Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu o nazwie ,,Przebudowa ().
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2018 r. (data wpływu 9 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 16 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.), z dnia 14 września 2018 r. (data wpływu 14 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu o nazwie ,,Przebudowa () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacja projektu o nazwie ,,Przebudowa (). Wniosek został uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie stanu sprawy oraz w dniu 14 września 2018 r. o prawidłowy podpis pod wnioskiem i uzupełnieniem do wniosku.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat (dalej także jako: Powiat, Beneficjent lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów usług. Powiat będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7.
W skład struktury organizacyjnej Powiatu wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań, będących jednocześnie zadaniami własnymi samorządu powiatowego. Powiat realizuje projekt o nazwie ,,Przebudowa (), którego realizatorem w imieniu Powiatu jest Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych jednostka organizacyjna Powiatu (której Dyrektor działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu oraz realizuje wszystkie zadania związane z projektem).
Zakres rzeczowy Projektu:
Projekt obejmuje głęboką termomodernizację wraz z instalacją OZE oraz wymianę oświetlenia i przebudowę obiektu w zakresie nie związanym z efektywnością energetyczną z pozostawieniem funkcji publicznej zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z przeznaczeniem na funkcje zabezpieczenia potrzeb bytowych wychowanków Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej. Budynek zlokalizowany jest na działce nr 67. Wybudowany w roku 1960 w starych technologiach, niespełniający na dzień dzisiejszy norm efektywności energetycznej właściwych dla obiektów publicznych. Budynek nie posiada żadnych izolacji termicznych. Przewiduje się modernizację: przegrody stropu zewnętrznego, systemu ciepłej wody użytkowej, przegrody strop wewnętrzny, przegrody strop zewnętrzny (wiatrołap), przegrody podłoga na gruncie, ściany typ 2 (płn.-zach.), ściany typ 2 (płn.-wsch., pd.-wsch., pd.-zach.), przegrody ściana zewnętrzna (wiatrołap), grupy przegród Drzwi, Okna, instalacji cwu wraz z pompą ciepła, instalacji grzewczej wraz z pompą ciepła, oświetlenia oraz zakup i montaż tablicy informacyjnej pamiątkowej.
Zakres niekwalifikowany:
- wymiana stolarki drzwiowej,
- wykonanie podłogi w piwnicy,
- roboty murowe, w zakresie konstrukcji,
- wyp. obiektu, w tym sanitarne,
- inst. elektryczne wewnętrzne, gniazda wtykowe,
- demontaż instalacji istniejących i montaż nowych w branży kanalizacji sanitarnej deszczowej,
- kominek, instalacja odgromowa.
Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale VI Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).
Cele Projektu:
Na podstawie diagnozy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego określono następujące cele projektu:
Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej obiektu Centrum Administracyjnego do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych obiektu użyteczności publicznej.
Zdiagnozowane problemy Interesariuszy determinują realizację następujących celów szczegółowych:
- zmniejszenie energochłonności obiektu w zakresie energii elektrycznej i cieplnej,
- poprawa standardu efektywności energetycznej obiektu użyteczności publicznej,
- ograniczenie emisji CO2 oraz pyłu zawieszonego PM10 poprzez ograniczenie zużycia energii elektrycznej ograniczenia oraz montaż instalacji OZE,
- poprawa komfortu cieplnego w obiekcie,
- obniżenie kosztów funkcjonowania jednostki zaliczanej do sektora finansów publicznych poprzez obniżenie rachunków za zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej,
- poprawa warunków świadczenia usług z zakresu pieczy zastępczej, w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz estetyki obiektu,
- wprowadzenie automatyki pomiarowej oraz monitoringu zużycia energii.
Centrum Administracyjne Ośrodek Opiekuńczo-Wychowawczy sprawuje opiekę nad wychowankami zapewniając możliwość realizacji podstawowych potrzeb bytowych oraz rozwoju osobistego. Celem Ośrodka jest doprowadzenie do usamodzielnienia wychowanków i do przygotowania do dorosłego życia. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowane przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową Beneficjentowi przekazywane są środki daty dokonania przelewu na rachunek bankowy Beneficjenta; w pozostałych przypadkach daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową).
Naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości co najmniej jednej z poniższych przesłanek:
- zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia PO,
- nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu wspófinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,
- nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.
W związku z powyższym Beneficjent/Realizator zachowają cele projektu, tj. w okresie trwałości projekt nie zostanie poddany przez Wnioskodawcę znaczącej modyfikacji w odniesieniu do pierwotnego przeznaczenia, którym będzie opieka nad wychowankami na podstawie ustawy o pieczy zastępczej. W okresie trwałości projektu przedstawione przedsięwzięcie będzie spełniało kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania, żadne wartości nabyte w ramach Projektu nie zostaną zbyte, a realizacja Projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca posiada odpowiednie i wystarczające zdolności instytucjonalne i organizacyjne do realizacji projektu w postaci odpowiedniego zaplecza: finansowego, kadrowego, administracyjnego i infrastrukturalnego. Zabezpieczenie finansowe przedmiotowego projektu stanowi m.in. budżet Powiatu.
Wniosek został uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2018 r. o następujące informacje:
- Zadania objęte projektem należą do zadań własnych Powiatu, określonych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995) zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3, pkt 3a, pkt 4.
- Powstała w ramach projektu
infrastruktura służyć będzie wyłączenie do zabezpieczenia potrzeb
bytowych wychowanków Placówki. Do zadań Centrum Administracyjnego do
Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych należy kompleksowa obsługa
zadań Powiatu w zakresie instytucjonalnej pieczy zastępczej,
sprawowanej przez placówki opiekuńczo-wychowawcze, realizowana w
szczególności w celu:
- pracy z rodziną dziecka umożliwiającą powrót dziecka do rodziny lub gdy jest to niemożliwe dążenie do przysposobienia dziecka;
- przygotowanie dziecka
do:
- godnego, samodzielnego i odpowiedzialnego życia;
- pokonywania trudności życiowych, zgodnie z zasadami etyki;
- nawiązywania i podtrzymywania bliskich, osobistych i społecznie akceptowanych kontaktów z rodziną i rówieśnikami, w celu łagodzenia skutków doświadczania straty i separacji oraz zdobywania umiejętności społecznych;
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych dzieci, ze szczegółowym uwzględnieniem potrzeb bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych i kulturalno-rekreacyjnych.
- Wnioskodawca, tj. Powiat, nie prowadzi działalności gospodarczej w odniesieniu do działalności objętej projektem. Prowadzącym Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze jest jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadająca osobowości prawnej. Ww. jednostka również nie prowadzi działalności gospodarczej w odniesieniu do przedmiotu projektu ani poza nim.
- Regionalny Program Operacyjny 2014-2020 obowiązuje do końca roku 2020. Jednakże, trwałość projektu wynosi 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej na rzecz projektu. Przewidywana data otrzymania tej płatności to grudzień 2018 r.
- Wnioskodawca (podmiot realizujący projekt Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych) nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał efektów ww. projektu do czynności mieszczących się w zakresie działalności gospodarczej. Wnioskodawca realizować będzie jedynie zadania własne związane z instytucjonalną pieczą zastępczą, a w szczególności zapewnienia dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne i bytowe.
- Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nie jest odrębnym od Gminy, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Centrum podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług w ramach Powiatu.
- Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nie posiada odrębnej osobowości prawnej. Jest jednostką organizacyjną Powiatu nie posiadającą osobowości prawnej.
- Faktury wystawiane są/będą na Powiat.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany termomodernizacją obiektu, jest możliwy do odzyskania przez Powiat jako podmiot zawierający umowy z wykonawcami?
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od robót budowlanych, dokumentacji technicznej, opracowania studium wykonalności, nadzoru w projekcie (inżynier kontraktu, nadzór autorski) nie jest możliwy do odzyskania, a co za tym idzie powinien być kosztem kwalifikowanym projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania publiczne obejmują sprawy m.in. pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz polityki prorodzinnej (art. 4 ust. 1 pkt 3, pkt 3a oraz pkt 4 ww. ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów usług. Powiat będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7.
W skład struktury organizacyjnej Powiatu wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań, będących jednocześnie zadaniami własnymi samorządu powiatowego. Powiat realizuje projekt o nazwie ,,Przebudowa (), którego realizatorem w imieniu Powiatu jest Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych jednostka organizacyjna Powiatu (której Dyrektor działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu oraz realizuje wszystkie zadania związane z projektem).
Projekt obejmuje głęboką termomodernizację wraz z instalacją OZE oraz wymianę oświetlenia i przebudowę obiektu w zakresie nie związanym z efektywnością energetyczną z pozostawieniem funkcji publicznej zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z przeznaczeniem na funkcje zabezpieczenia potrzeb bytowych wychowanków Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej. Budynek wybudowany w roku 1960 w starych technologiach, niespełniający na dzień dzisiejszy norm efektywności energetycznej właściwych dla obiektów publicznych. Budynek nie posiada żadnych izolacji termicznych. Przewiduje się modernizację: przegrody stropu zewnętrznego, systemu ciepłej wody użytkowej, przegrody strop wewnętrzny, przegrody strop zewnętrzny (wiatrołap), przegrody podłoga na gruncie, ściany typ 2 (płn.-zach.), ściany typ 2 (płn.-wsch., pd.-wsch., pd.-zach.), przegrody ściana zewnętrzna (wiatrołap), grupy przegród Drzwi, Okna, instalacji cwu wraz z pompą ciepła, instalacji grzewczej wraz z pompą ciepła, oświetlenia oraz zakup i montaż tablicy informacyjnej pamiątkowej.
Zakres niekwalifikowany:
- wymiana stolarki drzwiowej,
- wykonanie podłogi w piwnicy,
- roboty murowe, w zakresie konstrukcji,
- wyp. obiektu, w tym sanitarne,
- inst. elektryczne wewnętrzne, gniazda wtykowe,
- demontaż instalacji istniejących i montaż nowych w branży kanalizacji sanitarnej deszczowej,
- kominek, instalacja odgromowa.
Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale VI Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).
Na podstawie diagnozy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego określono następujące cele projektu:
Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej obiektu Centrum Administracyjnego do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych obiektu użyteczności publicznej.
Zdiagnozowane problemy Interesariuszy determinują realizację następujących celów szczegółowych:
- zmniejszenie energochłonności obiektu w zakresie energii elektrycznej i cieplnej,
- poprawa standardu efektywności energetycznej obiektu użyteczności publicznej,
- ograniczenie emisji CO2 oraz pyłu zawieszonego PM10 poprzez ograniczenie zużycia energii elektrycznej ograniczenia oraz montaż instalacji OZE,
- poprawa komfortu cieplnego w obiekcie,
- obniżenie kosztów funkcjonowania jednostki zaliczanej do sektora finansów publicznych poprzez obniżenie rachunków za zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej,
- poprawa warunków świadczenia usług z zakresu pieczy zastępczej, w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz estetyki obiektu,
- wprowadzenie automatyki pomiarowej oraz monitoringu zużycia energii.
Centrum Administracyjne Ośrodek Opiekuńczo-Wychowawczy sprawuje opiekę nad wychowankami zapewniając możliwość realizacji podstawowych potrzeb bytowych oraz rozwoju osobistego. Celem Ośrodka jest doprowadzenie do usamodzielnienia wychowanków i do przygotowania do dorosłego życia. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową Beneficjentowi przekazywane są środki daty dokonania przelewu na rachunek bankowy Beneficjenta; w pozostałych przypadkach daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową).
Naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości co najmniej jednej z poniższych przesłanek:
- zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia PO,
- nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu wspófinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,
- nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.
W związku z powyższym Beneficjent/Realizator zachowają cele projektu, tj. w okresie trwałości projekt nie zostanie poddany przez Wnioskodawcę znaczącej modyfikacji w odniesieniu do pierwotnego przeznaczenia, którym będzie opieka nad wychowankami na podstawie ustawy o pieczy zastępczej. W okresie trwałości projektu przedstawione przedsięwzięcie będzie spełniało kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania, żadne wartości nabyte w ramach Projektu nie zostaną zbyte, a realizacja Projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca posiada odpowiednie i wystarczające zdolności instytucjonalne i organizacyjne do realizacji projektu w postaci odpowiedniego zaplecza: finansowego, kadrowego, administracyjnego i Infrastrukturalnego. Zabezpieczenie finansowe przedmiotowego projektu stanowi m.in. budżet Powiatu.
Zadania objęte projektem należą do zadań własnych Powiatu, określonych w ustawie o samorządzie powiatowym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3, pkt 3a, pkt 4.
Powstała w ramach projektu infrastruktura służyć będzie wyłączenie do zabezpieczenia potrzeb bytowych wychowanków Placówki. Do zadań Centrum Administracyjnego do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych należy kompleksowa obsługa zadań Powiatu w zakresie instytucjonalnej pieczy zastępczej, sprawowanej przez placówki opiekuńczo-wychowawcze, realizowana w szczególności w celu:
Pracy z rodziną dziecka umożliwiającą powrót dziecka do rodziny lub gdy jest to niemożliwe - dążenie do przysposobienia dziecka.
Przygotowanie dziecka do:
- godnego, samodzielnego i odpowiedzialnego życia;
- pokonywania trudności życiowych, zgodnie z zasadami etyki;
- nawiązywania i podtrzymywania bliskich, osobistych i społecznie akceptowanych kontaktów z rodziną i rówieśnikami, w celu łagodzenia skutków doświadczania straty i separacji oraz zdobywania umiejętności społecznych;
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych dzieci, ze szczegółowym uwzględnieniem potrzeb bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych i kulturalno-rekreacyjnych.
Wnioskodawca, tj. Powiat, nie prowadzi działalności gospodarczej w odniesieniu do działalności objętej projektem. Prowadzącym Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze jest jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadająca osobowości prawnej. Ww. jednostka również nic prowadzi działalności gospodarczej w odniesieniu do przedmiotu projektu ani poza nim.
Regionalny Program Operacyjny 2014-2020 obowiązuje do końca roku 2020. Jednakże, trwałość projektu wynosi 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej na rzecz projektu. Przewidywana data otrzymania tej płatności to grudzień 2018 r.
Wnioskodawca (podmiot realizujący projekt Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych) nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał efektów ww. projektu do czynności mieszczących się w zakresie działalności gospodarczej. Wnioskodawca realizować będzie jedynie zadania własne związane z instytucjonalną pieczą zastępczą, a w szczególności zapewnienia dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne i bytowe.
Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nie jest odrębnym od Gminy, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Centrum podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług w ramach Powiatu.
Centrum Administracyjne do Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nie posiada odrębnej osobowości prawnej. Jest jednostką organizacyjną Powiatu nie posiadającą osobowości prawnej. Faktury wystawiane są/będą na Powiat.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany termomodernizacją obiektu, jest możliwy do odzyskania przez Powiat jako podmiot zawierający umowy z wykonawcami.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał efektów ww. projektu do czynności mieszczących się w zakresie działalności gospodarczej. Wnioskodawca realizować będzie jedynie zadania własne związane z instytucjonalną pieczą zastępczą, a w szczególności zapewnienia dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne i bytowe. Zatem, Zainteresowany nie wykorzystuje towarów i usług nabytych w związku z realizacją ww. zadania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu, prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany termomodernizacją obiektu, nie jest możliwy do odzyskania przez Powiat jako podmiotem zawierający umowy z wykonawcami, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej