Temat interpretacji
Prawo do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu różnicy podatku VAT w sposób określony w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu różnicy podatku VAT w sposób określony w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, w związku z realizacją projektu pn. ...
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca - Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą .
Z adanie jest współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Wnioskodawca wskazał, iż podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowalny projektu.
Płatności z tytułu robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego będą poniesione w 2011 i 2012 roku.
Wydatki związane z opracowaniem projektu budowlanego poniesione zostały w 2008 - 2010 roku, w okresie w którym Gmina była podatnikiem podatku VAT.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawione są na Gminę.
Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Efektem realizacji projektu będzie wybudowanie jednej oczyszczalni ścieków 8087 m sieci kanalizacyjnej i jednej przepompowni co umożliwi podłączenie około 130 gospodarstw domowych.
Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowiło środek trwały Gminy i Gmina będzie go wykorzystywać bezpośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina samodzielnie prowadzić będzie gospodarkę wodno-ściekową.
Wydatki poniesione na realizację niniejszego projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Gmina będzie stroną w zawarciu umów cywilnoprawnych związanych z korzystaniem z efektów inwestycji tj. umów na odprowadzenie ścieków do sieci kanalizacyjnej.
W wyniku realizacji projektu Gmina osiągnie przychody.
Wnioskodawca realizować będzie zadania własne gminy, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 8.III.1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. l591 z późn. zm/.
Po zakończeniu budowy inwestycja ta będzie stanowiła własność komunalną Gminy.
Wnioskodawca wskazał, iż spełnia przesłanki z art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawa z dn. 11.III.2004 r. o podatku od towarów i usług z późn. zm.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. , Wnioskodawca będzie miał możliwość uzyskania zwrotu różnicy podatku VAT w sposób określony w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT dotyczącym realizacji ww. inwestycji w szczególności wartości podatku VAT naliczonego w związku z realizacją robót budowlanych, projektu budowlanego i nadzoru inwestorskiego...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina uzyska możliwość zwrotu różnicy podatku VAT w trybie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 ().
Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi).
Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą . Zadanie jest współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wnioskodawca wskazał, iż podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowalny projektu. Płatności z tytułu robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego będą poniesione w 2011 i 2012 roku. Wydatki związane z opracowaniem projektu budowlanego poniesione zostały w 2008 - 2010 roku. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawione są na Wnioskodawcę. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efektem realizacji projektu będzie wybudowanie jednej oczyszczalni ścieków i 8087 m sieci kanalizacyjnej i jednej przepompowni co umożliwi podłączenie około 130 gospodarstw domowych. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowiło środek trwały Gminy, która będzie go wykorzystywać bezpośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem VAT będzie samodzielnie prowadzić gospodarkę wodno-ściekową. Wydatki poniesione na realizację niniejszego projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca będzie stroną w zawarciu umów cywilnoprawnych związanych z korzystaniem z efektów inwestycji tj. umów na odprowadzenie ścieków do sieci kanalizacyjnej. W wyniku realizacji projektu osiągnie przychody. Wnioskodawca realizować będzie zadania własne gminy, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 8.III.1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. l591 z późn. zm/. Po zakończeniu budowy inwestycja ta będzie stanowiła własność komunalną Gminy. Wnioskodawca wskazał, iż spełnia przesłanki z art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie wykorzystywał mienie powstałe w wyniku realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami z tytułu realizacji ww. inwestycji.
Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
W art. 87 ust. 2 ustawy postanowiono, iż zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Natomiast stosownie do przepisu art. 87 ust. 6 ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:
- faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.),
- dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
- importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji
- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.
Z analizy powyższego przepisu wynika, iż na umotywowany wniosek podatnika i przy spełnieniu przez Niego warunków określonych w ww. art. 87 ust. 6 ustawy, podstawowy termin zwrotu może być skrócony z 60-dniowego do 25-dniowego.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ma prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku VAT w trybie art. 87 ust. 6 ustawy, związanego z realizowanym projektem, o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym a inne warunki wynikające z ww. art. 87 ust. 6 ustawy zostaną spełnione.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi