Zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług ustanowiony został w ramach art.5 cytowanej na wstępie ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tegoż ... - Interpretacja - 1433/NG/GV/443-143/2005/MP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2005, sygn. 1433/NG/GV/443-143/2005/MP, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług ustanowiony został w ramach art.5 cytowanej na wstępie ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tegoż przepisu opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, definiowane odpowiednio w ramach art.7 i 8 ustawy o VAT, jako:- przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel - w przypadku dostawy towarów,- każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy - w przypadku świadczenia usług.

Zwrócić jednakże należy uwagę, iż - co do zasady - dla uznania powyższych czynności za opodatkowane, prócz wypełnienia cytowanych definicji, niezbędnym pozostaje także ich wykonanie za wynagrodzeniem, stanowiącym ekwiwalent świadczonej usługi/dostawy towarów. Mając przy tym na uwadze fakt, iż fundacja wymienione na wstępie usługi wykonuje nieodpłatnie, zatem możliwość ich opodatkowania obejmować będzie wyłącznie sytuacje wymienione w przepisach art.7 ust.2,3 oraz art.8 ust.2.Zgodnie zaś z treścią powyższych przepisów (art.7 ust.2 i art.8 ust.2) za opodatkowane uznano także dostawę towarów i świadczenie usług, wykonywane w sposób nieodpłatny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku oraz, że czynności te wykonywane są z przeznaczeniem na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Uwzględniając fakt, iż czynności wykonywane przez fundację w ramach projektu MISARN jak najbardziej są związane z prowadzoną działalnością statutową, zatem czynności te nie będą objęte obowiązkiem w zakresie podatku VAT.

Jednocześnie jednak podkreślić należy, iż w przypadku przekazywanych nieodpłatnie broszur, ulotek itp. czynność ta pozostanie nieopodatkowana (niepodlegająca opodatkowaniu), z zastrzeżeniem przypadków określonych w ramach art.7 ust.3 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z treścią w/wymienionego przepisu opodatkowane zostały czynności obejmujące przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, definiowanych odpowiednio w ramach art.7 ust.4-7 ustawy o VAT (według stanu prawnego po 1 czerwca 2005r. przepis ten dotyczy przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek). Jeżeli zatem wartość przekazywanych broszur, ulotek itp. spowoduje wypełnienie definicji określonych w ramach art.7 ust.4-7, czynność obejmującą ich przekazanie należy traktować jako podlegającą opodatkowaniu.

Uwzględniając powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów postanowił, jak w sentencji. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów