ułamkową częścią działki. Sprzedaż lokali w tym budynku traktowana była jako dostawa towarów używanych. Wydzielona wówczas działka nie spełniała wymogów działki budowlanej. Z tego powodu właściciele lokali mieszkalnych zgłosili do tut. Gminy roszczenie o przeniesienie własności części przyległej nieruchomości, która wraz z dotychczas wydzieloną działką (pod budynkiem) będzie spełniać wymogi działki budowlanej. Nabywana działka w chwili obecnej nie posiada planu zagospodarowania, według ewidencji gruntu sklasyfikowana jest jako użytek B (budowlanka).
Zdaniem Urzędu, opisana we wniosku transakcja będzie zwolniona z podatku VAT, ponieważ przedmiotowa działka będzie nieodłączną częścią nieruchomości zabudowanej budynkiem i nigdy nie może stanowić odrębnej działki budowlanej.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Towary zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawie zostały zdefiniowane jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zatem od 1 maja 2004 r. sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku VAT wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3,art. 122 i art.129 ust. 1.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezbudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Opodatkowaniu zatem podlega dostawa nieruchomości gruntowych zabudowanych oraz niezabudowanych pod warankiem, że te ostatnie są gruntami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że transakcja opisana we wniosku Urzędu będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedmiotem transakcji jest działka, która jest nieodłączną częścią nieruchomości zabudowanej budynkiem i nigdy nie może stanowić odrębnej działki budowlanej.
Ponadto jak wynika z ewidencji gruntu jest to działka budowlana.
Na dzień wydania
niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w tej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.