Zwolnienie od podatku transakcji sprzedaży ośrodka wczasowego. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.446.2018.2.NF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.09.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.446.2018.2.NF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku transakcji sprzedaży ośrodka wczasowego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 3 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji sprzedaży Ośrodka wczasowego jest prawidłowe;
  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy transakcji sprzedaży Budynku A i D jest nieprawidłowe;
  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy transakcji sprzedaży pozostałych Budynków i Budowli oraz opodatkowania według właściwej stawki podatku VAT sprzedaży Wyposażenia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresach. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 września 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie zadanego pytania oraz dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

  1. W związku z prywatyzacją bezpośrednią przedsiębiorstwa państwowego Skarb Państwa przekazał Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 55 Kc.
  2. Wykreślenie przedsiębiorstwa państwowego z Krajowego Rejestru Sądowego nastąpiło Postanowieniem Sądu Rejonowego, a ostatnim dniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT był dzień 31 grudnia 2002 r.
  3. Wnioskodawca w okresie od 2004 r. do czerwca 2005 r. poczynił nakłady na modernizację 2 Budynków, których wydatki każdego z osobna przekroczyły 30% wartości początkowej Budynku i korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków.
  4. Ponadto, Spółka w 2004 r. poniosła nakłady na zainstalowanie przyłącza gazowego rurociągu oraz zakupiła 2 kotły gazowe, które zostały zainstalowane w Budynku socjalno-żywieniowym (w kotłowni) nie zwiększając wartości Budynku, ponieważ zostały zakwalifikowane do grupy III kotły grzejne. Spółka skorzystała z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. nakładów.
  5. Nakłady przekraczające 30% zostały poczynione na Budynku mieszkalnym B (typu hotelowego) oraz na Budynku socjalno-żywieniowym, w którym mieści się również kotłownia.
    Natomiast:
    • Budynek A typ hotelowy, nie poczyniono żadnych nakładów, jest on wyłączony z użytkowania, przeznaczony do remontu;
    • Budynek B typ hotelowy, poczyniono nakłady przekraczające 30%;
    • Budynek C typ hotelowy, nakłady nie przekroczyły 30%;
    • Budynek D typ hotelowy, nie poczynił on żadnych nakładów, jest wyłączony z użytkowania, przeznaczony do remontu,
    • Budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią poczyniono nakłady przekraczające 30%;
    • Budynek klubowy nie poniesiono żadnych nakładów;
    • Magazyn odpadów nie poniesiono żadnych nakładów;
    • Budowle nie poniesiono żadnych nakładów, za wyjątkiem zainstalowania przyłącza gazowego oraz zakupu dwóch kotłów gazowych, co zostało opisane powyżej.
  6. Wnioskodawca wydzierżawia odpłatnie Ośrodek wczasowy od 2006 r. w okresie letnim, tj. od dnia 1 maja do dnia 30 września każdego roku, dzierżawca ma do dyspozycji cały ośrodek, za wyjątkiem Budynku mieszkalnego hotelowego A i D, które są wyłączone z użytkowania przeznaczone do remontu, od dnia 1 października do dnia 1 maja Ośrodek wczasowy jest nieczynny.
  7. Podatnik Spółka zamierza obecnie sprzedać Ośrodek wczasowy (rok budowy 1975) wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu i całą infrastrukturę, na którą składają się:
    • Cztery Budynki mieszkalne (typu hotelowego);
    • Budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią;
    • Budynek klubowy;
    • Magazyn odpadów;
    • Budowle, tj.: sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, drogi, boiska;
    • Ogrodzenie, itd.;
    • Wyposażenie ośrodka (meble, sprzęt elektroniczny, wyposażenie kuchni), itp.
  8. Ośrodek wczasowy nie spełnia warunków art. 551 Kodeksu Cywilnego i nie jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.
  9. Planowana sprzedaż Ośrodka wczasowego nie jest transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tj. nie jest organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
  10. Podsumowując, przedmiotem sprzedaży nie jest sprzedaż całego przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W piśmie będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Pozostaje on czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. Przedmiotem sprzedaży mają pozostawać:
    1. Budynki (dalej: Budynki):
      załącznik PDF TABELA 1
    2. Budowle (dalej: Budowle):
      załącznik PDF TABELA 2
    3. Wyposażenie, stanowiące środki trwałe (dalej: Wyposażenie), obejmujące:
      • tapczan jednoosobowy (12 szt. x 348,68 zł);
      • tapczan jednoosobowy (21 szt. x 392,84 zł);
      • szafa trzydrzwiowa (2 szt. x 754,40 zł);
      • szafa dwudrzwiowa (10 szt. x 535,44 zł);
      • bagażnik (12 szt. x 126,96 zł);
      • półka (12 szt. x 75,44 zł);
      • stolik okrągły (12 szt. x 132,48 zł);
      • krzesło (33 szt. x 90,16 zł);
      • szafka nocna (33 szt. x 137,08 zł);
      • talerz głęboki (96 szt. x 4,09 zł);
      • waza nierdzewna (13 szt. x 21,68 zł);
      • czajnik elektryczny (75 szt. x 21,75 zł);
      • odkurzacz d/lis ewb;
      • suszarka do prania (41 szt. x 15,84 zł);
      • karnisz czarny EURO 160cm (2 szt.);
      • karnisz czarny EURO 200cm (1 szt.);
      • karnisz czarny EURO 200cm (4 szt.);
      • zasłony, zazdrostki;
      • firana woal 3m;
      • bigośnica 1149 komplet szklany I gat. (4 szt. x 37,42 zł);
      • bigośnica 1149 komplet szklany I gat. (2 szt. x 33,68 zł);
      • bulionówka 1008 komplet szklany I gat. (57 szt. x 10,11 zł);
      • chlebak 941 komplet szklany I gat. (3 szt. x 41,41 zł);
      • czajnik 596 komplet szklany II gat. (4 szt. x 13,55 zł);
      • deska do krojenia 1773 komplet szklany (l szt. x 13,45 zł);
      • dzbanek 696 komplet szklany I gat. (2 szt. x 13,07 zł);
      • filiżanka 883/883 komplet szklany I gat. (4 szt. x 8,32 zł);
      • garnek 713 komplet szklany II gat. (2 szt. x 13,16 zł);
      • cukiernica 1354 I gat. (24 szt. x 6,93 zł);
      • kieliszek jajecznik 203 dekor. (40 szt. x 2,80 zł);
      • kokilka 167 komplet szklany I gat. (11 szt. x 6,66 zł);
      • kokilka 720 komplet szklany I gat. (8 szt. x 3,34 zł);
      • kubek 912 komplet szklany I gat. (40 szt. x 5,43 zł);
      • łyżka 1367 dekoracyjna I gat. (6 szt. x 8,99 zł);
      • maselnica 888 komplet szklany II gat. (2 szt. x 8,48 zł);
      • miska 1246 komplet szklany I gat. (5 szt. x 6,89 zł);
      • naczynie na przyprawy (3 szt. x 18,19 zł);
      • podgrzewacz 1067 komplet szklany I gat. (4 szt. x 10,17zł);
      • podgrzewacz 1067 komplet szklany II gat. (4 szt. x 9,l6zł);
      • popielniczka I gat. (11 szt. x 6,02 zł);
      • półmisek 1006 komplet szklany I gat. (64 szt. x 14,41 zł);
      • rondelek 269 komplet szklany I gat. (1 szt. x 7,53 zł);
      • rondelek 270 komplet szklany I gat. (3 szt. x 5,77 zł);
      • sosjerka 1003 komplet szklany I gat. (9 szt. x 8,71 zł);
      • solniczka 651 komplet szklany I gat. (8 szt. x 3,99 zł);
      • talerz 1153 komplet szklany I gat. (55 szt. x 7,55 zł);
      • talerz 1378 komplet szklany I gat. (11 szt. x 21,09 zł);
      • talerz 1378 komplet szklany II gat. (2 szt. x 18,98 zł);
      • talerz 818 komplet szklany I gat. (14 szt. x 4,30 zł);
      • wazon 853 komplet szklany II gat. (8 szt. x 6,99 zł);
      • tapczan z listwą odboj. (74 szt. x 483,- zł);
      • szafa ubraniowa (10 szt. x 541,- zł);
      • sofa trzyosobowa (1 szt. x 1.080,- zł);
      • fotel;
      • stolik regent r36 (3 szt. x 298,- zł);
      • karnisze 30 pokoi;
      • kobieta w kapeluszu;
      • kosz gospodarczy;
      • kosz kielich (2 szt. x 30,- zł);
      • kosz kwadraciak (2 szt. x 30,- zł);
      • kosz kwadraciak;
      • kosz kielich;
      • kosz gospodarczy;
      • kosz kwadraciak;
      • kosz wiszący z prętami;
      • kosz półkobiałka;
      • kosz piramida (2 szt. x 60,- zł);
      • kosz gospodarczy (2 szt. x 18,- zł);
      • kosz rożek wiszący (2 szt. x 26,- zł);
      • kosz rożek wiszący (3 szt. x 25,- zł);
      • kosz gospodarczy (1 szt. x 25,- zł);
      • kosz rożek wiszący;
      • kosz rożek wiszący;
      • kosz rożek wiszący;
      • kosz okrągły niski (3 szt. x 16,- zł);
      • kosz okrągły niski (3 szt. x 14,- zł);
      • kosz gospodarczy (3 szt. x 23,- zł);
      • kosz stożek na nogach;
      • kosz stożek na nogach;
      • zasłony (96 mb x 2,40 zł);
      • zasłony (71 mb x 2,60 zł);
      • baba do sera 1124 (2 szt. x 10,21 zł);
      • baba do sera 847 (2 szt. x 14,98 zł);
      • bigośnica 887 (4 szt. x 23,44 zł);
      • butelka 1224 (2 szt. x 12,82 zł);
      • ceramiczna podstawa do krojenia 1172 (6 szt. x 10,75 zł);
      • chlebak 941 komplet;
      • czajnik 597 (6 szt. x 16,75 zł);
      • filiżanka 775/836 (6 szt. x 12,06 zł);
      • garnek 714 (3 szt. x 25,80 zł);
      • garnek 717 (l szt. x 33,88 zł);
      • kieliszek jajecznik (30 szt. x 2,80 zł);
      • kieliszek jajecznik (5 szt. x 3,75 zł);
      • kokilka 167 dekoracyjna (1 szt. x 9,11 zł);
      • miska 1152 (10 szt. x 8,32 zł);
      • miska 1384 dekoracyjna (24 szt. x 3,85 zł);
      • misa 703 (1 szt. x 7,95 zł);
      • mlecznik 785 (9 szt. x 3,79 zł);
      • podgrzewacz 1067 (8 szt. x 9,16 zł);
      • półmisek 1432 (3 szt. x 20,13 zł);
      • półmisek 928 (4 szt. x 6,03 zł);
      • półmisek 1215(11 szt. x 13,05zł);
      • półmisek 1430 (8 szt. x 16,77 zł);
      • półmisek 1430 (2 szt. x 15,10 zł);
      • półmisek 1432 (1 szt. x 22,37 zł);
      • miska 1203 (2 szt. x 17,42 zł);
      • serwetnik 989 (50 szt. x 1,93 zł);
      • szufelka 1179 (5 szt. x 2,61 zł);
      • tacka 1199 (2 szt. x 11,66 zł);
      • talerz 1378 (22 szt. x 21,09 zł);
      • talerz 818 (4 szt. x 6,13 zł);
      • wazon 853 (7 szt. x 6,30 zł);
      • świecznik 320 (14 szt. x 6,30 zł);
      • świecznik 320;
      • półka (30 szt. x 13,- zł);
      • kula z brzozy (6 szt. x 3,94 zł);
      • kula z brzozy (6 szt. x 4,75 zł);
      • kula z wikliny (2 szt. x 4,10 zł);
      • kula z wikliny (2 szt. x 4,50 zł);
      • kula z wikliny (2 szt. x 4,92 zł);
      • kosz wiklinowy (5 szt. x 73,77 zł);
      • kosz wiklinowy z rączką (4 kpl. x 22,95 zł);
      • róg z wikliny (5 szt. x 9,84 zł);
      • kosz kartoflak;
      • dywanik 70x140 cm;
      • poduszka ozdobna;
      • narzuta IDA 220x260 cm
      • siatka przeciwko owadom;
      • stół 100x100 cm (15 szt. x 390,- zł);
      • krzesło nr 213 (60 szt. x 105,- zł);
      • świecznik nr 34 (6 szt. x 8,70 zł);
      • świecznik nr 15 (14 szt. x 9,83 zł);
      • świecznik nr 31 (3 szt. x 34,80 zł);
      • czarka nr 39 (2 szt. x 14,- zł);
      • kosz gospodarczy (10 szt. x 29,50 zł);
      • tapczan;
      • szafa;
      • suszarka (16 szt. x 29,39 zł);
      • czajnik 884 komplet szklany (7 szt. x 15,91 zł);
      • szafa;
      • karnisz czarny (2 szt. x 39,30 zł; 1 szt. x 39,31 zł);
      • abażur;
      • filiżanka 775/836 komplet (24 szt. x 8,32 zł);
      • maselnica 858 komplet (15 szt. x 13,98 zł);
      • półmisek 372 komplet szklany (11 szt. x 26,45 zł);
      • solniczka 651 komplet (7 szt. x 3,99 zł);
      • solniczka 652 komplet (13 szt. x 4,80 zł);
      • talerz 818 (54 szt. x 4,30 zł);
      • uzdatniacz wody do zmywarek przemysłowych (2 szt. x 289,- zł);
      • filiżanka (40 szt. x 7,49 zł);
      • półmisek (26 szt. x 18,82 zł);
      • talerz (49 szt. x 5,80 zł);
      • talerz (10 szt. x 18,98 zł);
      • talerz (26 szt. x 5,80 zł);
      • stół CAFE (10 szt. x 440,- zł);
      • krzesło CAFE (40 szt. x 105,- zł);
      • wersalka (3 szt. x 543,44 zł);
      • kanapa;
      • szafa;
      • filiżanka (43 szt. x 9,52 zł);
      • miska (12 szt. x 9,81 zł);
      • półmisek (48 szt. x 14,98 zł);
      • talerz (54 szt. x 6,32 zł);
      • stół bawarski 220-50 S (10 szt. x 219,- zł);
      • kanapa (2 szt.- 1 x 565,57 zł; 1 x 565,58 zł);
      • taboret nierdzewny 2 szt;
      • stół bez rantu 1800x700x690;
      • garnek wysoki z pokrywką pojemn. 98 l;
      • stół nierdzewny AF-05 szer. 60 cm, dł. 140 cm, rant tylny;
      • szafka nierdzewna AF-01 (2 szt x 884,94);
      • półka do regału chromowanego kpl. 4 szt. rozm. 1220x610 mm;
      • słupek do regału chromowego 1 kpl.;
      • miska kuchenna z rantem płytka śr. 35 cm 3 szt.;
      • miska wysokopolerowana 1 szt. śr. 55 cm.
  3. Ponadto, Wnioskodawca potwierdził, że:
    1. cztery budynki mieszkalne (typu hotelowego), budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią, budynek klubowy, magazyn odpadów stanowią budynki, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, z późn. zm.);
    2. wskazane wyżej Budowle, stanowią budowle, o których mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, z późn. zm.);
    3. w odniesieniu do następujących budynków i budowli poniesiono wydatki na ulepszenie, wskazując jednocześnie, kiedy nakłady zostały poniesione oraz czy stanowiły co najmniej 30% wartość początkowej tego budynku/budowli:
      załacznik PDF TABELA 3
    Wnioskodawca wyjaśnił, że Budynki i Budowle, na które poniesiono wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych do chwili obecnej, przy czym:
    • Pawilon mieszkalny B do roku 2006 był użytkowany przez Wnioskodawcę, kierującego Ośrodkiem wczasowym, do wykonywania czynności opodatkowanych, od roku 2006 jest przedmiotem dzierżawy, podlegającej także opodatkowaniu VAT;
    • Pawilon mieszkalny C do roku 2006 był użytkowany przez Wnioskodawcę, kierującego Ośrodkiem wczasowym, do wykonywania czynności opodatkowanych, od roku 2006 jest przedmiotem dzierżawy, podlegającej także opodatkowaniu VAT;
    • Pawilon socjalno-żywieniowy do roku 2006 był użytkowany przez Wnioskodawcę, kierującego Ośrodkiem wczasowym, do wykonywania czynności opodatkowanych, od roku 2006 jest przedmiotem dzierżawy, podlegającej także opodatkowaniu VAT;
    • przyłącze gazowe rurociąg do roku 2006 był użytkowany przez Wnioskodawcę, kierującego Ośrodkiem wczasowym, do wykonywania czynności opodatkowanych, od roku 2006 jest przedmiotem dzierżawy, podlegającej także opodatkowaniu VAT.
  4. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: Czy w odniesieniu do Budynków A i D doszło u poprzedniego właściciela do ich pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) i czy od tego czasu do dnia przekazania Ośrodka Wczasowego na rzecz Wnioskodawcy upłynął okres dłuższy niż 2 lata? Informację należy podać dla każdego Budynku odrębnie Wnioskodawca wskazał, że obydwa Budynki, tj. Budynek A i D zostały wybudowane w 1975 r., natomiast przekazane do użytkowania w 1977 r. Budynki były użytkowane przez A od ww. czasu do momentu oddania przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania przez Skarb Państwa P z dniem 1 stycznia 2003 r. Następnie Budynki pozostawały użytkowane przez Wnioskodawcę do 2006 r., kiedy to zostały wyłączone z użytkowania.
    W konsekwencji stwierdzić należy, że przed przekazaniem Ośrodka Wczasowego na rzecz Wnioskodawcy doszło do pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), a od czasu zasiedlenia do dnia przekazania Ośrodka wczasowego na rzecz Wnioskodawcy upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
  5. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, znajdujące się na terenie Ośrodka wczasowego stanowią własność Wnioskodawcy.
  6. Wnioskodawca wskazał, że poniósł wydatki na ulepszenie następujących Budynków/Budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:
    załącznik PDF TABELA 4

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Na gruncie powyższego stanu faktycznego Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, czy zdarzenie przyszłe w postaci sprzedaży ośrodka wczasowego wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu i całą infrastrukturą, na którą składają się:

  • Cztery Budynki mieszkalne (typu hotelowego),
  • Budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią,
  • Budynek klubowy,
  • Magazyn odpadów,
  • Budowle, tj.: sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, drogi, boiska, ogrodzenie, itd.,
  • Wyposażenie Ośrodka (meble, sprzęt elektroniczny, wyposażenie kuchni, itp.), będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
  • Na gruncie powyższego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, czy sprzedaż budynków i budowli, składających się na Ośrodek wczasowy będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT, podczas gdy sprzedaż wyposażenia tego Ośrodka będzie stanowić czynność opodatkowaną 23% podatkiem VAT?

  • Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Budynków, Budowli wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ponieważ:

    1. dostawa nie jest obecnie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

    Przedmiotowa sprzedaż będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

    Sprzedaż Wyposażenia Ośrodka, w tym kotłów gazowych, jako odpłatna dostawa towarów będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej, tj. 23%.

    Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

    Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku VAT:

    dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

    W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

    Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

    Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

    Z powyższej definicji wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności opodatkowanych, a za takie należy rozumieć także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

    Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

    Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

    Podsumowując, biorąc pod uwagę analizę powyższych przepisów przy dostawie:

    • Budynku A typ hotelowy, na którym nie poczyniono żadnych nakładów i jest on wyłączony z użytkowania od 2006 r. (przeznaczony do remontu) Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem w stosunku do tego Budynku nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił on wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    • Budynku B typ hotelowy, na który w 2005 r. poczyniono nakłady przekraczające 30%, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata (Budynek był dzierżawiony od 2006 r., po dokonaniu ww. nakładów w roku 2005);
    • Budynku C typ hotelowy, na który dokonano nakładów w 2004 r., jednak nie przekroczyły one 30% wartości początkowej budynku Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata (Budynek był dzierżawiony od 2006 r., po dokonaniu ww. nakładów);
    • Budynku D typ hotelowy, na którym nie poczyniono żadnych nakładów, jest on wyłączony z użytkowania od 2006 r. (przeznaczony do remontu) Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem w stosunku do tego Budynku nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił on wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    • Budynku socjalno-żywieniowego wraz z kotłownią na którym w 2004 r. poczyniono nakłady przekraczające 30% wartości początkowej Budynku, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT;
    • Budynku klubowego na którym nie poniesiono żadnych nakładów Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata (Budynek był dzierżawiony od 2006 r.);
    • Magazynu odpadów na którym nie poniesiono żadnych nakładów Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata (Budynek był dzierżawiony od 2006 r.);
    • Budowli (sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, drogi, boiska, ogrodzenie, itd.) na których nie poniesiono żadnych nakładów Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata (Budowle była dzierżawione od 2006 r.);
    • Przyłącza gazowo-rurociągowego, od zakupu którego przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata (Budowla była dzierżawiona od 2006 r.);
    • Wyposażenia Budynków oraz dwóch kotłów gazowych Wnioskodawca będzie zobowiązany do opodatkowania sprzedaży ww. towarów przy zastosowaniu stawki podstawowej VAT w wysokości 23%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

    • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji sprzedaży Ośrodka wczasowego jest prawidłowe;
    • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy transakcji sprzedaży Budynku A i D jest nieprawidłowe;
    • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy transakcji sprzedaży pozostałych Budynków i Budowli oraz opodatkowania według właściwej stawki podatku VAT sprzedaży Wyposażenia jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Towarami w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów art. 2 pkt 22 ustawy.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

    1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
    2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
    3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
    4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
    5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
    6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
    7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

    Należy zauważyć, że użytkowanie wieczyste stanowi wprawdzie prawo do rzeczy cudzej, ale daje użytkownikowi wieczystemu uprawnienia do dysponowania rzeczą w sposób zbliżony do właściciela.

    Jak wynika z powyższego, zarówno sprzedaż prawa użytkowania wieczystego, jak również oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W świetle powyższych przepisów, nieruchomość gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT planuje dokonać sprzedaży Ośrodka wczasowego na który składają się cztery Budynki mieszkalne (typu hotelowego), Budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią, Budynek klubowy, Magazyn odpadów, Budowle oraz jego Wyposażenie. Wnioskodawca wykorzystywał Ośrodek w swojej działalności gospodarczej, a od 2006 r. jest on w okresie letnim przedmiotem dzierżawy.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia kwestii, czy sprzedaż przez niego Ośrodka wczasowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Pojęcie transakcji zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

    Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

    Jak wskazał Wnioskodawca, Ośrodek wczasowy nie spełnia warunków art. 551 Kodeksu Cywilnego i nie jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto, planowana sprzedaż Ośrodka wczasowego nie jest w opinii Wnioskodawcy transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, tj. nie jest organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Podsumowując w ślad za Wnioskodawcą przedmiotem sprzedaży nie jest sprzedaż całego przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa ww. art. 6 pkt 1 ustawy.

    Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

    W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

    Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT sprzedaży Budynków i Budowli składających się na Ośrodek wypoczynkowy oraz opodatkowania według właściwej stawki podatku VAT sprzedaży Wyposażenia Ośrodka.

    W odniesieniu do powyższego, tut. Organ podkreśla, że w analizowanej sprawie towarem podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z planowaną sprzedażą, nie będzie Ośrodek wypoczynkowy jako funkcjonalna jedność pod względem gospodarczym, ale będą to poszczególne nieruchomości składające się na ten Ośrodek.

    Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

    I tak, na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

    Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

    Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

    Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

    Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

    Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), posługują się pojęciem pierwszego zasiedlenia, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

    Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie gruntu związanego z budynkiem.

    Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

    W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

    Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., sygn. akt I FSK 382/14. Z uzasadnienia przedstawionego przez Sąd w ww. wyroku wynika, że pierwsze zasiedlenie budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Takie rozumienie pojęcia pierwszego zasiedlenia odnosi się do art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT, tj. do użytkowania przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu.

    Jak wynika z powyższego pierwsze zasiedlenie budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

    Dodatkowo wskazać należy, że w dniu 16 listopada 2017 r. zapadł wyrok w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obowiązujących norm prawa krajowego albo może bezpośrednio zastosować przepisy Dyrektywy z uwzględnieniem wykładni pojęcia pierwszego zasiedlenia przedstawionego w orzecznictwie sądowym, w tym wyroku.

    W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

    W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

    Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

    Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

    Ponadto w przypadku towarów (do których zaliczają się również nieruchomości) może znaleźć zastosowanie inne zwolnienie przewidziane w art. 43 ustawy, o ile zostaną spełnione warunki wskazane w tym przepisie.

    Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

    Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budynku, budowli. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, z późn. zm.).

    I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

    Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

    Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

    Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

    Zatem do dostawy gruntu oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak dla dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem lub prawem wieczystego użytkowania gruntu. W związku z tym, jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki lub ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z obniżonej stawki lub ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu.

    Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem sprzedaży mają być Budynki, a także Budowle będące własnością Wnioskodawcy wskazane w tabelach przedstawionych w opisie sprawy.

    Jak wynika z okoliczności sprawy, Budynki A i D były użytkowane przez poprzedniego właściciela od 1977 r. do 2003 r., następnie do 2006 r. były użytkowane przez Wnioskodawcę. Obecnie nadają się do remontu i zostały wyłączone z użytkowania. W odniesieniu do tych budynków nie poniesiono żadnych nakładów.

    Jak wynika z opisu sprawy, nie poniesiono również żadnych nakładów na Budynek klubowy oraz Magazyn odpadów.

    Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca nie poniesiono również żadnych nakładów na przedstawione w opisie sprawy Budowle. Wprawdzie, Wnioskodawca w 2004 r. dokonał nowej inwestycji polegającej na budowie przyłącza gazowego rurociągu.

    Przedmiotowy Ośrodek wczasowy jest wydzierżawiany odpłatnie przez Wnioskodawcę od 2006 r. w okresie letnim, od dnia 1 maja do dnia 30 września każdego roku.

    W odniesieniu do przedmiotowych Budynków i Budowli, analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia, należy stwierdzić, że sprzedaż wymienionych powyżej Budynków: pawilonu mieszkalnego A, pawilonu mieszkalnego D, Magazynu odpadów, Pawilonu klubowego a także Budowli będących własnością Wnioskodawcy nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, ponieważ ww. obiekty zostały już zasiedlone, a ich zajęcie (używanie) trwa dłużej niż 2 lata, oraz na te Budynki i Budowle nie poniesiono żadnych nakładów. Tym samym, sprzedaż ww. Budynków i Budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

    Wnioskodawca wskazał również, że na terenie Ośrodka wczasowego znajdują się Budynki na które poniesiono wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów: pawilon mieszkalny B (2005 r.), pawilon mieszkalny C (2004 r.) oraz pawilon socjalno-żywieniowy (2004 r.). Budynki te do 2006 r. były użytkowane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, a od 2006 r. są przedmiotem dzierżawy, również podlegającej opodatkowaniu.

    Tym samym, konfrontując przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy wskazać, że sprzedaż Budynków: pawilonu mieszkalnego B, pawilonu mieszkalnego C oraz pawilonu socjalno-żywieniowego również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że po poniesionych nakładach, stanowiących co najmniej 30% wartości danego Budynku, zostały one oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (odpłatna dzierżawa) i jednocześnie od tego momentu minęły przynajmniej 2 lata.

    Ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystało zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu na którym posadowione są ww. Budynki i Budowle.

    Wobec zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w związku ze sprzedażą ww. budynków bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

    Podsumowując, sprzedaż Budynków i Budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

    Natomiast, w odniesieniu do opodatkowania według właściwej stawki podatku VAT sprzedaży Wyposażenia Ośrodka wczasowego należy wskazać, że z uwagi na fakt iż dla tego rodzaju towarów w przepisach ustawy i przepisach wykonawczych do ustawy nie przewidziano zarówno zwolnienia od podatku oraz obniżonych stawek podatku, zatem w stosunku do sprzedaży tych towarów należy zastosować stawkę podstawową VAT w wysokości 23%.

    Podsumowując, sprzedaż Wyposażenia Ośrodka wczasowego będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

    Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym sprzedaż Budynku A i Budynku D korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zwolnienia od podatku VAT sprzedaży pozostałych Budynków i Budowli oraz opodatkowania według właściwej stawki sprzedaży Wyposażenia Ośrodka wczasowego należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów, art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej