Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: R. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: R..
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Z. ma zamiar realizować inwestycję R. Operacja będzie realizowana w woj. ..., pow. ... Gmina ..., .. na działce ewidencyjnej o numerze obręb ewidencyjny . Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach działania P. objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Realizowana przez Beneficjenta operacja będzie prowadziła do osiągnięcia celu szczegółowego w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszenie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury i powiązanej infrastruktury. Wsparcie badań i inwestycji związanych z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz środków w zakresie świadomości środowiskowej: tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.
Celem planowanej operacji jest zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców oraz podniesienie standardu życia na wsi, poprzez rozbudowę i przebudowę budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości .
Wszystkie pomieszczenia znajdujące się w budynku świetlicy wiejskiej służyć będą celom społeczno-kulturalnym. Ze względu na fakt, że w budynku znajduje się również Ochotnicza Straż Pożarna (36,4 m2), część zaplanowanych wydatków stanowić będzie część wspólną dla Świetlicy i OSP, należą do nich:
- Instalacja odgromowa;
- pomiary;
- instalacja fotowoltaiczna.
Koszty niekwalifikowane z część wspólnej zostały wyliczone na podstawie proporcji liczonej z powierzchni ogółem budynku (PFU) oraz powierzchni OSP. Wyliczony wskaźnik wynosi 12,37%. Udział wydatków niekwalifikowanych został w kosztach ogólnych wykazany na kwotę 4 753,02 zł brutto.
Pozostała część wydatków niekwalifikowanych, tj.: stolarka okienna i drzwiowa, docieplenie stropu, roboty remontowe parteru, przebudowa i remont dachu wraz z wymianą pokrycia dachowego, elewacja budynku, płyta odbojowa
- została wydzielona na podstawie udziału wydatków niekwalifikowanych w kosztach ogólnych ujętych w kosztorysie inwestorskim. Udział kosztów niekwalifikowanych w tej części wynosi 39 683,32 zł brutto.
Wobec powyższego łączna wartość wydatków niekwalifikowanych w projekcie wynosi 44 436,34 zł brutto.
Zadanie jest podzielone na II etapy.
- Program funkcjonalno-użytkowy, dokumentacja budowlana i nadzór inwestorski.
- W ramach zadania planuje się rozbudowę i przebudowę budynku Świetlicy Wiejskiej poprzez roboty budowlane między innymi w zakresie:
- Roboty remontowo budowlane związane z przebudową i rozbudową budynku wewnątrz istniejących pomieszczeń: docieplenie stropu, roboty remontowe parteru.
- Roboty zewnętrzne: przebudowa i remont dachu wraz z wymianą pokrycia dachowego, elewacja budynku, schody.
- Zagospodarowanie terenu: płyta odbojowa, roboty remontowe placu manewrowego.
- Instalacja elektryczna: wykonanie okablowania, montaż opraw oświetleniowych, montaż osprzętu, instalacja odgromowa, pomiary.
- Instalacja sanitarna: przebudowa i rozbudowa instalacji C.O. instalacja wodociągowa, kanalizacja sanitarna, deszczowa.
- Instalacja fotowoltaiczna.
Na potrzeby budynku zaprojektowano wykonanie instalacji fotowoltaicznej o mocy około 3,6 kWp, która będzie produkować energię elektryczną na potrzeby własne w Świetlicy Wiejskiej w miejscowości . Instalacja będzie pracować w systemie on-gird. System będzie zaprojektowany tak, aby optymalizował w sposób maksymalny, wykorzystanie produkowanej energii na potrzeby własne. System będzie sprzężony w układ wykorzystujący panele fotowoltaiczne, falownik, inteligentny dwukierunkowy licznik energii oraz inteligentny sterownik, który dzięki komunikacji z falownikiem oraz licznikiem inteligentnym pozwoli na przesyłanie tylko samej nadwyżki energii do grzałki. W pierwszej kolejności system ma zapewnić dostawę energii do odbiorników elektrycznych, które będą uruchomione w budynku. W przypadku nadwyżki produkcji energii w stosunku do aktualnego zapotrzebowania odbiorników elektrycznych, system automatycznie ma wykorzystać ten nadmiar do zasilania grzałki o mocy 3kW prąd max 16A, która będzie podłączona do 1 wężownicowego zbiornika CWU.
Koszty całkowite zadania 767 108,29 zł. Koszty kwalifikowalne 714 224,76 zł (w tym znajdują się koszty instalacji odnawialnego źródła energii w wysokości 22 564,73 zł.).
Dofinansowanie zadania 454 460,00 zł z czego:
- dofinasowanie I etapu 38 076,00 zł
- dofinansowanie II etapu 416 384,00 zł.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej Gminy obejmują m.in. sprawy gospodarki nieruchomościami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (w tym świetlic wiejskich zlokalizowanych w różnych miejscowościach położonych na terenie Gminy). Świetlice wiejskie będące budynkami użyteczności publicznej wykorzystywane są przede wszystkim przez organy gminne oraz jednostki pomocnicze Gminy, w tym sołectwa, do organizacji różnego rodzaju spotkań oraz konsultacji związanych ze sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym (np. w celu organizacji wyborów), jak również służą mieszkańcom Gminy do spędzania wolnego czasu, rekreacji, rozwijania zainteresowań oraz integracji lokalnej społeczności. Realizacja operacji posłuży integracji społeczności lokalnej, zwiększy zaangażowanie w sprawy wsi, zagospodaruje wolny czas dzieci i młodzieży oraz wpłynie na rozwój organizacji społecznych. Odnowiona, doinwestowana i ożywiona kulturowo, dzięki takim przedsięwzięciom, wieś odzyska swoją atrakcyjność, jako miejsce zamieszkania, zapewni swoim mieszkańcom godziwy standard i jakość życia oraz zdoła zatrzymać młodzież. Pozwoli zaistnieć obszarom wiejskim, z jednej strony nie stroniącym od nowoczesności, z drugiej zaś ceniącym i zachowującym swój wiejski charakter i kulturową specyfikę.
Nabyte w ramach zadania inwestycyjnego towary i usługi będą służyły do zwiększenia wartości środka trwałego (budynku świetlicy wiejskiej). Świetlica wiejska jest własnością Gminy. Głównym celem operacji jest zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców oraz podniesienie standardu życia na wsi. Korzystanie ze świetlicy jest nieodpłatne i nie jest planowany wynajem lub dzierżawa budynku świetlicy. Świetlica służy lokalnej społeczności na zebrania wiejskie i spotkania integracyjne, za które nie są pobierane opłaty związane z korzystaniem ze świetlicy. Wyremontowany i przebudowany budynek wzbogaci infrastrukturę, co wpłynie na poprawę jakości organizowanych spotkań okolicznościowych towarzyszącym lokalnym uroczystościom. Dodatkowo remont przyczyni się do poprawy wizerunku i pozytywnego postrzegania miejscowości .....
Dofinansowanie operacji umożliwi dostęp do imprez kulturalnych, rekreacyjno-sportowych, turystycznych, a także wpłynie na pobudzenie aktywności mieszkańców i wzmocni ich więź z miejscem zamieszkania, zwiększy dostępność miejsc wypoczynku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie w związku z realizacją zadania inwestycyjnego będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, czyli prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przebudową i rozbudową Świetlicy wiejskiej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym na gruncie obowiązujących przepisów ustawy VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo (tzn. nie będą istniały prawne możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizowanego Projektu współfinansowanego ze środków unijnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Z uwagi na fakt, iż celem realizacji analizowanej inwestycji jest przede wszystkim zaspokojenie przez Gminę zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej Gmina uważa, iż w odniesieniu do planowanych sposobów wykorzystywania budynku Świetlicy Gmina nie będzie występowała w roli podatnika podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej. Na gruncie analizowanego zdarzenia przyszłego istotne znaczenie ma przepis art. 15 ust. 6 ustawy VAT, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Głównym celem planowanej inwestycji jest realizacja zadań własnych Gminy i zaspokajanie potrzeb wspólnoty przez Gminę, a nie działalność o charakterze komercyjnym. Niepobieranie opłaty (wynagrodzenia) za udostępnianie budynku Świetlicy mieszkańcom pobliskich miejscowości wskazuje, iż mamy w tym przypadku do czynienia z formą zaspokojenia potrzeb wspólnoty przez Gminę, a nie z działaniem o charakterze komercyjnym. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Gminie zatem nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Ponadto wskazać należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej