Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 42 ust. 1, ust.3, ust. 11 ustawy z dnia 11.03.2004r., o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz art. 14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. , Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.03.2005 r. data wpływu do tut. Urzędu 11.03.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 29.04.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko jest prawidłowe.
W dniu 11.03.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14 a Ordynacji podatkowej ( wniosek uzupełniono pismem z dnia 29.04.2005 r.) przedstawiając następujący stan faktyczny:Podatnik dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych stosując stawkę 0%. Wywóz jest dokonywany za pośrednictwem firmy kurierskiej. Dokumentami którymi dysponuje są:
- zamówienie odbiorcy,
- faktura dostawy i stosowna specyfikacja
- dowód przyjęcia realizacji przez przewoźnika ,
- dowód zapłaty za dostawę , choć dowód ten może być przesunięty w czasie,
- potwierdzone przyjęcie towaru przez kontrahenta w formie oświadczenia.
Do wniosku dołącza wydruk z informacją o dostarczeniu paczek, a także potwierdzenie dostawy dokonane przez firmę kurierską o dostarczeniu przesyłki o konkretnym numerze do miejsca przeznaczenia.
Czy wyżej wymienione dokumenty dają podstawę do zastosowania stawki 0% do dostaw wewnątrzwspólnotowych.
Zdaniem podatnika :Powyższe dokumenty wyczerpują wymagania ustawy . Na podstawie wyżej opisanego, przyjętego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:
Zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju, w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Stawka opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów została określona w art. 42 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w wysokości 0 % pod warunkiem jednak, że:
- podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towaru,
- podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
W art. 42 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług określono, iż dowodami, o których mowa wyżej są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju- w przypadku gdy przewóz jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi);
- kopia faktury dostawy;
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku;
- dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Zauważyć należy, iż tylko pierwszy z ww. dokumentów wiąże się ze specyfiką wysyłki dokonywanej za pośrednictwem spedytora. W pozostałych przypadkach tj. gdy podatnik nie korzysta z usług firmy spedycyjnej należy posiadać dokumenty wymienione w pkt 2-4 .W przypadku, gdy dokumenty wymienione w pkt. 1-4 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium kraju towarów dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt. 2, na mocy art. 42 ust. 11 mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, a w szczególności:
- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.
W świetle powyższych przepisów, odpowiadając na pytanie zawarte we wniosku dotyczące interpretacji zapisu art. 42 ust. 3 pkt. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze sposobem realizacji dostawy - wysyłka towarów jest zlecana firmie kurierskiej, należy stwierdzić, iż sam wydruk z systemu informatycznego stosowanego przez Spółkę z informacją o dostarczeniu przesyłki , nie spełnia wymogów zawartych w powyższym przepisie, gdyż nie jest dokumentem potwierdzającym przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Wymogu tego nie spełnia również oświadczenie firmy kurierskiej o dostarczeniu przesyłki.
Jednak potwierdzenie odbioru towaru dokonane przez "unijnego nabywcę" dokonane w formie oświadczenia, a także dokumenty potwierdzające wysyłkę dokonywaną przez firmę kurierską są wystarczające dla zastosowania przez podatnika stawki 0 % w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, ponieważ spełniają wymagania zawarte w art. 42 ust. 3 pkt. 4. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej , do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa).