prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.400.2018.3.MT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.09.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.400.2018.3.MT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonego w dniu 20 lipca 2018 r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 13 września 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 4 września 2018 r. (doręczone Stronie 10 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania poddziałania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dotyczących operacji pt. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania - poddziałania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dotyczących operacji pt. ... Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 13 września 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr 0114-KDIP1-3.4012.400.2018.2.MT z dnia 4 września 2018 r. (doręczone Stronie 10 września 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.). Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT.

Stowarzyszenie będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację zadań w zakresie działania - poddziałania dotyczących operacji pt. .

Stowarzyszenie będzie zwracać się o refundację poniesionych kosztów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planowana operacja zrealizowana zostanie jako projekt własny. W ramach realizacji operacji planuje się przeprowadzić zajęcia szkoleniowe z zakresu przedsiębiorczości (Rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich w oparciu o lokalny potencjał) oraz zajęcia warsztatowe z przetwórstwa lokalnych zasobów rolniczych (przetwórstwo mleka - serowarstwo, przetwórstwo mięsa-wędliniarstwo) oraz wydać publikację w postaci mapy i kalendarza. Szkolenia i warsztaty skierowane będą do przedsiębiorców, osób z grup defaworyzowanych (określone w LSR), młodzieży, i innych osób z obszaru działania. Szkolenia i warsztaty zostaną przeprowadzone na obszarze , w okresie wrzesień-listopad 2018 r. Szkolenia i warsztaty będą miały charakter otwarty, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc zostanie przeprowadzona rekrutacja uczestników. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc decydowała będzie data zgłoszenia oraz przynależność do grupy docelowej.

Informacje o realizowanym projekcie, w tym o prowadzonych szkoleniach/warsztatach zostaną podane do publicznej wiadomości poprzez utworzenie strony internetowej poświęconej ww. projektowi oraz przez zamieszczenie ogłoszeń w prasie lokalnej. Podjęte działania informacyjne pozwolą dotrzeć do możliwie szerokiej grupy odbiorców, zapewnią otwarty charakter operacji.

W ramach realizacji operacji planuje się:

  • przeprowadzenie akcji informacyjno-promocyjnej dotyczącej operacji poprzez:
    1. ogłoszenia w prasie drukowanej pozwolą dotrzeć do możliwie szerokiej grupy odbiorców, zapewnią otwarty charakter operacji. Obszar obejmuje teren dwóch powiatów, dlatego ogłoszenia zamieszczone zostaną w dwóch lokalnych gazetach. Wielkość ogłoszenia: 1/2 strony, druk w kolorze.
    2. utworzenie oraz wdrożenie strony internetowej projektu w oparciu o , na której zamieszczane będą bieżące informacje związane z realizacją projektu. Planuje się, że strona internetowa projektu będzie składała się z ok. 9 zakładek/modułów (w tym m.in. Start, O projekcie, Rekrutacja, Do pobrania, Aktualności, Kontakt, Szkolenia, Galeria oraz moduł statystyki.
    3. wydanie kalendarza - wydanie publikacji w formie kalendarza przyczyni się do rozpowszechnienia informacji o realizowanym projekcie, umożliwi dotarcie z informacją o wpływie wykorzystania zasobów lokalnych w rozwoju przedsiębiorczości do mieszkańców/podmiotów obszaru , jak również utrwali w środowisku lokalnym informację o dobrych praktykach prezentujących wykorzystanie zasobów lokalnych w przedsiębiorczości (w tym produktów lokalnych). Kalendarze rozdysponowane zostaną mieszkańcom/ podmiotom/instytucjom z obszaru .
  • przeprowadzenie 2 szkoleń z zakresu przedsiębiorczości pt. Rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich w oparciu o lokalny potencjał (tym również zagadnienia dotyczące innowacji oraz ochrony środowiska i zmian klimatu), w których planowana liczba uczestników to 2 szkolenia x 25 osób = 50 osób plus wykładowca. Czas trwania jednego szkolenia: 6 godzin lekcyjnych. Uczestnicy szkoleń będą mieli zapewnione wyżywienie (2 x przerwa kawowa z ciastem domowym, 1 x obiad: zupa plus drugie danie) oraz materiały szkoleniowe (ekologiczna teczka konferencyjna, długopis i pamięć usb z elektroniczną wersją wykładów).
  • przeprowadzenie 1 warsztatu z zakresu serowarstwa, w którym planowana liczba uczestników to 25 osób plus wykładowca. Czas trwania warsztatu: 2 dni (12 godzin lekcyjnych). Uczestnicy warsztatu i wykładowca będą mieli zapewnione wyżywienie (2 x przerwa kawowa z ciastem domowym, 1 x obiad: zupa plus drugie danie);
  • przeprowadzenie 1 warsztatu z zakresu wędliniarstwa, w którym planowana liczba uczestników to 25 osób. Czas trwania warsztatu: 2 dni (12 godzin lekcyjnych). Uczestnicy warsztatu i wykładowca będą mieli zapewnione wyżywienie (2 x przerwa kawowa z ciastem domowym, 1 x obiad, zupa plus drugie danie);
  • Opracowanie graficzne i druk mapy obszaru prezentującej wykorzystanie zasobów lokalnych w przedsiębiorczości oraz produktów lokalnych. Nakład: 3000 szt. Szczegóły:
    1. Mapa: mapa o rozmiarze ok. 68 cm x 48 cm, składana do rozmiaru ok. 240 mm x 115 mm; druk dwustronny fuli kolor CMYK 4+4; skala: 1: 90 000 lub zbliżona; mapa zgodna z GPS; podkład topograficzny; papier mapowy G-print 115 g/m2;
    2. Treść mapy:
      1. legenda w języku polskim i angielskim (zawierająca w szczególności: skalę liczbową i podziałkę liniową, oznaczenie terenu: zabudowany, las, łąka, itp.; granice obszaru ; granice administracyjne miast, gmin, powiatów, oznaczenie miejsc wykorzystujących zasoby lokalne w przedsiębiorczości i produkty lokalne; granicę obszaru Natura 2000; drogi; linie kolejowe, stacje kolejowe; obiekty przyrodnicze: obszary leśne, parki narodowe, rezerwaty przyrody, itd.; rzeki i zbiorniki wodne; zabytkowe budowle: obiekty budownictwa sakralnego i inne zabytki, obiekty turystyczne: stadniny koni/ośrodki jeździeckie, skanseny i izby regionalne; szlaki turystyczne: konne, piesze, rowerowe, kajakowe, dydaktyczne; oznaczenie: policji, szpitala, stacji paliw, punktów informacji turystycznej, Urzędów Gmin,
      2. mapa obszaru z ramką mapy i siatką współrzędnych geograficznych wraz z wartościami współrzędnych,
      3. okładka przód i tył ze zdjęciami,
      4. lokalizacja obszaru na tle województwa ,
      5. informacje o wraz z danymi teleadresowymi Biura oraz o przedsiębiorczości (przekazane przez Zamawiającego).

W celu zwiększenia aktywności mieszkańców i zainteresowania udziałem w szkoleniach i warsztatach w projekcie przewidziano nagrody dla uczestników warsztatów. Nagrody dla uczestników warsztatów zostaną przyznane na zasadzie loterii na zakończenie warsztatów (2 nagrody dla uczestników warsztatu z zakresu serowarstwa oraz 2 nagrody dla uczestników warsztatu z zakresu wędliniarstwa). Zgoda na udział w loterii wyrażana jest w formularzu zgłoszeniowym na etapie rekrutacji. Zasady loterii: w loterii mogą brać udział osoby, które są obecne na warsztatach oraz uczestniczyły w szkoleniu z zakresu przedsiębiorczości objętego projektem.

Działania zaplanowane w projekcie mają na celu tworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości poprzez dostarczenie wiedzy, praktycznych umiejętności (poprzez organizację szkoleń i warsztatów) i pokazywanie dobrych praktyk (poprzez wydanie publikacji w postaci mapy i kalendarza). Zakres operacji i wysokość planowanych do poniesienia kosztów jest adekwatna do założonych celów i planowanych do osiągnięcia rezultatów. Zaplanowane w ramach niniejszego wniosku zadania zostaną zlecone wykonawcom posiadającym kwalifikacje i doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć. Zapewni to realizację operacji na właściwym poziomie i przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów.

W piśmie uzupełniającym z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 13 września 2018 r.) Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Projekt (operacja) nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu. Wydane w ramach projektu mapy oraz kalendarze zostaną rozdysponowane wśród lokalnej społeczności w formie bezpłatnych publikacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez w ramach działania - poddziałania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jednocześnie, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o VAT i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej w myśl art. 15 ustawy o VAT i nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT, nie składa również deklaracji VAT. Wnioskodawca będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizacje zadań w zakresie działania - poddziałania dotyczących operacji pt. . Planowana przez operacja zrealizowana zostanie jako projekt własny. W ramach realizacji operacji planuje się przeprowadzić zajęcia szkoleniowe z zakresu przedsiębiorczości oraz zajęcia warsztatowe z przetwórstwa lokalnych zasobów rolniczych oraz wydać publikację w postaci mapy i kalendarza. Szkolenia i warsztaty skierowane będą do przedsiębiorców, osób z grup defaworyzowanych, młodzieży, i innych osób z obszaru działania . Działania zaplanowane w projekcie mają na celu tworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości poprzez dostarczenie wiedzy, praktycznych umiejętności i pokazywanie dobrych praktyk. Wnioskodawca wskazał, że projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez zarejestrowanego podatnika VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabywane towary i usługi do realizacji przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania - poddziałania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dotyczących operacji pt. . Wobec powyższych okoliczności, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej