Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznych, budowy ścieżek rowerowych, budowy ciągu pieszo-rowerowego, budowy parkingu oraz promocji projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2019 r. (data wpływu 14 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznych, budowy ścieżek rowerowych, budowy ciągu pieszo-rowerowego, budowy parkingu oraz promocji projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznych, budowy ścieżek rowerowych, budowy ciągu pieszo-rowerowego, budowy parkingu oraz promocji projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 lutego 2019 r. o podpis elektroniczny osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina A realizuje operację. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Miastem (partner wiodący) i Gminą B i dofinansowany jest w ramach Osi Priorytetowej 5. Efektywność energetyczna gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.4 Transport niskoemisyjny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Głównym przedmiotem projektu jest ograniczanie negatywnego wpływu transportu zbiorowego na środowisko na terenie Obszaru Funkcjonalnego. Cel główny będzie możliwy do osiągnięcia poprzez osiągnięcie celów szczegółowych, tj. ograniczenie emisji CO2 pojazdów drogowych, stworzenie efektywnego systemu zrównoważonej mobilności, rozwój niezbędnej infrastruktury w zakresie systemu rowerów miejskich, tworzenie nowego systemu transportowego, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników komunikacji miejskiej, budowę ścieżek rowerowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych na terenie Obszaru Funkcjonalnego.
W ramach projektu Gmina A jako partner realizować będzie następujące zadania:
- Opracowanie dokumentacji technicznych prace studyjno-koncepcyjne.
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 1,2 km w miejscowości C wzdłuż drogi wojewódzkiej od skrzyżowania z drogą gminną do Centrum Studiów ().
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 0,9 km w miejscowości D wzdłuż drogi powiatowej do skrzyżowania z drogą gminną.
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 3,0 km biegnąca przez miejscowości E, F wzdłuż drogi wojewódzkiej od skrzyżowania z drogą wojewódzką do skrzyżowania z drogą powiatową.
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 0,5 km nad zalewem w D łącząca istniejącą ścieżkę rowerową powstałą w ramach projektu Południowe barwy krajobrazu Gminy () ze ścieżką rowerową powstałą w ramach projektu: Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie Gminy ().
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości G na terenie Miasta w obrębie działek przylegających do pasa drogowego należących do Gminy A wzdłuż drogi wojewódzkiej relacji Ax o szacowanej długości ok. 1,4 km do granicy z Gminą B.
- Powstanie systemu roweru gminnego wdrożenie systemu roweru miejskiego i gminnego do tkanki komunikacyjnej, jako alternatywnego środka transportu i rekreacji w ramach projektu powstanie system obejmujący łącznie 17 stacji rowerowych (dwie na terenie Gminy A). Każda stacja rowerowa składać się będzie z jednego terminalu oraz 15 stojaków i 10 rowerów. Dodatkowo powstanie portal internetowy, obsługujący system informatyczny, centrum kontaktu wraz z usługą polegającą na kompleksowym zarządzaniu, serwisowaniu i eksploatacji. Integralną częścią tej inwestycji polegającej na uruchomieniu transportu publicznego jest infrastruktura drogowa poprawiająca jakość funkcjonowania systemu miejskiego transportu publicznego (budowa parkingu).
- Budowa parkingu wraz z oświetleniem przy zalewie w D łączna ilość miejsc parkingowych wynosi 193 miejsca parkingowe, w tym: 15 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Powierzchnia około 4041,9 m2. Parking usytuowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku Linii Autobusowych, ścieżki rowerowej, znajduje się tam punkt obsługi rowerów i stojaki rowerowe, a projekt zakłada wprowadzenie w tym miejscu dodatkowego sposobu transportu w postaci stacji systemu roweru miejskiego i gminnego.
- Promocja projektu działania promujące realizację projektu obejmującego teren Obszaru Funkcjonalnego, poprzez m.in. zamieszczanie ogłoszeń prasowych, produkcję i emisję spotów radiowych, wykonywanie tablic informacyjnych itp.
Partnerzy projektu planują pobierać opłaty za korzystanie z przedmiotowej infrastruktury w zakresie powstania systemu roweru miejskiego i gminnego, i w tym zakresie realizacji przedsięwzięcia VAT został uznany za wydatek niekwalifikowany.
Realizacja Projektu służyć ma wykonywaniu zadań własnych Miasta i gmin partnerskich określonych w ustawach samorządowych, w szczególności działalności w zakresie: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn zm.), lokalnego transportu zbiorowego, wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm), zieleni gminnej i zadrzewień, wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki (z wyłączeniem powstania systemu roweru), jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących wydatki (z wyłączeniem powstania systemu roweru gminnego), jakie wykonywane będą w związku z realizacją projektu. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Gmina realizuje zadania własne, obejmujące w szczególności sprawy m.in.: art. 7 ust. 1 pkt 1 ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, art. 7 ust. 1 pkt 2 gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, art. 7 ust. 1 pkt 10 kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W związku z powyższym należy stwierdzić, że realizowany przez Gminę A w ramach projektu zakres zadań w części poddanej analizie (tj. z wyłączeniem powstania systemu roweru gminnego), będzie wykonywaniem działań o charakterze publicznym, określonych w ustawach samorządowych. Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że Gmina nie będzie miała prawa dokonać odliczenia kwot podatku VAT wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu w części wskazanej w pytaniu. W analizowanym zakresie zadań nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, tzn. Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. zadań nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem (z wyłączeniem powstania systemu roweru gminnego).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. takich, które są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 10 i 12 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zieleni gminnej i zadrzewień.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje operację. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Miastem (partner wiodący) i Gminą B i dofinansowany jest w ramach Osi Priorytetowej 5. Efektywność energetyczna gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.4 Transport niskoemisyjny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównym przedmiotem projektu jest ograniczanie negatywnego wpływu transportu zbiorowego na środowisko na terenie Obszaru Funkcjonalnego. Cel główny będzie możliwy do osiągnięcia poprzez osiągnięcie celów szczegółowych, tj. ograniczenie emisji CO2 pojazdów drogowych, stworzenie efektywnego systemu zrównoważonej mobilności, rozwój niezbędnej infrastruktury w zakresie systemu rowerów miejskich, tworzenie nowego systemu transportowego, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników komunikacji miejskiej, budowę ścieżek rowerowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych na terenie Obszaru Funkcjonalnego.
W ramach projektu Gmina jako partner realizować będzie następujące zadania:
- Opracowanie dokumentacji technicznych prace studyjno-koncepcyjne.
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 1,2 km w miejscowości C wzdłuż drogi wojewódzkiej od skrzyżowania z drogą gminną do Centrum Studiów ().
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 0,9 km w miejscowości D wzdłuż drogi powiatowej do skrzyżowania z drogą gminną.
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 3,0 km biegnąca przez miejscowości E, F wzdłuż drogi wojewódzkiej od skrzyżowania z drogą wojewódzką do skrzyżowania z drogą powiatową.
- Budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 0,5 km nad zalewem w D łącząca istniejącą ścieżkę rowerową powstałą w ramach projektu Południowe barwy krajobrazu Gminy () ze ścieżką rowerową powstałą w ramach projektu: Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie Gminy ().
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości G na terenie Miasta w obrębie działek przylegających do pasa drogowego należących do Gminy A wzdłuż drogi wojewódzkiej relacji Ax o szacowanej długości ok. 1,4 km do granicy z Gminą B.
- Powstanie systemu roweru gminnego wdrożenie systemu roweru miejskiego i gminnego do tkanki komunikacyjnej, jako alternatywnego środka transportu rekreacji w ramach projektu powstanie system obejmujący łącznie 17 stacji rowerowych (dwie na terenie Gminy A). Każda stacja rowerowa składać się będzie z jednego terminalu oraz 15 stojaków i 10 rowerów. Dodatkowo powstanie portal internetowy, obsługujący system informatyczny, centrum kontaktu wraz z usługą polegającą na kompleksowym zarządzaniu, serwisowaniu i eksploatacji. Integralną częścią tej inwestycji polegającej na uruchomieniu transportu publicznego jest infrastruktura drogowa poprawiająca jakość funkcjonowania systemu miejskiego transportu publicznego (budowa parkingu).
- Budowa parkingu wraz z oświetleniem przy zalewie w D łączna ilość miejsc parkingowych wynosi 193 miejsca parkingowe, w tym: 15 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Powierzchnia około 4041,9 m2. Parking usytuowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku Linii Autobusowych, ścieżki rowerowej, znajduje się tam punkt obsługi rowerów i stojaki rowerowe, a projekt zakłada wprowadzenie w tym miejscu dodatkowego sposobu transportu w postaci stacji systemu roweru miejskiego i gminnego.
- Promocja projektu działania promujące realizację projektu obejmującego teren Obszaru Funkcjonalnego, poprzez m.in. zamieszczanie ogłoszeń prasowych, produkcję i emisję spotów radiowych, wykonywanie tablic informacyjnych itp.
Partnerzy projektu planują pobierać opłaty za korzystanie z przedmiotowej infrastruktury w zakresie powstania systemu roweru miejskiego i gminnego, i w tym zakresie realizacji przedsięwzięcia VAT został uznany za wydatek niekwalifikowany.
Realizacja Projektu służyć ma wykonywaniu zadań własnych Miasta i gmin partnerskich określonych w ustawach samorządowych, w szczególności działalności w zakresie: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, wymienionym w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki (z wyłączeniem powstania systemu roweru) jakie będą dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, tj. opracowania dokumentacji technicznych, budowy ścieżek rowerowych, budowy ciągu pieszo-rowerowego, budowy parkingu oraz promocji projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku
naliczonego na zasadach określonych art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane
jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez
zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności
gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od
towarów
i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. W ramach realizowanego projektu (z wyłączeniem powstania systemu roweru) Gmina nie dokonuje zakupu towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Wnioskodawca realizując opisany projekt (z wyłączeniem systemu roweru) nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dotyczy to również wydatków związanych z promocją projektu. Zauważyć bowiem należy, że Wnioskodawca zawęził pytanie tylko do działań, co do których jak rozstrzygnięto powyżej nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumenujących poniesione wydatki (z wyłączeniem powstania systemu roweru) na realizację przedmiotowego projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Wskazać należy, że w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej powstania systemu roweru gminnego oraz w części dotyczącej promocji projektu związanej z systemem roweru gminnego, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej