Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.407.2018.2.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.09.2018, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.407.2018.2.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2018 r. (data wpływu 1 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 6 września 2018 r. (data wpływu 8 września 2018 r.), 8 września 2018 r. (data wpływu 8 września 2018 r.) oraz 6 września 2018 r. (data wpływu 14 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 8 września 2018 r. oraz 14 września 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina zwraca się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z podpisaną umową o dofinansowanie operacji w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina zarejestrowana jest jako podatnik VAT czynny w ewidencji podatników Urzędu Skarbowego, jako beneficjent ww. programu mogła wykazać podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Gmina administruje przebudowanymi świetlicami i udostępnia je mieszkańcom nieodpłatnie, w celu realizacji różnych zadań. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej, a koncentruje się na realizowaniu zadań własnych wynikających z przepisów art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Realizacja operacji przewidywała wzmacnianie kapitału społecznego poprzez aktywizację społeczności lokalnej dzięki dostosowaniu 2 obiektów spotkań i integracji do potrzeb i zainteresowań mieszkańców, co wpłynie aktywizująco na lokalną społeczność. Przebudowywana infrastruktura będzie miała charakter ogólnodostępny i niekomercyjny, a przede wszystkim stworzy możliwość spotykania się i aktywizacji lokalnej społeczności oraz integracji mieszkańców, poprzez udział w organizowanych wydarzeniach np. wykorzystujących lokalne dziedzictwo kulturowe oraz historyczne.

Ponadto, w piśmie z dnia 8 września 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. Nabywane w ramach projektu towary i usługi mają związek tylko i wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością realizacji zadań własnych, tj. art. 7 ust. 1 pkt 15 utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz art. 7 ust. 1 pkt 9 kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 994).
  2. Poniesione w ramach opisanego projektu wydatki na wyposażenie świetlic mają związek tylko i wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością realizacji zadań własnych. Przebudowa świetlic realizowana jest w ramach dofinansowania ze środków UE na operacje w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
    W ramach projektu zostaną wykonane następujące prace:
    Przebudowa świetlicy wiejskiej A.:
    • Roboty rozbiórkowe wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: rozbiórka elementów konstrukcji betonowych, wykucie z muru ościeżnic, rozebranie filarów, ścian, kolumn;
    • Przebudowa i uzupełnienie instalacji wod-kan wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: rurociągi z rur PCV 110 mm, 50 mm, rury wywiewne z blachy stalowej, rurociągi z rur polipropylenowych, czyszczaki z PCV, baterie umywalkowe, zlewozmywaki, umywalki, ustępy ze spłuczką, urządzenie do podgrzewania wody, wymiana zbiornika ścieków;
    • Przebudowa instalacji elektrycznych wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: remont instalacji elektrycznych;
    • Podłoża i posadzki wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: wykonanie podkładów, izolacji cieplnych, warstw wyrównawczych, płyty terakotowe, cokoliki;
    • Ścianki działowe, tynki, okładziny, izolacja sufitów i malowanie wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: wykonanie ścianek działowych z płyt gipsowo-kartonowych, izolacje cieplne i akustyczne, gładź gipsowa, licowanie ścian płytkami, malowanie, kratki wentylacyjne;
    • Stolarka okienna i drzwiowa wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: okna PCV, skrzydła drzwiowe;
    • Elewacja wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: docieplenie ścian płytami styropianowymi, spadki pod obróbki blacharskie, ściany murowane, wykonanie cienkowarstwowej z tynku żywicznego.
    • Schody wejściowe wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: wykonanie schodów wejściowych zewn. z kostki brukowej ze stalową barierką;
    • Wykonanie chodników wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: roboty ziemne, warstwa odsączająca, podbudowy betonowe, obrzeża betonowe, nawierzchnia z kostki brukowej;
    • Dostawa wyposażenia wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: 50 szt. krzeseł świetlicowych, 9 szt. stołów, 1 kuchenka gazowa wraz z butlą, 1 lodówka (bezszronowa), zestaw szafek kuchennych.
    Przebudowa świetlicy wiejskiej B.:
    • Roboty rozbiórkowe wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: rozebranie podłóg i legarów drewnianych scena, wykucie z muru ościeżnic drewnianych;
    • Stolarka okienna i drzwi wewnętrzne wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: okna PCV, podokienniki, skrzydła drzwiowe płytowe, klamki;
    • Uzupełnienie podłogi po demontażu wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: uzupełnienie posadzek płytkami kamionkowymi i cokolikami;
    • Ocieplenie elewacji wg tabeli elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego: docieplenie ścian i ościeży budynku płytami styropianowymi, spadki pod obróbki blacharskie, malowanie, wykonanie cienkowarstwowej wyprawy z tynku żywicznego.

W ramach realizowanej operacji planowany jest do realizacji cel główny projektu oraz przedsięwzięcie. Zadanie będzie służyło zatem realizacji zadań własnych Gminy i niemożliwe jest prowadzenie komercyjnej działalności gospodarczej w ww. obiektach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem został on uznany jako koszt kwalifikowany przy realizacji inwestycji z udziałem środków UE. Ponadto Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z inwestycji, które nie służą celom komercyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, w związku z podpisaną umową o dofinansowanie operacji w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizuje projekt. Gmina zarejestrowana jest jako podatnik VAT czynny w ewidencji podatników Urzędu Skarbowego, jako beneficjent ww. programu mogła wykazać podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Gmina administruje przebudowanymi świetlicami i udostępnia je mieszkańcom nieodpłatnie, w celu realizacji różnych zadań. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej, a koncentruje się na realizowaniu zadań własnych wynikających z przepisu art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Realizacja operacji przewidywała wzmacnianie kapitału społecznego poprzez aktywizację społeczności lokalnej dzięki dostosowaniu 2 obiektów spotkań i integracji do potrzeb i zainteresowań mieszkańców, co wpłynie aktywizująco na lokalną społeczność. Przebudowywana infrastruktura będzie miała charakter ogólnodostępny i niekomercyjny, a przede wszystkim stworzy możliwość spotykania się i aktywizacji lokalnej społeczności oraz integracji mieszkańców, poprzez udział w organizowanych wydarzeniach, np. wykorzystujących lokalne dziedzictwo kulturowe oraz historyczne. Nabywane w ramach projektu towary i usługi mają związek tylko i wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością realizacji zadań własnych, tj. art. 7 ust. 1 pkt 15 utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz art. 7 ust. 1 pkt 9 kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami ustawy o samorządzie gminnym. Poniesione w ramach opisanego projektu wydatki na wyposażenie świetlic mają związek tylko i wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością realizacji zadań własnych. W ramach przedmiotowego projektu wykonany zostanie szereg prac remontowo-budowlanych obiektów objętych projektem. W ramach realizowanej operacji planowany jest do realizacji cel główny projektu: oraz przedsięwzięcia. Zadanie będzie służyło zatem realizacji zadań własnych Gminy i niemożliwe jest prowadzenie komercyjnej działalności gospodarczej w ww. obiektach.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia i zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie pomimo że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Gmina realizując opisany we wniosku projekt nie działa w charakterze podatnika VAT. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że przebudowywana infrastruktura będzie miała charakter ogólnodostępny i niekomercyjny, a zadanie będzie służyło realizacji zadań własnych Gminy i niemożliwe jest prowadzenie komercyjnej działalności gospodarczej w ww. obiektach. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca nabywane w ramach projektu towary i usługi oraz poniesione w ramach opisanego projektu wydatki na wyposażenie świetlic mają związek tylko i wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością realizacji zadań własnych. Tym samym, w analizowanym przypadku, Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc nabywając towary i usługi oraz wyposażenie nie działa w charakterze podatnika VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca realizując projekt nie ma prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej