Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.658.2018.2.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2018, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.658.2018.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2018 r. (data wpływu 9 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem Budowa placów zabaw i innej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta i Gminy Ł. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem Budowa placów zabaw i innej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta i Gminy Ł. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto i Gmina jest w trakcie realizacji dwóch projektów, dofinasowanych ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Wnioski na dofinasowanie obu projektów zostały złożone 24 kwietnia 2017 r. w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania i zostały zakwalifikowane do dofinasowania.

Zakres projektów jest następujący:

  1. Projekt pn. Budowa placów zabaw i innej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta i Gminy Ł., zgodnie z wnioskiem o dofinasowanie całkowita wartość projektu wynosi x zł, z czego dotacja ze środków PROW wynosi x zł, wkład własny do projektu, pochodzący z budżetu Miasta i Gminy stanowi x zł. Umowa o dofinasowanie projektu nr z dnia 26 stycznia 2018 r. zawarta między Miastem i Gminą a Województwem.
    W ramach projektu realizowane są następujące zadania:
    1. Budowa placu zabaw w miejscowości Ch.,
    2. Budowa placu zabaw w miejscowości Cz.,
    3. Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w części tarasu w miejscowości R.,
    4. Budowa placu zabaw w miejscowości Ł.,
    5. Budowa placu zabaw w miejscowości W.,
    6. Budowa placu zabaw w miejscowości Z.
    Ponadto we wniosku o dofinasowanie ujęto nadzór inwestorski dla w/w zadań.
  2. Projekt pn. Budowa infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta Ł., zgodnie z wnioskiem o dofinasowanie całkowita wartość projektu wynosi x zł, z czego dotacja ze środków PROW wynosi x zł, wkład własny do projektu, pochodzący z budżetu Miasta i Gminy stanowi x zł. Umowa o dofinasowanie projektu z dnia 26 stycznia 2018 r. zawarta między Miastem i Gminą a Województwem. W ramach projektu realizowane są następujące zadania:
    1. Budowa urządzenia sportowo-rekreacyjnego typu street workout w miejscowości Ł.
    2. Budowa placu zabaw w miejscowości Ł. (ul. Sz., działka nr 212/2)
    3. Budowa placu zabaw w miejscowości Ł. (ul. R., działka nr 279/3)

Ponadto we wniosku o dofinasowanie ujęto nadzór inwestorski dla w/w zadań.

W obu przypadkach infrastruktura będzie ogólnodostępna i będzie służyła społeczności nieodpłatnie. Wykonawcę obu projektów wyłoniono zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Gmina w związku z realizacją operacji ponosi więc wydatki, w tym płaci podatek od towarów i usług. Kwalifikowalność podatku VAT, w ramach rozliczenia dotacji, uzależniona jest od tego, czy Miasto i Gmina będzie mogła odzyskać w całości lub w części uiszczony podatek od towarów i usług (VAT). W związku z tym istnieje obowiązek załączenia do wniosku o płatność stosownej interpretacji indywidualnej w tej sprawie. W wyniku realizacji ww. operacji Gmina nie osiągnęła żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Operacja jest realizowana w ramach działalności nieodpłatnej. Zarówno podczas realizacji operacji, jak i po jej zakończeniu, Gmina nie będzie czerpała korzyści majątkowych, w związku z realizowaną operacją (np. nie będzie pobierać opłat za korzystanie z powstałej infrastruktury itp.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto i Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch projektów, dofinasowanych ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Miasto i Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją w/w projektów, gdyż nie spełnia warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami.

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem załączenia do wniosku o płatność rozliczającego otrzymaną dotację w ramach PROW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast, w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu, dofinasowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Wniosek na dofinasowanie projektu został złożony 24 kwietnia 2017 r. w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania i został zakwalifikowany do dofinasowania. W ramach projektu pn. Budowa placów zabaw i innej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta i Gminy Ł. realizowane są zadania: budowa placu zabaw w miejscowości Ch., budowa placu zabaw w miejscowości Cz., przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w części tarasu w miejscowości R., budowa placu zabaw w miejscowości Ł., budowa placu zabaw w miejscowości W., budowa placu zabaw w miejscowości Z. Ponadto we wniosku o dofinasowanie ujęto nadzór inwestorski dla w/w zadań. Infrastruktura będzie ogólnodostępna i będzie służyła społeczności nieodpłatnie. Wykonawcę projektu wyłoniono zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Gmina w związku z realizacją operacji ponosi wydatki, w tym płaci podatek od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji Gmina nie osiągnęła żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Operacja jest realizowana w ramach działalności nieodpłatnej. Zarówno podczas realizacji operacji, jak i po jej zakończeniu, Gmina nie będzie czerpała korzyści majątkowych, w związku z realizowaną operacją (np. nie będzie pobierać opłat za korzystanie z powstałej infrastruktury itp.).

Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że operacja jest realizowana w ramach działalności nieodpłatnej, Wnioskodawca nie będzie pobierać opłat za korzystanie z powstałej infrastruktury. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem Budowa placów zabaw i innej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta i Gminy Ł. .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga jedynie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem Budowa placów zabaw i innej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta i Gminy Ł. , natomiast w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem Budowa infrastruktury rekreacyjnej na terenie Miasta Ł. zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej