Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.346.2019.1.MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.06.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.346.2019.1.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją wydarzenia kulturalnego pn. ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją wydarzenia kulturalnego pn. ....

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jednostka samorządu terytorialnego będąca czynnym podatnikiem podatku VAT w dniach 23 maja i 25 maja 2018 r. zorganizowała wydarzenie kulturalne z udziałem lokalnej społeczności pod nazwą . Miejscem realizacji operacji było miasto ..: boisko Liceum Ogólnokształcącego w dniu 2018 r. oraz stadion miejski i plac na ul. w dniu 2018 r.

Imprezę zorganizowano przy współudziale środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Wartość projektu wynosiła zł., z czego dofinansowanie w wysokości zł.

Projekt skierowany byt głównie do społeczności lokalnej, ale współuczestniczyli w nim również odwiedzający gminę turyści.

Uczestnikami operacji były dzieci, młodzież, osoby niepełnosprawne, osoby starsze, którzy tworzyli główną grupę docelową odbiorców.

Festyn rodzinny składał się z następujących elementów: dziecięco-młodzieżowe zmagania rowerowe, happening na mieście, próba bicia rekordu Polski, Festiwal , występy taneczne, konkurs plastyczny R, oferta towarzysząca oraz bogatej oferty kulturowej .

W ramach wydarzenia zostały zrealizowane działania dot. poszczególnych elementów składowych.

Przebieg dwudniowego wydarzenia:

  1. dzień ( 2018 r.):


    1. dziecięco-młodzieżowe zmagania rowerowe na boisku Liceum Ogólnokształcącego. Adresatami imprezy były przedszkolaki z opiekunami, młodzież szkolna: osoby indywidualne i zespoły reprezentujące szkoły, kluby i grupy zrzeszone. Osoby biorące udział w festynie mogły uczestniczyć w konkurencjach rowerowych o charakterze sprawnościowo-teoretycznym (m.in. kolarski tor przeszkód, rowerowa jazda ...).
    2. Konkursy sprawnościowe.


      Dla uczestników przewidziano poczęstunek składający się z (produktem lokalnym ) i gorącej herbaty. Poczęstunek przygotowały panie ze Stowarzyszenia w .
  2. dzień ( 2018 r.):


    Impreza odbywała się w godzinach 1000-1800. Wydarzenie skierowane było dla wszystkich: dzieci, młodzieży, osób starszych. Ze względu na brak barier architektonicznych z atrakcji wydarzenia mogły korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. W ramach imprezy zorganizowano happening po ulicach . Działanie miało charakter performatywny. Zamiarem było, aby przybliżyć ideę . oraz zachęcić przechodniów do wspólnej próby bicia rekordu Polski w ułożeniu znaku graficznego . Na stadionie miejskim w ... zorganizowano zbiórkę wszystkich zainteresowanych, każda osoba dostała koszulkę promującą wydarzenie ze znakiem graficznym oraz logiem produktu lokalnego i nastąpiła udana próba pobicia rekordu Polski w ułożeniu znaku graficznego . Ponadto w ramach zadania zorganizowano Festiwal ... . Wystąpiły m.in. przedszkolaki i uczniowie z placówek oświatowych Gminy, uczestnicy . Zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody. W międzyczasie zorganizowano konkurs plastyczny dla najmłodszych pt. ... oraz występy taneczne w wykonaniu dzieci i młodzieży ze studia artystycznego z . Ponadto zorganizowano uroczystą dekorację wyróżnionych i zwycięzców: dziecięco-młodzieżowych zmagań rowerowych z dnia 2018 r., Festiwalu ... oraz konkursu plastycznego, oraz koncert laureatów festiwalu, oraz wspólne śpiewanie osób niepełnosprawnych, sprawnych.

W ramach realizacji operacji Gmina zapewniła niezbędne zaplecze medyczne w 1. i 2. dniu festynu oraz techniczne w 2. dniu: scenę, nagłośnienie, oświetlenie, ochronę i zabezpieczenie medyczne, kabiny Toi-Toi (w tym 1 kabina dla osób niepełnosprawnych). Inne bezpłatne atrakcje dostępne dla odbiorców w czasie imprezy: stoisko wystawiennicze Warsztatów Terapii Zajęciowej w ..., gdzie były wysławione przedmioty, m.in. skrzyneczki decoupage oraz ręcznie malowane kubki (produkty z certyfikatem) wykonane przez osoby niepełnosprawne wraz z opiekunami oraz warsztaty decoupage, stoisko malowanie twarzy, duże bańki i skręcane baloniki, degustacja chleba wypiekanego sposobem tradycyjnym w piecu chlebowym ze swojskim smalcem i ogórkiem prowadzona w gastronomicznym stoisku ... przygotowana przez Stowarzyszenie.

Cała impreza była ogólnodostępna i organizator nie osiągnął żadnych dochodów. Efektem realizacji projektu była organizacja dwudniowego wydarzenia, stworzenie bezpłatnej oferty kulturalnej dla lokalnej społeczności, uatrakcyjnienie oferty kulturalno-turystycznej .

Gmina, w związku z faktem, iż jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizacji zadania do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości, zarówno podczas realizacji zadania, jak i po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację zadania jako wydatek kwalifikowany projektu.

Projekt związany był z realizacją zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10, 17, 18 i 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), tj. w zakresie:

  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  • promocji gminy;
  • współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37).

W trakcie realizacji zadania nie wykonywano żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Impreza miała charakter ogólnodostępny zarówno dla turystów, jak również mieszkańców gminy. Za udział w imprezie nie były pobierane żadne opłaty, teren imprezy nie był również wynajmowany i użyczany innym podmiotom (również na cele związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

W ocenie podatnika, w związku z tym, że organizacja imprezy pn.: ... nie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi (nie zajdą przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości (tj. czy będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do poniesionych nakładów na realizację zadania nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nie zajdą przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów u usług.

W trakcie realizacji zadania nie wykonywano żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Impreza miała charakter ogólnodostępny zarówno dla turystów, jak również mieszkańców gminy. Za udział w imprezie nie były pobierane żadne opłaty, nie był prowadzony handel, teren imprezy nie był również wynajmowany i użyczany innym podmiotom (również na cele związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT), w związku z powyższym Podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (w związku z poniesionymi nakładami na realizację zadania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście przywołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji wydarzenia kulturalnego, o którym w mowa we wniosku, gdyż zakupy te, nie miały/nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego stanowisko zawarte we wniosku uznano za prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej