Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2018 r. (data wpływu 4 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Pismem z dnia 4 grudnia 2018 r. wniosek uzupełniono o adres elektroniczny do doręczeń.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat zrealizował projekt pn. , na który otrzymał 80% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych. Przedmiotem zrealizowanego w 2018 r. projektu była termomodernizacja Zespołu Szkół A oraz Zespołu Szkół B. Realizatorem projektu Był Powiat. Przedsięwzięcie przyczyni się do obniżenia kosztów utrzymania placówek przez zmniejszenie nakładów na ogrzewanie i zakupu energii elektrycznej szkoły. Zakres prac obejmował: w zakresie budynku ZS A ocieplenie stropodachu wentylowanego budynku szkoły, sali gimnastycznej, zaplecza sali gimnastycznej, łącznika, ocieplenie ścian zewnętrznych, ścian piwnic przy gruncie, wymianę drzwi zewnętrznych, okien zewnętrznych z poliwęglanu na nowe okna zewnętrzne, okien zewnętrznych drewnianych, modernizację systemu c.o., częściową modernizację instalacji elektrycznej. W zakresie budynku ZS B ocieplenie stropodachu sali gimnastycznej, łączników, szkoły, zaplecza sali gimnastycznej, ocieplenie ścian zewnętrznych nadziemia, ścian piwnic przy gruncie, wymiana okien zewnętrznych drewnianych, okien zewnętrznych poliwęglan, luksfer, drzwi zewnętrznych, modernizacja systemu c.o., częściową modernizację instalacji elektrycznej. Po zrealizowaniu inwestycji nakłady zostaną przekazane do ww. szkół w trwały zarząd. W związku z tym powstała infrastruktura posłuży do zwiększenia wartości środków trwałych szkół. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, szkoły są odbiorcą faktur. Szkoły wykorzystują swoje budynki do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostek, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynków szkół do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynku. Szkoły wykorzystują w części budynki do drobnych wynajmów tj. gabinet dentystyczny, lokal mieszkalny, sklepiki szkolne, które opiewają na niewielkie kwoty. Dochody te mają incydentalne znaczenie w stosunku do ogółu kosztów utrzymania przedmiotowych budynków ponoszonych przez jednostki oraz nie mają wpływu na funkcjonowanie obiektów. Dochody wykonane szkół funkcjonujących jako jednostki budżetowe Powiatu, obliczone według zasad określonych w § 2 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), w 2017 r. wyniosły dla ZS A xxx zł i dla ZS B yyy zł, natomiast wartość sprzedaży opodatkowanej w całym 2017 r. dla ZS A wyniosła x zł i dla ZS B y zł co stanowiło odpowiednio dla ZS A zaledwie 0,62% i dla ZS B 0,25% dochodów wykonanych tych jednostek. Prewspółczynnik VAT wynosił w 2017 r odpowiednio dla ZS A 1%, ZS B 1%. Termomodernizacja budynków ww. szkół przeprowadzona została w celu: ograniczenia zużycia energii, a więc ochronie środowiska, tj. jako zadanie wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 995 z późn. zm.), umożliwienia realizacji zadania wymienionego w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym edukacji publicznej, jak również obniżenia kosztów utrzymania obiektu użyteczności publicznej, a więc zadania nałożonego na gminę przez art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Koszty prac związanych z termomodernizacją pomieszczeń wynajmowanych na cele gospodarcze w ww. projekcie pn. odjęto proporcjonalnie do powierzchni całych budynków. Są to koszty niekwalifikowane.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Pytanie dotyczy braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu: przez Powiat.
Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji zamierza on wykorzystywać będące jej efektem mienie dla celów oświatowych, a więc niepodlegających opodatkowaniu. Jednakże w minimalnym zakresie w części dotyczącej najmów sklepików szkolnych, gabinetu dentystycznego czy mieszkania mogą wystąpić również czynności podlegające opodatkowaniu. Powiat realizowałoby ww. zadanie inwestycyjne w każdym przypadku, również gdyby było ono wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tj. do celów publicznych. Zawarte umowy najmu są w większości umowami terminowymi i trudno jest określić ich zakres w przyszłych latach, gdyż jednostki nie są nastawione na uzyskiwanie dochodów z najmu, tylko na wykorzystywanie swoich budynków do celów statutowych. Najem w tym przypadku ma charakter uboczny i incydentalny. Realizując projekt Powiat wykonuje obligatoryjne, publiczne zadania własne w zakresie oświaty. Powiat realizując projekt pn. wypełnia zadania publiczne nałożone na nią przepisami ustawy o samorządzie o samorządzie powiatowym. Dokonując nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji zamierza głównie wykorzystywać będące jej efektem mienie dla celów statutowych oświatowych, niepodlegających opodatkowaniu. Głównym celem dokonywania zakupów w ramach realizowanej inwestycji, jest wykonywanie zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu), nałożonych przepisami o samorządzie powiatowym oraz prawem oświatowym w zakresie realizowanych zadań, nie występuje w charakterze podatnika, w związku z czym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji, związanego z realizacją tych zadań. W związku z powyższym stwierdzić należy, że występujące w analizowanej sprawie czynności opodatkowane wykonywane przez Powiat nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w rozpatrywanej sprawie związek ten jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Zatem, podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie związany jest z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności publicznoprawnych wykonywanych w ramach realizacji przez Wnioskodawcę zadań własnych. Według Wnioskodawcy brak jest związku przyczynowo-skutkowego, także o charakterze pośrednim pomiędzy oddaniem w najem pomieszczeń sklepików, gabinetu dentystycznego, lokalu mieszkalnego, a wydatkami na realizację projektu polegającego na poprawie efektywności energetycznej szkół. W odniesieniu do wydatków związanych z projektem, ponoszonych po dniu 1 stycznia 2017 r., Powiat nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu. W myśl art. 4 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych. Powiat do tej pory nie odliczył podatku VAT w ww. zakresie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy podkreślić, że podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, natomiast nie przysługuje w ogóle w przypadku, gdy nabyte towary/usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. służą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu lub opodatkowanych ale korzystających ze zwolnienia od podatku.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ww. ustawy).
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca Powiat zrealizował projekt pn. , na który otrzymał 80% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych. Przedmiotem zrealizowanego w 2018 r. projektu była termomodernizacja Zespołu Szkół A oraz Zespołu Szkół B. Realizatorem projektu Był Powiat. Przedsięwzięcie przyczyni się do obniżenia kosztów utrzymania placówek przez zmniejszenie nakładów na ogrzewanie i zakupu energii elektrycznej szkoły.
Po zrealizowaniu inwestycji nakłady zostaną przekazane do ww. szkół w trwały zarząd. W związku z tym powstała infrastruktura posłuży do zwiększenia wartości środków trwałych szkół. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, szkoły są odbiorcą faktur. Szkoły wykorzystują swoje budynki do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostek, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynków szkół do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynku. Szkoły wykorzystują w części budynki do drobnych wynajmów tj. gabinet dentystyczny, lokal mieszkalny, sklepiki szkolne, które opiewają na niewielkie kwoty. Dochody te mają incydentalne znaczenie w stosunku do ogółu kosztów utrzymania przedmiotowych budynków ponoszonych przez jednostki oraz nie mają wpływu na funkcjonowanie obiektów. Dochody wykonane szkół funkcjonujących jako jednostki budżetowe Powiatu, obliczone według zasad określonych w § 2 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, w 2017 r. wyniosły dla ZS A xxx zł i dla ZS B yyy zł, natomiast wartość sprzedaży opodatkowanej w całym 2017 r. dla ZS A wyniosła x zł i dla ZS B y zł co stanowiło odpowiednio dla ZS A zaledwie 0,62% i dla ZS B 0,25% dochodów wykonanych tych jednostek. Prewspółczynnik VAT wynosił w 2017 r odpowiednio dla ZSA 1%, ZS B 1%. Termomodernizacja budynków ww. szkół przeprowadzona została w celu: ograniczenia zużycia energii, a więc ochronie środowiska, tj. jako zadanie wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, umożliwienia realizacji zadania wymienionego w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym edukacji publicznej, jak również obniżenia kosztów utrzymania obiektu użyteczności publicznej, a więc zadania nałożonego na gminę przez art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Koszty prac związanych z termomodernizacją pomieszczeń wynajmowanych na cele gospodarcze w ww. projekcie pn. odjęto proporcjonalnie do powierzchni całych budynków. Są to koszty niekwalifikowane.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu: .
Ponownie należy podkreślić, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie, należy wskazać, że związek z czynnościami opodatkowanymi w chwili dokonywania zakupu towarów i usług związanych z realizacją inwestycji polegającej na termomodernizacji Zespołu Szkół A oraz Zespołu Szkół B, nie jest ani uchwytny, ani oczywisty przede wszystkim dlatego, iż inwestycja dotyczy termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej, których podstawowym celem jest jak wynika z okoliczności sprawy realizacja zadań własnych powiatu. W rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie będzie zatem związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie będzie związany z inwestycją, niesłużącą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Powiat.
W ocenie tut. organu odnośnie ww. budynków, brak jest związku przyczynowo-skutkowego, nawet o charakterze pośrednim pomiędzy wyżej wymienionymi czynnościami, a zadaniem polegającym na termomodernizacji budynków Zespołu Szkół A oraz Zespołu Szkół B.
O ile nie można wykluczyć, że wspomniane zakupy towarów i usług mogą przyczynić się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Powiat prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. zadanie. Związek dokonanych wydatków inwestycyjnych z wykonywaniem czynności opodatkowanych w przypadku termomodernizowanych budynków jest jak wskazał Wnioskodawca we wniosku zbyt nieuchwytny, mało konkretny (a same dochody z tego tytułu są znikome i pozostają bez wpływu na funkcjonowanie tych obiektów) w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Tym samym nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu: .
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej