uznanie dotacji rozwojowej otrzymanej na pokrycie kosztów realizowanego projektu za obrót zwiększający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.685.2018.1.JO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.12.2018, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.685.2018.1.JO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

uznanie dotacji rozwojowej otrzymanej na pokrycie kosztów realizowanego projektu za obrót zwiększający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów wykorzystywanych do realizacji projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2018 r. (data wpływu 2 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania dotacji rozwojowej otrzymanej na pokrycie kosztów realizowanego projektu za obrót zwiększający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest nieprawidłowe ,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów wykorzystywanych do realizacji projektu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dotacji rozwojowej otrzymanej na pokrycie kosztów realizowanego projektu za obrót zwiększający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów wykorzystywanych do realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, Fundacją. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należą: działania wspomagające rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej, w tym poprzez budowanie ekosystemu innowacji i realizacje programów wsparcia dla przedsiębiorców.

Obecnie Wnioskodawca, rozpatruje skorzystanie z projektu współfinansowanego z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Działanie 3.1 Poprawa Rozwoju MŚP, Wsparcie początkowej fazy rozwoju przedsiębiorstw oraz rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości. Celem projektu jest wsparcie początkowej fazy rozwoju przedsiębiorstw technologicznych wysokiej jakości specjalistycznymi i dostosowanymi do indywidualnych potrzeb usługami akceleracyjnymi i inkubacyjnymi przedsiębiorstw posiadających potencjał technologiczny, będących na wczesnym etapie rozwoju, tj. do 24 miesięcy od momentu rejestracji. Udzielone wsparcie prowadzić będzie do wdrażania innowacji technologicznych przez MŚP w obszarach inteligentnych specjalizacji. Celem projektu jest podnoszenie konkurencyjności sektora technologicznych MŚP. W ujęciu długoterminowym realizacja projektu ma prowadzić do rozwoju i utrwalenia kompleksowego ekosystemu akceleracji projektów technologiczno-biznesowych, działającego zgodnie ze schematem: pozyskanie projektu/startupu, proces zawierający ocenę merytoryczną i finansową projektu, akceleracja

i inkubacja, wdrażanie oparte o zrównoważony rozwój i współpracę z partnerami biznesowymi.

Etapy projektu to:

  1. Selekcja i analiza pod kątem potencjału aplikacyjnego startupów/technologii i/lub gotowości technologicznej produktu - przygotowanie do wstępnej decyzji o akceleracji pod Komitet Akceleracyjny,
  2. Wsparcie akceleracyjne i inkubacyjne.

Pierwsza faza procesu to rekrutacja startupów oraz ocena warunków formalnych zgłoszenia.

Druga faza to pierwsze spotkanie z zespołem i pierwsza ocena projektu mająca na celu określenie:

  1. czy istnieje jakikolwiek przedmiot mogący być w ogóle przedmiotem komercjalizacji (konkretny wynalazek, urządzenie, związek chemiczny, pomysł na konkretne rozwiązanie problemu technicznego),
  2. statusu własności intelektualnej (patent lub zgłoszenie patentowe, prawa autorskie) w tym, czy nie nastąpiło przypadkowe zniszczenie zdolności patentowej wynalazku,
  3. czy technologia ma jakikolwiek potencjał komercyjny.

Trzecia faza to pogłębiona analiza startupu w celu określenia niezbędnych obszarów wsparcia oraz działania miękkie (szkolenia, warsztaty, spotkania z mentorami i ekspertami).

Czwarta faza: po akceptacji projektów przygotowywana jest strategia oraz plan działania.

W piątej fazie realizowane będzie faktyczne wsparcie w postaci dostarczania zindywidualizowanych, specjalistycznych usług doradczych w oparciu o plan działań przygotowany w poprzednim etapie.

Fundacja ponosić będzie koszty obsługi projektu koszty administracyjne o charakterze ogólnym, koszty związane z rekrutacją. Jedynie na etapie akceleracji następuje dostarczenie świadczeń doradczych.

Poziom dofinansowania projektu wynosi 80% wkład własny Fundacji (jako IOB) wynosi 20% Dofinansowanie na realizację projektu stanowi refundację poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu.

Refundacja kosztów kwalifikowanych projektu, może służyć wyłącznie sfinansowaniu wydatków kwalifikowanych poniesionych bezpośrednio w związku z realizacją projektu, zgodnie z postanowieniami umowy, zasadami racjonalnej gospodarki i przejrzystości finansowej.

Refundacja poniesionych wydatków nie przyniesie Fundacji żadnego przysporzenia, po stronie Fundacji nie wystąpi korzyść ani dochód z tytułu realizacji działań określonych w umowie na realizację. Ponadto, Fundacja wniesie wkład własny do projektu oraz pokryje część kosztów nie mieszczących się w katalogu kosztów kwalifikowanych do objęcia wsparciem.

Dotacja nie ma charakteru wynagrodzenia za usługę, w związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż, więc pozyskane dofinansowanie nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Fundacja realizuje projekt sfinansowany dotacją o charakterze zakupowym, która stanowi jedynie refundację poniesionych przez Fundację wydatków kwalifikowanych projektu.

W celu realizacji projektu Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy europejskich na lata 2014-2020, obejmujące ściśle określone w budżecie i wyłącznie niezbędne wydatki.

Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do działań związanych z konkretnymi etapami projektu oraz jedynie na etapie piątym na organizację wsparcia szkoleniowo-doradczego, tj. zapewnienia doradców, ekspertów przygotowania ekspertyz, analiz, raportów oraz do czynności związanych z zarządzaniem całym projektem, w tym również promocją, monitoringiem i rozliczeniem projektu. Nie istnieje bezpośredni związek miedzy dokonanymi zakupami towarów i usług w projekcie, a prowadzoną działalnością opodatkowaną Fundacji. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wsparcie szkoleniowo-doradcze na piątym etapie projektu jest objęte regułami dotyczącymi udzielania pomocy de minimis.

W przypadku nieotrzymania przez Wnioskodawcę wsparcia na realizację projektu, Wnioskodawca nie świadczyłby usług na rzecz uczestników projektu. Realizacja projektu oraz świadczenie usług jest realizowane w wyniku otrzymanego dofinansowania.

Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów związanych ze wsparciem ani żadnych innych w trakcie realizacji projektu.

Kwota dotacji przyznana Wnioskodawcy w celu realizacji projektu zostanie wyliczona na podstawie szczegółowego budżetu, złożonego wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Dofinansowanie na realizacje projektu może być przeznaczone tylko na sfinansowanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach projektu. Beneficjent zobowiązany jest do przedkładania wniosków o płatność, które zawierają zestawienie poniesionych kosztów w danym okresie rozliczeniowym, co oznacza, iż zwracane Wnioskodawcy są tylko i wyłącznie rzeczywiście poniesione na realizację projektu wydatki. W przypadku, gdy Beneficjent nie wydatkuje całej przeznaczonej na realizację projektu kwoty, jest ona zwracana na koniec realizacji projektu na konta wskazane przez Instytucje Pośredniczącą. Oznacza to, iż w ramach projektu są finansowane wydatki rzeczywiście poniesione, potwierdzone dokumentami księgowymi oraz dowodami zapłaty.

Wysokość wsparcia w ramach Projektu nie jest określana przez pryzmat wykonanych usług i nie w stosunku do liczby usług jest dokonywane rozliczenie. Podana liczba przedsiębiorców, dla których świadczone będą usługi, ma charakter jedynie pomocniczy i służy wyliczeniu wskaźnika projektu - minimalnej liczby ostatecznych użytkowników projektu - w odniesieniu do zaplanowanego budżetu projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy otrzymana dotacja rozwojowa na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie będzie stanowiła obrotu, czyli nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług?

  • Czy Fundacji będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu i sfinansowanych otrzymaną dotacją?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Otrzymane dofinansowanie w ramach projektu współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Poprawa rozwoju MŚP ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnianiem misji statutowej i nie będzie generował przychodów.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Kryteria rozpoznania świadczenia jako usługi na potrzeby VAT przestawił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 stycznia 2014 r. (sygn. I FSK 388/13), gdzie m.in. wymienił istnienie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści po stronie dostawcy usługi. Otrzymane dofinansowanie na realizację projektu stanowi refundację poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu, które dotyczą działań związanych z organizacją wsparcia szkoleniowo-doradczego.

    Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    Z przywołanego przepisu wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Pozyskane dofinasowanie stanowi refundację poniesionych przez Fundację wydatków kwalifikowanych projektu, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Przedmiotowa dotacja nie jest przyznana jako dopłata do ceny i nie stanowi rekompensaty z tytułu wykonywania świadczeń po obniżonych cenach.

    W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dofinansowanie w ramach projektu, czyli zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Podobne stanowisko zajął WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 3 października 2018 r. sygn. I SA/Wr 497/18. W sprawie rozpatrywanej przez WSA podobnie jak w sprawie Wnioskodawcy brak jest jakichkolwiek podstaw do uznania, jakoby wartość udzielonego dofinansowania mogła stanowić wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę. Po pierwsze bowiem realizacja projektu finansowanego ze środków UE nie odbywa się na podstawie zlecenia usług, lecz w związku z zawarciem umowy o dofinansowanie projektu. Po drugie natomiast, otrzymywane dotacje każdorazowo są przeznaczane na pokrycie (zwrot) wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu i nie stanowią dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi - mają charakter zakupowy, a nie sprzedażowy. Dofinansowywana jest bowiem realizacja całego złożonego projektu (tj. wykonanie szeregu zadań i pokrycie kosztów z tym związanych, w tym części kosztów ogólnych), a nie konkretna wykonywana usługa. Skoro zatem dotacja na realizację projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, to przyznane dofinansowanie nie będzie stanowiło dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów.

    Odnośnie pytania drugiego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

    W myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dotacją, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od tych zakupów.

    Wnioskodawca realizując projekt nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu. Wydatki rozliczane będą w wartości brutto i w całości stanowić będą koszty kwalifikowane projektu.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

    Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

    Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia dotacja bezpośrednio związana z ceną.

    W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

    W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

    W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

    Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

    Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

    Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub w ogóle jest bez odpłatności), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można i należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

    Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

    Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Fundacja jest czynnym podatnikiem. Do podstawowych zadań Fundacji należą działania wspomagające rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej, w tym poprzez budowanie ekosystemu innowacji i realizacje programów wsparcia dla przedsiębiorców.

    Obecnie Wnioskodawca, rozpatruje skorzystanie z projektu współfinansowanego z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Działanie 3.1 Poprawa Rozwoju MŚP, Wsparcie początkowej fazy rozwoju przedsiębiorstw oraz rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości. Celem projektu jest wsparcie początkowej fazy rozwoju przedsiębiorstw technologicznych wysokiej jakości specjalistycznymi i dostosowanymi do indywidualnych potrzeb usługami akceleracyjnymi i inkubacyjnymi przedsiębiorstw posiadających potencjał technologiczny, będących na wczesnym etapie rozwoju, tj. do 24 miesięcy od momentu rejestracji. Udzielone wsparcie prowadzić będzie do wdrażania innowacji technologicznych przez MŚP w obszarach inteligentnych specjalizacji. Celem projektu jest podnoszenie konkurencyjności sektora technologicznych MŚP. W ujęciu długoterminowym realizacja projektu ma prowadzić do rozwoju i utrwalenia kompleksowego ekosystemu akceleracji projektów technologiczno-biznesowych, działającego zgodnie ze schematem: pozyskanie projektu/startupu, proces zawierający ocenę merytoryczną i finansową projektu, akceleracja i inkubacja, wdrażanie oparte o zrównoważony rozwój i współpracę z partnerami biznesowymi.

    Etapy projektu to:

    1. Selekcja i analiza pod kątem potencjału aplikacyjnego startupów/technologii i/lub gotowości technologicznej produktu - przygotowanie do wstępnej decyzji o akceleracji pod Komitet Akceleracyjny,
    2. Wsparcie akceleracyjne i inkubacyjne.

    Pierwsza faza procesu to rekrutacja startupów oraz ocena warunków formalnych zgłoszenia.

    Druga faza to pierwsze spotkanie z zespołem i pierwsza ocena projektu mająca na celu określenie:

    1. czy istnieje jakikolwiek przedmiot mogący być w ogóle przedmiotem komercjalizacji (konkretny wynalazek, urządzenie, związek chemiczny, pomysł na konkretne rozwiązanie problemu technicznego),
    2. statusu własności intelektualnej (patent lub zgłoszenie patentowe, prawa autorskie) w tym, czy nie nastąpiło przypadkowe zniszczenie zdolności patentowej wynalazku,
    3. czy technologia ma jakikolwiek potencjał komercyjny.

    Trzecia faza to pogłębiona analiza startupu w celu określenia niezbędnych obszarów wsparcia oraz działania miękkie (szkolenia, warsztaty, spotkania z mentorami i ekspertami).

    Czwarta faza: po akceptacji projektów przygotowywana jest strategia oraz plan działania. W piątej fazie realizowane będzie faktyczne wsparcie w postaci dostarczania zindywidualizowanych, specjalistycznych usług doradczych w oparciu o plan działań przygotowany w poprzednim etapie.

    Fundacja ponosić będzie koszty obsługi projektu koszty administracyjne o charakterze ogólnym, koszty związane z rekrutacją. Jedynie na etapie akceleracji następuje dostarczenie świadczeń doradczych. Poziom dofinansowania projektu wynosi 80% wkład własny Fundacji (jako IOB) wynosi 20 % Dofinansowanie na realizację projektu stanowi refundację poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu. Refundacja kosztów kwalifikowanych projektu, może służyć wyłącznie sfinansowaniu wydatków kwalifikowanych poniesionych bezpośrednio w związku z realizacją projektu, zgodnie z postanowieniami umowy, zasadami racjonalnej gospodarki i przejrzystości finansowej.

    Refundacja poniesionych wydatków nie przyniesie Fundacji żadnego przysporzenia, po stronie Fundacji nie wystąpi korzyść ani dochód z tytułu realizacji działań określonych w umowie na realizację. Ponadto, Fundacja wniesie wkład własny do projektu oraz pokryje część kosztów nie mieszczących się w katalogu kosztów kwalifikowanych do objęcia wsparciem. Dotacja nie ma charakteru wynagrodzenia za usługę, w związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż, więc pozyskane dofinansowanie nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Fundacja realizuje projekt sfinansowany dotacją o charakterze zakupowym, która stanowi jedynie refundację poniesionych przez Fundację wydatków kwalifikowanych projektu.

    W celu realizacji projektu Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy europejskich na lata 2014-2020, obejmujące ściśle określone w budżecie i wyłącznie niezbędne wydatki. Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do działań związanych z konkretnymi etapami projektu oraz jedynie na etapie piątym na organizację wsparcia szkoleniowo-doradczego, tj. zapewnienia doradców, ekspertów przygotowania ekspertyz, analiz, raportów oraz do czynności związanych z zarządzaniem całym projektem, w tym również promocją, monitoringiem i rozliczeniem projektu. Nie istnieje bezpośredni związek miedzy dokonanymi zakupami towarów i usług w projekcie, a prowadzoną działalnością opodatkowaną Fundacji. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

    Wsparcie szkoleniowo-doradcze na piątym etapie projektu jest objęte regułami dotyczącymi udzielania pomocy de minimis.

    W przypadku nieotrzymania przez Wnioskodawcę wsparcia na realizacje projektu, Wnioskodawca nie świadczyłby usług na rzecz uczestników projektu. Realizacja projektu oraz świadczenie usług jest realizowane w wyniku otrzymanego dofinansowania. Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów związanych ze wsparciem ani żadnych innych w trakcie realizacji projektu.

    Kwota dotacji przyznana Wnioskodawcy w celu realizacji projektu zostanie wyliczona na podstawie szczegółowego budżetu, złożonego wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Dofinansowanie na realizację projektu może być przeznaczone tylko na sfinansowanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach projektu. Beneficjent zobowiązany jest do przedkładania wniosków o płatność, które zawierają zestawienie poniesionych kosztów w danym okresie rozliczeniowym, co oznacza, że zwracane Wnioskodawcy są tylko i wyłącznie rzeczywiście poniesione na realizacje projektu wydatki. W przypadku, gdy Beneficjent nie wydatkuje całej przeznaczonej na realizacje projektu kwoty, jest ona zwracana na koniec realizacji projektu na konta wskazane przez Instytucje Pośredniczącą. Oznacza to, iż w ramach projektu są finansowane wydatki rzeczywiście poniesione, potwierdzone dokumentami księgowymi oraz dowodami zapłaty. Wysokość wsparcia w ramach Projektu nie jest określana przez pryzmat wykonanych usług i nie w stosunku do liczby usług jest dokonywane rozliczenie. Podana liczba przedsiębiorców, dla których świadczone będą usługi, ma charakter jedynie pomocniczy i służy wyliczeniu wskaźnika projektu - minimalnej liczby ostatecznych użytkowników projektu - w odniesieniu do zaplanowanego budżetu projektu.

    W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy otrzymana dotacja będzie zwiększała podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

    Biorąc pod uwagę wytyczne płynące z powołanego wyżej orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie.

    W opinii tut. Organu, środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu w wysokości 80%, na udzielenie wsparcia początkowej fazy rozwoju przedsiębiorstw technologicznych wysokiej jakości specjalistycznymi i dostosowanymi do indywidualnych potrzeb usługami akceleracyjnymi i inkubacyjnymi przedsiębiorstw posiadających potencjał technologiczny, będących na wczesnym etapie rozwoju, tj. do 24 miesięcy od momentu rejestracji należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które będą mieć bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Źródłem finansowania projektu będą środki publiczne i wkład własny Wnioskodawcy - stanowiący ułamek wartości kosztów 20%.

    Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do stwierdzenia, że przekazane Wnioskodawcy środki finansowe na realizację przedmiotowego projektu będą stanowiły dotację, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Istotne w przedmiotowej sprawie będzie to, że realizacja opisanego projektu jest w całości uzależniona od otrzymanego dofinansowania i bez uzyskanego dofinansowania dany projekt nie byłby przez Wnioskodawcę realizowany co wskazuje, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowy projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i z zasad dofinasowania wynika, że nie jest ono udzielane na ogólne koszty funkcjonowania Wnioskodawcy. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, refundacja kosztów kwalifikowanych projektu może służyć wyłącznie sfinansowaniu wydatków kwalifikowanych poniesionych bezpośrednio w związku z realizacją projektu, zgodnie z postanowieniami umowy, zasadami racjonalnej gospodarki i przejrzystości finansowej. Dofinansowanie na realizację projektu może być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach projektu. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją ww. projektu należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy projektu biorą w nim bezpłatny udział, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi wykonywane w ramach projektu co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem, lub nie doszłoby w ogóle do realizacji projektu, gdyż jak wynika z opisu sprawy, w przypadku nieotrzymania wsparcia na realizację projektu, Wnioskodawca nie świadczyłby usług na rzecz uczestników projektu. Realizacja projektu oraz świadczenie usług jest realizowane w wyniku otrzymania dofinansowania.

    Zatem, należy stwierdzić, że przedmiotowa dotacja stanowiąca pokrycie ceny świadczonej usługi, będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług, jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczone usługi, i będzie zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

    W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

    Kolejna wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

    Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu Poprawa Rozwoju MŚP, Wsparcie początkowej fazy rozwoju przedsiębiorstw oraz rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż zdaniem Wnioskodawcy dotacja, którą otrzyma na dofinansowanie projektu nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług, lecz jest jedynie zwrotem poniesionych kosztów, nie stanowi wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie istniał związek pomiędzy dokonanymi zakupami w celu realizacji projektu z prowadzoną działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. Brak jest bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dotacją, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

    Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

    Jak wyjaśniono w stanowisku do pytania nr 1, dotacja stanowi pokrycie ceny świadczonych usług w ramach projektu i jest dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług, stanowi wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie w jakim usługi, które Wnioskodawca świadczy w związku z otrzymaną dotacją będą opodatkowane podatkiem VAT, gdyż zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w odniesieniu do usług, które Wnioskodawca świadczy w związku z otrzymaną dotacją, a które będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 lub art. 113 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na zaistnienie negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

    W konsekwencji, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać je za nieprawidłowe.

    Należy dodatkowo zauważyć, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

    Natomiast w odniesieniu do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 października 2018 r., sygn. akt I SA/Wr 497/87 przede wszystkim wskazać należy, że jest to orzeczenie nieprawomocne. Zgodnie natomiast z art. 168 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzeczenie sądu staje się prawomocne, jeżeli nie przysługuje co do niego środek odwoławczy. Zatem dopiero po ostatecznym rozstrzygnięciu sprawy przez Naczelny Sąd Administracyjny można będzie mówić o związaniu oceną prawną wskazaną w przedmiotowym orzeczeniu. Co więcej przytoczony przez Stronę wyrok nie świadczy o ukształtowanej linii orzeczniczej. Podkreślenia wymaga fakt, że kształtowanie się orzecznictwa jest procesem rozłożonym w czasie i co do zasady wymaga większej liczby wyroków poszczególnych składów orzekających. Przytoczone orzeczenie tut. Organ potraktował jako element argumentacji Wnioskodawcy, lecz nie mogło mieć one wpływu na ocenę prawną rozpatrywanej sprawy. Nie negując powołanego orzeczenia jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy zwrócić uwagę, że Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej