Zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy świadczonych usług. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.50.2019.1.TK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.04.2019, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.50.2019.1.TK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy świadczonych usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku datowanym 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy świadczonych usług przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy świadczonych usług przez Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) jest podmiotem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie diagnostyki medycznej. Wnioskodawca jest podmiotem wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych. Wnioskodawca nabył licencję na użytkowanie portalu internetowego za pośrednictwem, którego będzie dokonywał sprzedaży badań laboratoryjnych wykonywanych przez profesjonalne laboratoria diagnostyki medycznej. W tym celu Wnioskodawca negocjuje i zawiera obecnie umowy o współpracy z laboratoriami, które na zlecenie Wnioskodawcy będą wykonywać badania laboratoryjne. Wnioskodawca będzie zajmował się również magazynowaniem wyników badań oraz dokonywaniem profesjonalnej oceny tych wyników wraz z sugestią rozszerzenia diagnostyki, skorzystania ze specjalistycznej porady lekarskiej oraz wstępnej diagnozy bądź jej sugestii. Monitorowaniem prawidłowości dokonywanych ocen będzie zajmował się zatrudniony lekarz specjalista chorób wewnętrznych.

Każdy z pacjentów, który zechce skorzystać z usług Wnioskodawcy, będzie miał założony indywidualny profil w aplikacji internetowej, gdzie po podaniu swoich danych otrzyma możliwość wyboru odpowiednich badań laboratoryjnych wraz ze wskazaniem, gdzie jest w stanie wykonać wybrane badania w najbardziej korzystnej cenie. Na podstawie dokonanego samodzielnie wyboru zostanie on skierowany do konkretnego laboratorium współpracującego z Wnioskodawcą. Natychmiast po wykonaniu badań, ich wyniki będą udostępnione pacjentowi na jego indywidualnym profilu. Rozszerzając aspekt techniczny działania aplikacji internetowej należy wskazać, że każdy z pacjentów, który zechce skorzystać z usług Wnioskodawcy, będzie miał w ramach swojego indywidualnego profilu stały dostęp do kompleksowego zestawienia wszystkich archiwalnych badań wykonanych we współpracujących laboratoriach i ich wyników wraz z przeprowadzonymi analizami i sugestiami diagnostycznymi. Pacjent będzie miał możliwość dalszego udostępnienia swojej historii lekarzowi prowadzącemu, co w konsekwencji ma znacząco ułatwić ostateczną diagnostykę, a tym samym pracę lekarza prowadzącego. Celem takiego działania ma być możliwość ustalenia pewnych tendencji i procesów zachodzących w organizmie pacjenta oraz tempa i jakości ich rozwoju. Ponadto oczekuje się poprawę w zakresie monitorowania stanu zdrowia użytkowników poprzez inteligentne narzędzia przypominające o konieczności powtórzenia badania w określonej jednostce czasu. Rozwiązaniem, które Wnioskodawca zamierza wdrożyć w przyszłości będzie oferta wizyt domowych, realizowanych przez pracowników laboratoryjnych i personel pielęgniarski. W ten sposób Wnioskodawca chce zredukować do minimum konieczność wizyty pacjenta w laboratorium poprzez zaoferowanie mobilnego punktu pobrań. Za pośrednictwem portalu internetowego pacjent zapłaci za zamówione badania. Na podstawie zawartych umów o współpracy z laboratoriami sprzedawcą badań będzie Wnioskodawca. Opłaty za badania będą uznawane na jego rachunku bankowym i również on wykaże otrzymane płatności jako własne przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego określonego na miesiąc kalendarzowy, laboratoria podsumują badania wykonane w ramach zamówień pochodzących od Wnioskodawcy i na podstawie faktury obciążą nimi wnioskodawcę, co będzie stanowiło koszt działalności Wnioskodawcy.

Odpowiedzialność za wykonane badania, jak i całkowita odpowiedzialność za wykonanie usługi wobec Pacjenta ponosi Wnioskodawca. Z tego tytułu została zawarta umowa ubezpieczenia OC, która ma za zadanie chronić Wnioskodawcę przed konsekwencjami błędów diagnostycznych. Ideą rozpoczęcia prowadzenia działalności w przedstawionym zakresie przez Wnioskodawcę było:

  • umożliwienie pacjentowi dostępu do pełnej oferty badań laboratoryjnych z wyszczególnionym opisem dotyczącym roli badania, wskazania, a także sposobu przygotowania do badania,
  • przedstawienie cennika każdego z laboratoriów współpracujących, dzięki czemu pacjent będzie mógł wybrać opcję najbardziej korzystną finansowo,
  • przedstawienie pacjentowi indywidualnej listy badań laboratoryjnych, wybranych na podstawie zgłaszanych dolegliwości oraz innych danych zebranych w wywiadzie, co ma za zadanie podjęcie decyzji o wykonaniu badań koniecznych i ograniczenie badań zbędnych w przypadku konkretnej osoby,
  • automatyczne odbieranie wyników w dedykowanych aplikacjach mobilnych oraz aplikacji webowej oraz przedstawienie interpretacji wyniku w oparciu o dane zebrane w wywiadzie,
  • tworzenie kompleksowych raportów na podstawie archiwalnych wyników, które zawierają pełne zestawienie wykonanych badań, ich analizę w postaci interpretacji oraz wykresy ujawniające dynamikę zmian parametru; poprzez funkcję zdalnego udostępniania raportów użytkownik będzie mógł bezpiecznie przekazać informacje o stanie swojego zdrowia lekarzowi prowadzącemu, umożliwiając tym samym uproszczenie i przyspieszenie procesu diagnostyki i wdrożenia terapii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako podmiot leczniczy świadczący usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług)?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług skorzystać ze zwolnienia, ponieważ:

  • jest zarejestrowanym podmiotem leczniczym,
  • jest podmiotem leczniczym udzielającym świadczeń zdrowotnych poprzez konsultacje prowadzone przez lekarza specjalistę chorób wewnętrznych,
  • świadczy usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, ratowaniu, zachowaniu i przywracaniu zdrowia poprzez udostępnienie oferty diagnostyki laboratoryjnej, realizowanie jej, przeprowadzenie wstępnej interpretacji wyników oraz sugestię dalszego postępowania,
  • dostarcza usługi diagnostyki laboratoryjnej oraz jej wyniki pacjentowi i lekarzowi prowadzącemu pacjenta, dzięki czemu ma bezpośredni wpływ na proces ustalenia ostatecznej diagnozy przez dostarczenie kompleksowych danych co znacząco ten proces upraszcza i przyspiesza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 2190, z późn. zm.) jest wpisana do rejestru podmiotów leczniczych. Tym samym, przesłanka podmiotowa w niniejszej sprawie zostanie spełniona.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, stanowi odzwierciedlenie w polskim porządku prawnym przepisu art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zauważyć należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

W kontekście przedstawionych regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy wskazać, że w odniesieniu do zakresu stosowania zwolnienia od podatku dla usług opieki medycznej, z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (które było uwzględniane przy określaniu zakresu usług zwolnionych) jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku nie powinny podlegać takie usługi, których celem nie jest ochrona zdrowia. Dla przykładu, w wyroku z dnia 8 czerwca 2006 r. w sprawie L.u.P. GmbH, Trybunał stwierdził: () pojęcia opieki medycznej oraz świadczeń opieki medycznej () odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia (C-106/05, pkt 27). Również w wyroku z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie dAmbrumenil Trybunał podkreślał: Jeżeli chodzi o pojęcie świadczenia opieki medycznej (), pojęcia tego nie można poddać wykładni, która obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych. (C-307/01, pkt 57).

Zdefiniowany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zakres zwolnienia (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia) odpowiada, co do zasady, używanym przez Trybunał określeniom postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych. Ponadto, również z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok TSUE z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie diagnostyki medycznej. Wnioskodawca jest podmiotem wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych. Zainteresowany nabył licencję na użytkowanie portalu internetowego za pośrednictwem, którego będzie dokonywał sprzedaży badań laboratoryjnych wykonywanych przez profesjonalne laboratoria diagnostyki medycznej. W tym celu Wnioskodawca negocjuje i zawiera obecnie umowy o współpracy z laboratoriami, które na zlecenie Wnioskodawcy będą wykonywać badania laboratoryjne. Zainteresowany będzie zajmował się również magazynowaniem wyników badań oraz dokonywaniem profesjonalnej oceny tych wyników wraz z sugestią rozszerzenia diagnostyki, skorzystania ze specjalistycznej porady lekarskiej oraz wstępnej diagnozy bądź jej sugestii. Monitorowaniem prawidłowości dokonywanych ocen będzie zajmował się zatrudniony lekarz specjalista chorób wewnętrznych.

Każdy z pacjentów, który zechce skorzystać z usług Wnioskodawcy, będzie miał założony indywidualny profil w aplikacji internetowej, gdzie po podaniu swoich danych otrzyma możliwość wyboru odpowiednich badań laboratoryjnych wraz ze wskazaniem, gdzie jest w stanie wykonać wybrane badania w najbardziej korzystnej cenie. Na podstawie dokonanego samodzielnie wyboru zostanie on skierowany do konkretnego laboratorium współpracującego z Wnioskodawcą. Natychmiast po wykonaniu badań, ich wyniki będą udostępnione pacjentowi na jego indywidualnym profilu. Rozszerzając aspekt techniczny działania aplikacji internetowej należy wskazać, że każdy z pacjentów, który zechce skorzystać z usług Wnioskodawcy, będzie miał w ramach swojego indywidualnego profilu stały dostęp do kompleksowego zestawienia wszystkich archiwalnych badań wykonanych we współpracujących laboratoriach i ich wyników wraz z przeprowadzonymi analizami i sugestiami diagnostycznymi. Pacjent będzie miał możliwość dalszego udostępnienia swojej historii lekarzowi prowadzącemu, co w konsekwencji ma znacząco ułatwić ostateczną diagnostykę, a tym samym pracę lekarza prowadzącego. Celem takiego działania ma być możliwość ustalenia pewnych tendencji i procesów zachodzących w organizmie pacjenta oraz tempa i jakości ich rozwoju. Ponadto oczekuje się poprawę w zakresie monitorowania stanu zdrowia użytkowników poprzez inteligentne narzędzia przypominające o konieczności powtórzenia badania w określonej jednostce czasu. Na podstawie zawartych umów o współpracy z laboratoriami sprzedawcą badań będzie Wnioskodawca. Opłaty za badania będą uznawane na jego rachunku bankowym i również on wykaże otrzymane płatności jako własne przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego określonego na miesiąc kalendarzowy, laboratoria podsumują badania wykonane w ramach zamówień pochodzących od Wnioskodawcy i na podstawie faktury obciążą nimi wnioskodawcę, co będzie stanowiło koszt działalności Wnioskodawcy.

Odpowiedzialność za wykonane badania, jak i całkowita odpowiedzialność za wykonanie usługi wobec Pacjenta ponosi Wnioskodawca.

Decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT opisanych usług ma więc wykazanie, że ich celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia.

Badania diagnostyczne, w tym analityka medyczna są nieodłącznym elementem procesu diagnozowania i leczenia. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa UE, nie ulega wątpliwości, że analizy laboratoryjne korzystają ze zwolnienia od podatku. W orzeczeniu C-106/05 w sprawie L.u.P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte Trybunał stwierdza analizy laboratoryjne, których wykonanie () jest zalecane przez lekarzy ogólnych w ramach sprawowanej przez nich opieki medycznej, mogą przyczynić się do utrzymywania dobrego stanu zdrowia ludzi, ponieważ podobnie jak w przypadku wszelkich świadczeń medycznych wykonywanych zapobiegawczo ich celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zanim zaistnieje konieczność poddania ich diagnozie, leczeniu czy też wyleczeniu z ewentualnej choroby. W tych okolicznościach, (), należy uznać, że mając na uwadze realizowany przez powyższe zwolnienia z opodatkowania cel obniżenia kosztów opieki medycznej, analizy laboratoryjne, takie jak te będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, których celem jest poddanie pacjentów zapobiegawczym obserwacjom i badaniom, można uznać za opiekę medyczną w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy, czy też za świadczenia opieki medycznej w rozumieniu lit. c) tego samego ustępu.

Podobnie w wyroku C-76/99 w sprawie Komisja przeciwko Francji (pkt 20) Trybunał stwierdził Na mocy art. 13(A) ust. 1 lit. b szóstej dyrektywy zarówno pobranie próbki jak i samo wykonanie analizy medycznej podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

W kontekście wyżej powołanego orzecznictwa Trybunału, należy zauważy że decydującym kryterium do zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej jest cel jakiemu te usługi służą. Podkreślenia wymaga, że nie jest istotne czy usługa jest wykonywana na podstawie zlecenia lekarza czy też bez zlecenia, istotny jest cel świadczonej usługi. Ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie usługi służące celom określonym w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Nie będą więc zwolnione usługi badań laboratoryjnych dla celów eksperckich, dowodowych, naukowo-badawczych bowiem nie będą to badania diagnostyczne w rozumieniu wyżej przytoczonej wykładni prawa UE.

Należy również wskazać, że opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia stanowi ciąg czynności, których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia, obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie diagnozie i leczeniu.

Zgodnie z wcześniejszymi wskazaniami wykonanie badań laboratoryjnych stanowi integralną część opieki medycznej nad pacjentem, bez której nie może oczywiście być mowy o ochronie, w tym o utrzymaniu bądź przywróceniu dobrego stanu zdrowia osób. Innymi słowy opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia stanowi ciąg czynności których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie ewentualnie na diagnozie i leczeniu.

Jak wynika z opisu sprawy, prowadzona działalność gospodarcza w zakresie diagnostyki medycznej w przedmiocie diagnostyki medycznej dotycząca badań laboratoryjnych wykonywanych przez profesjonalne laboratoria diagnostyki medycznej, służy profilaktyce, a w konsekwencji zachowaniu i ratowaniu zdrowia i życia.

Zatem z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że ww. usługi świadczone na rzecz pacjentów (osób fizycznych) spełniają obie przesłanki uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, a celem prowadzonych badań jest diagnostyka medyczna, służąca profilaktyce i ratowaniu życia i zdrowia pacjenta.

W konsekwencji, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako podmiot leczniczy świadczący usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej.

Podsumowując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej