Obowiązek ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej. - Interpretacja - IBPP4/443-1664/11/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.02.2012, sygn. IBPP4/443-1664/11/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obowiązek ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2011r. (data wpływu 28 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011r wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 grudnia 2011r. znak: IBPP4/443-1664/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 10 października 2011r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, sposób rozliczania ryczałt 3%. Obecnie obroty Wnioskodawczyni przekroczyły kwotę 20.000 zł. W tej sytuacji Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać ze zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej. Wszystkie wpływy od kupujących (osoby prywatne) dokonywane są tylko i wyłącznie na konto Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni wysyła towar za pośrednictwem P. Wnioskodawczyni zaznacza, że działalność, jaką prowadzi to sprzedaż internetowa poprzez portal A. Towary, jakie Wnioskodawczyni sprzedaje, to odzież i obuwie damskie, męskie i dziecięce.

W piśmie z dnia 9 stycznia 2012r. Wnioskodawczyni wskazała, że cała sprzedaż, o której mowa we wniosku dokonywana jest tylko i wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jasno wynika, jakich konkretnie transakcji dotyczy dana wpłata. Na podstawie opisu danej wpłaty (podany login A. oraz nr aukcji A.) można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których będzie dokonywana wysyłka towarów. Wnioskodawczyni rozpoczęła ewidencjonowanie tych czynności dnia 10 października 2011r. (tj. dzień rozpoczęcia przez nią działalności gospodarczej) czyli po dniu 1 stycznia 2011r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej...

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Wnioskodawczyni ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia w poz. 36 wskazano, że dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4).

Z objaśnień zawartych w punkcie2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z kolei w objaśnieniu zawartym w punkcie4) wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji oraz osoby (w tym jej adresu) zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 10 października 2011r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, sposób rozliczania ryczałt. Obecnie obroty Wnioskodawczyni przekroczyły kwotę 20.000 zł. Wszystkie wpływy od kupujących (osoby prywatne) dokonywane są tylko i wyłącznie na konto Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni wysyła towar za pośrednictwem P. Działalność, jaką prowadzi Wnioskodawczyni to sprzedaż internetowa poprzez portal A. Towary, jakie Wnioskodawczyni sprzedaje, to odzież i obuwie damskie, męskie i dziecięce. W piśmie z dnia 9 stycznia 2012r. Wnioskodawczyni wskazała, że cała sprzedaż, o której mowa we wniosku dokonywana jest tylko i wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jasno wynika, jakich konkretnie transakcji dotyczy dana wpłata. Na podstawie opisu danej wpłaty (podany login Allegro oraz nr aukcji Allegro) można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których będzie dokonywana wysyłka towarów. Wnioskodawczyni rozpoczęła ewidencjonowanie tych czynności dnia 10 października 2011r. (tj. dzień rozpoczęcia przez nią działalności gospodarczej) czyli po dniu 1 stycznia 2011r.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni, mimo dobrowolnego rozpoczęcia ewidencjonowania czynności, o których mowa we wniosku od dnia 10 października 2011r., ma prawo do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dostarczanych towarów, za które zapłata w całości następuje na konto, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie ww. § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do powołanego rozporządzenia.

Zatem w odniesieniu do sytuacji, gdy zapłata za dostarczone towary następuje w całości na rachunek bankowy oraz z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, a ze szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty wynikają dane, w tym adres osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów, Wnioskodawczyni ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 702 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach