możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu polegającego na budowie sali gimnastycznej przy zespole szkół - Interpretacja - IBPP3/443-636/12/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2012, sygn. IBPP3/443-636/12/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu polegającego na budowie sali gimnastycznej przy zespole szkół

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012r. (data wpływu 21 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 6 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 6 lipca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina ubiegała się o przyznanie środków pomocowych z Unii Europejskiej dla projektu pn. w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 6.2 Rozwój obszarów wiejskich, schemat B Infrastruktura społeczna, w tym edukacyjna i sportowa.

Wniosek o dofinansowanie złożony został w 2009r. i znalazł się na liście rezerwowej. W dniu 27 września 2011r. uchwałą Zarządu Województwa w sprawie zmiany uchwały Zarządu Województwa w sprawie wyboru projektów do dofinansowania w ramach schematu 6.2 B Infrastruktura społeczna, w tym edukacyjna i sportowa Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 2013, wniosek został wybrany do dofinansowania.

Projekt realizowany był w okresie od 10 września 2009r. do 31 grudnia 2011r. Obiekt nie jest wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sala gimnastyczna stanowi własność Gminy, natomiast zarządzającym oraz prowadzącym obsługę techniczną jest Zespół Szkół.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 3 lipca 2012r. w wyniku realizacji projektu pn. , została dobudowana sala gimnastyczna do budynku Zespołu Szkół (powierzchnia: 1.227,80 m2, wymiary: 36,30 m x 18,15 m).

Miejscowość jest jedną z większych sołectw znajdujących się na terenie Gminy. W brakowało infrastruktury sportowej, z której mogliby korzystać uczniowie szkoły, mieszkańcy ww. miejscowości i okolicznych wsi.

Sala gimnastyczna stanowi własność Gminy. Sala gimnastyczna decyzją Burmistrza została przekazana podmiotowi zarządzającemu czyli Dyrektorowi Zespołu Szkół nieodpłatnie w trwały zarząd.

Faktury dokumentujące nabywane na potrzeby projektu towary i usługi zostały wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował dofinansowany ze środków pomocowych z Unii Europejskiej projekt pn. , w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 6.2 Rozwój obszarów wiejskich, schemat B Infrastruktura społeczna, w tym edukacyjna i sportowa.

W ramach realizacji projektu została dobudowana sala gimnastyczna do budynku Zespołu Szkół.

Faktury dokumentujące nabywane na potrzeby projektu towary i usługi zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Sala gimnastyczna stanowi własność Gminy, decyzją Burmistrza została przekazana podmiotowi zarządzającemu czyli Dyrektorowi Zespołu Szkół w nieodpłatnie w trwały zarząd.

Obiekt nie jest wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, Wnioskodawca wskazał bowiem, że obiekt nie jest wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. zmiany sposobu wykorzystania sali gimnastycznej przez Gminę) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach