Stan faktyczny : - Interpretacja - PI/005-752/04/CIP/06

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.07.2004, sygn. PI/005-752/04/CIP/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny :


Podatnik prowadzi zakład pogrzebowy. Do przewozu zwłok wykorzystuje dzierżawione samochody :

  • Polonez Truck o dopuszczalnej ładowności 800 kg i liczbie miejsc 5,
  • Volkswagen o dopuszczalnej ładowności 1080 kg i liczbie miejsc 5

na które nie posiada świadectwa homologacji.

W/w samochody przystosowane są do przewozu trumien, tzn. posiadają zmontowane zabezpieczenie przed przesunięciem trumny i posiadają wymagane przepisami prawa wyposażenie sanitarne. Postanowieniem powiatowego inspektora sanitarnego zostały dopuszczone do przewozu zwłok, przy jednoczesnym wyłączeniu z prawa przewozu osób i żywności.


Ocena prawna stanu faktycznego :


Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł o czym stanowi zapis w ust. 3 art. 86 cyt. ustawy..

Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla:

#61623; pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),

#61623; pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

W/w ustawa o VAT nie zawiera własnej definicji pojazdów specjalnych. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j. t. Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.) "pojazd specjalny" - to pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w przypadku nabycia samochodu o ładowności mniejszej niż ładowność obliczona za pomocą formuły zawartej w przepisie art. 86 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r., kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł. W przypadku ładowności wyższej niż określona w sposób wyżej określony, podatnikowi przysługuje odliczenie podatku według ogólnych zasad.

Z przepisów nie wynika natomiast, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35).

Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane. W sytuacji więc, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej należy wyjaśnić, że europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.

Z przedstawionego przez Zapytującego stanu faktycznego wynika, że użytkuje on samochody "Polonez Truck" o dopuszczalnej ładowności 800 kg i liczbie miejsc 5 i "Volkswagen" o dopuszczalnej ładowności 1080 kg i liczbie miejsc 5, które poprzez zamontowanie uchwytów do mocowania trumny oraz wyposażenie w wymagane prawem wyposażenie sanitarne i stosowne oznakowanie przystosował do przewozu zwłok. W/w zmiany w używanych samochodach (zamontowanie uchwytów do mocowania trumny i stosowne oznakowanie) - w świetle przytoczonej definicji "pojazdów specjalnych" - nie powodują, iż należy uznać je za pojazdy specjalne.

Tym niemniej jak wynika z dowodów rejestracyjnych w/w pojazdów, dopuszczalna ładowność całkowita jest wyższa, niż określona wzorem zawartym w cyt. art. 86 ust. 3 ustawy. Jeżeli zatem z homologacji wydanej dla tego typu samochodów wynika uprawnienie, którego Podatnik dowodzi, tj. ładowność tego samochodów jest wyższa niż określona powyższym wzorem - Zapytującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do ich napędu.

.

Izba Skarbowa w Gdańsku