W odpowiedzi na pismo z dnia 18.08.2004 r. (z datą wpływu 23.08.2004 r., bez znaku), w oparciu o art. 14a 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja p... - Interpretacja - PUS.II/443/251/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.09.2004, sygn. PUS.II/443/251/2004, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 18.08.2004 r. (z datą wpływu 23.08.2004 r., bez znaku), w oparciu o art. 14a 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego informuje:

Zapytanie podatnika dotyczy sposobu udokumentowania przekazywanych kontrahentom premii pieniężnych, których wielkość jest uzależniona od spełnienia przez kontrahentów określonego warunku, tj. osiągnięcia pewnej wielkości obrotu w umówionym przedziale czasowym.

Zdaniem tut. organu analiza przepisów określających zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług zawartych w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, pozwala na stwierdzenie, że premia pieniężna dla nabywcy winna być traktowana jako forma rabatu lub wynagrodzenie, przy czym o charakterze zdarzenia winna w każdym przypadku decydować treść umowy zawartej przez strony.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Przepis ten stanowi ponadto, iż obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, upustów). W przypadku, gdy sprzedawca wypłaca premię pieniężną pod warunkiem dokonania ustalonego limitu zakupów, to sytuacja ta może nosić cechy obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Tym samym taka premia pieniężna będzie ekonomicznym odpowiednikiem rabatu. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego" PWN rabatem jest zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towarów, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie. W świetle powyższego do wypłacanych premii pieniężnych będzie miał zastosowanie art. 29 ust. 4 powołanej wyżej ustawy. Zatem udokumentowanie ww. czynności powinno nastąpić zgodnie z przepisem 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), tj. poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Zważyć przy tym należy, iż premia pieniężna bez wątpienia jest dodatkową korzyści która w ramach zawartej umowy staje się udziałem kupującego. Podkreślenia wymaga fakt, iż samo otrzymanie premii pieniężnej nie wywołuje skutków w postaci obowiązku zapłaty podatku, chyba że wypłacana jest ona za określone świadczenie kupującego na rzecz dostawcy. W takim przypadku powinna być traktowana jako wynagrodzenie za usługę, co powoduje powstanie obowiązku podatkowego u nabywcy. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegać wówczas wartość świadczenia usługi, do której nabywca się zobowiązał, a nie kwota otrzymanej przez kontrahenta premii.

Należy mieć również na uwadze, iż stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Na mocy tego przepisu świadczeniem usług jest więc każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego, które niekoniecznie musi polegać na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Jednak w takiej sytuacji udzielenie premii nie jest uzależnione wyłącznie od zakupienia w odpowiednim okresie określonej ilości towarów w pewnym ściśle określonym przedziale czasowym.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku gdyby uzyskanie premii pieniężnej wiązało się z dokonaniem przez kontrahenta czynności mieszczącej się w zakresie wykonania usługi, o której mowa w przepisie art. 8 ustawy czynność taka winna być potraktowana przez otrzymującego premię jako zapłata za wykonanie usługi na rzecz podatnika i stosownie do cyt. powyżej przepisów powinien on dokonać jej zafakturowania. Z kolei w przypadku, gdyby podatnik wypłacił premię pieniężną w oparciu o zawartą umowę i spełnienie przez kontrahenta wymogu, o którym mowa na wstępie, czynność jej przekazania powinna być potraktowana jako obniżenie obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 4 ustawy, co wiąże się z obowiązkiem wystawienia przez podatnika faktur korygujących, zgodnie z powołanym wyżej przepisem rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r.

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w ww. piśmie podatnika z uwzględnieniem stanu prawnego na dzień 23.09.2004 r.

Podkarpacki Urząd Skarbowy