Zbywana masa majątkowa nie stanowi przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. - Interpretacja - IPPP1/443-1532/11-2/EK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.01.2012, sygn. IPPP1/443-1532/11-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Zbywana masa majątkowa nie stanowi przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbywanej masy majątkowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbywanej masy majątkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Z. z o.o. z siedzibą G. jest wieczystym użytkownikiem działek gruntu oznaczonych numerami ewidencyjnymi:

  • nr () o powierzchni 4.029 m2 na której znajdują się budynki nr 23 Salon sprzedaży o powierzchni zabudowy 909 m2
  • nr () o powierzchni 6.833 m2 na której znajdują się budynki o numerach 24 i 25 2 kondygnacyjne o powierzchni zabudowy 883 m2. Stan techniczny kwalifikuje się do rozbiórki.

W dniu 30 grudnia 1997 r. na mocy aktu notarialnego i faktur VAT Spółka nabyła prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z przedmiotowymi budynkami i budowlami. Zgodnie z aktem notarialnym zastosowano stawkę podatku VAT w wysokości 22%, podatek należny został obniżony o podatek VAT naliczony.

Obecnie Spółka planuje dokonać sprzedaży nabytych w 1997 roku budynków i budowli wraz z prawem wieczystego użytkowania nieruchomości oraz posadowionych na wyżej wymienionych nieruchomościach środków trwałych, na które składają się stacja serwisowa, myjnia, wyposażenie techniczno-biurowo-socjalne. Od czterech lat nie jest prowadzona działalność gospodarcza w tych obiektach.

Spółka nie zamierza dokonywać cesji praw i obowiązków wynikających z jakichkolwiek umów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż budynków, budowli, środków trwałych i wyposażenia wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu stanowić będzie sprzedaż składników majątkowych i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

  • Czy zbycie budynków, budowli, środków trwałych i wyposażenia wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntów stanowić będzie sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa...
  • Czy zbycie budynku numer 23 Salon sprzedaży, budowli, środków trwałych, wyposażenia wraz z prawem wieczystego użytkowania posadowionych na działce 76/5 może stanowić sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Zdaniem Wnioskodawcy planowana sprzedaż budynków, środków trwałych i wyposażenia wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na którym znajdują się przedmiotowe budynki i budowle stanowić będzie sprzedaż składników majątkowych, jako że nie będzie można zakwalifikować jako transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w konsekwencji do transakcji tej nie znajdzie zastosowanie wyłączenie z opodatkowania zawarte w pkt 1 ustawy VAT , a transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega opłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

    Z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono czynności określone w art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Pojęcie transakcji zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie prawa własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

    W art. 2 pkt 27e ustawy, ustawodawca zdefiniował zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna, a po wydzieleniu część przedsiębiorstwa musi stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

    Zgodnie z powyższym, muszą być spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, a mianowicie:

    1. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;
    2. wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
    3. po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

    Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

    O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

    Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

    Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

    Jak wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest zatem wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy. Zbywane składniki majątkowe muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy.

    Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

    Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

    Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

    W analizowanej sprawie, Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży nabytych w 1997 roku budynków i budowli wraz z prawem wieczystego użytkowania nieruchomości oraz posadowionych na wyżej wymienionych nieruchomościach środków trwałych, na które składają się stacja serwisowa, myjnia, wyposażenie techniczno-biurowo-socjalne. Od czterech lat nie jest prowadzona działalność w tych budynkach. Spółka nie zamierza dokonywać cesji praw i obowiązków wynikających z jakichkolwiek umów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca powziął w wątpliwość, czy sprzedawana masa majątkowa opisana we wniosku, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej prawie mamy do czynienia ze sprzedażą poszczególnych składników majątkowych należących do Wnioskodawcy. W opisanej sytuacji Wnioskodawca na majątku nie prowadzi od czterech lat działalności, trudno zatem w tej sytuacji uznać, iż przedmiotowe składniki majątkowe stanowią zespół organizacyjnie i finansowo wyodrębniony. Z funkcjonalnego punktu widzenia, masa majątkowa która ma być przedmiotem sprzedaży nie posiada potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy (z opisu sprawy wynika, że w ramach sprzedaży nie dojdzie m.in. do przeniesienia na rzecz nabywającego środków pieniężnych oraz zobowiązań). Do zbywanej masy majątkowej nie są przydzieleni pracownicy. W przedmiotowej sprawie dochodzi jedynie do sprzedaży składników materialnych, sprzedaż nie obejmuje żadnych składników niematerialnych, jak wskazuje Wnioskodawca w wyniku sprzedaży opisanej masy majątkowej nie dochodzi do przeniesienia żadnych cesji praw i obowiązków wynikających z jakichkolwiek umów. Zatem w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie mamy do czynienia ze sprzedażą zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

    Reasumując, w świetle powołanych przepisów prawa oraz przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie odnośnie zarówno działki nr (), na której znajdują się budynki o nr 23, środków trwałych, wyposażenia wraz z prawem wieczystego użytkowania jak i działki nr (), na której znajdują się budynki o nr 24 i 25 nie dochodzi do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT lecz do sprzedaży poszczególnych składników majątkowych. W konsekwencji transakcja ta będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i co za tym idzie, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach według stawki właściwej dla każdego składnika majątkowego, z uwzględnieniem zwolnień wynikających z ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 367 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie