Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. P. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
M. jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury Miasta i Gminy pod numerem ...
Jako samorządowa jednostka organizacyjna prowadzi działalność kulturalną zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.) oraz statutem.
M. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonywane usługi w zakresie sprzedaży biletów do kina, na imprezy, koncerty, umów najmu i inne są opodatkowane właściwymi stawkami VAT, natomiast usługi kulturalne zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Instytucja dokonuje odliczeń podatku VAT naliczonego w 100% jeżeli jest to związane z nabywaniem dóbr i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności wyłącznie opodatkowanych. W przypadku działalności zwolnionej M. nie dokonuje odliczenia podatku VAT. Występują również w instytucji zakupy, których nie można przyporządkować do działalności opodatkowanej lub zwolnionej, wówczas dokonuje odliczenia podatku VAT na podstawie proporcji wynikającej ze struktury sprzedaży.
M. służy upowszechnianiu i ochronie kultury oraz zaspokajaniu potrzeb oraz aspiracji społeczeństwa poprzez tworzenie i upowszechnianie różnych dziedzin sztuki profesjonalnej i amatorskiej. Do zakresu działania Instytucji należy m.in.:
- prowadzenie działalności kulturalnej i wychowanie przez sztukę,
- gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochranianie i udostępnianie dóbr kultury,
- stwarzanie warunków rozwoju intelektualnego młodzieży szczególnie utalentowanej w różnych dziedzinach nauki, sztuki, techniki itp.,
- stwarzanie warunków rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowanie wiedzą i sztuką, poprzez organizowanie przeglądów, wystaw, konkursów, koncertów, festiwali itp.,
- stwarzanie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego, - rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych, - rozpowszechnianie filmów,
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
- podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb środowiska,
- organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży.
M. uzyskał dofinansowanie w ramach umowy nr ... z dnia 16 sierpnia 2018 r. zawartej z Województwem X., reprezentowanym przez Zarząd Województwa, na realizację operacji pn. P. Celem przytoczonego zadania było zwiększenie świadomości społecznej, polegającej na upowszechnianiu wiedzy o powstaniu Y.
Realizacja projektu obejmuje następujące elementy: Wydanie książki ....; Historyczny zeszyt ćwiczeń; Flagi Powstania Y.; Koszulki z symbolami powstańczymi.
Powyższe elementy będą rozkolportowane bezpłatnie do instytucji gminnych, szkół, lokalnych stowarzyszeń oraz uczestników wydarzeń okolicznościowych podczas imprez organizowanych w ramach obchodów.
Ponadto będą drukowane plakaty i widokówki, które będą miały charakter typowo informacyjny Wszystkie powstałe materiały będą udostępniane bezpłatnie. W ramach zadania powstanie również wystawa prezentująca losy rodzin powstańczych.
Koszty realizacji ponosi M., który nie uzyskał żadnych przychodów z tytułu realizacji tego zadania. M. jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie były wykorzystywane przez M. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Udział mieszkańców na imprezy, na których udostępniano powyższe materiały był dobrowolny, a wstęp na nie wolny. Realizacja zadania nie skutkowała dokonaniem przez M. sprzedaży - przedmiot projektu nie był wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej przez M. Efekty przedmiotowego zadania nie były, ani nie będą w jakimkolwiek zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Instytucji przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od wydatków ponoszonych na realizację projektu P.?
Zdaniem Wnioskodawcy, Instytucji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu P. ze względu na niekomercyjny charakter operacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86
ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.
U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są
wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o
którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem
art. 114,
art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wątpliwości dotyczą tego, czy Instytucja w związku z realizacją projektu pn. P. ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Instytucji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wskazano, usługi nabywane w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej