Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z pismem Strony z dnia 19.04.2005r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 27.05.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 04.07.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 06.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w w/w piśmie z dnia 19.04.2005r. w zakresie pytania nr 3 za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że świadczy usługi transportu towarów na rzecz podmiotu zagranicznego spoza Unii Europejskiej (Rumunia) zarejestrowanego jako podatnik podatku VAT w jednym z krajów Unii Europejskiej (Wielka Brytania). Usługobiorca podał usługodawcy numer, pod którym jest dla celów VAT zarejestrowany.
W związku z powyższym Strona stawia pytanie: Jaka stawka podatku od towarów i usług winna być wykazana na fakturach wystawionych dla rumuńskiego kontrahenta zarejestrowanego dla potrzeb VAT w jednym z krajów Unii Europejskiej, gdy trasa obejmuje transport pomiędzy krajami Unii Europejskiej a krajami trzecimi (z Niemiec przez Polskę na Białoruś)?
Zdaniem Strony powinna ona wystawić fakturę VAT z podziałem na wartość opodatkowaną stawką 0% na terytorium Polski oraz nieopodatkowaną
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28;art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy, zgodnie z którym stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego;
Powyższą ocenę prawną uzasadnia się w sposób następujący: Jeżeli transport odbywa się z Unii Europejskiej poza Wspólnotę wówczas zastosowanie mają ogólne zasady określenia miejsca opodatkowania usług transportowych wyrażone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem miejsce świadczenia, a tym samym opodatkowania usług transportu międzynarodowego towarów ustala się zgodnie z zasadą zawartą w w/w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, która stanowi, że jest to miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest więc odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w każdym kolejnym kraju, przez który transport faktycznie przebiega, według zasad obowiązujących w tych krajach (o konieczności rejestracji podatkowej przewoźników w tych państwach decydują ich wewnętrzne regulacje). Tak więc w omawianym przypadku w Polsce jest opodatkowany jedynie odcinek transportu wykonywany na terytorium naszego kraju. Wobec tego usługi transportowe świadczone na odcinku przebiegającym przez terytorium Niemiec są opodatkowane w Niemczech, usługi transportowe świadczone na odcinku przebiegającym przez terytorium Polski opodatkowane w Polsce, a te świadczone na terytorium Białorusi pozostają poza zakresem opodatkowania VAT unijnego. Strona powinna więc wystawić fakturę ze stawka 0% za odcinek trasy w Polsce (przy spełnieniu odpowiednich warunków wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1-3 ustawy) i bez podatku za odcinek przebiegający w Niemczech i na terytorium Białorusi. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.